نظر 12 دانشمند بین المللی در مورد جهان پس از کرونا

آفتاب یزد: « پس از کروناویروس، جهان چگونه خواهد بود؟» این عنوانی است که اندیشکده فارین پالیسی برای یک گزارش مشروح ده صفحه ای خود برگزیده که در آن دوازده نفر از برترین اندیشمندان غربی و بین المللی به بیان دیدگاه خود را درباره دگرش هایی پرداخته اند که بحران همه گیر کروناویروس در همه سپهرهای زندگی در کره زمین پدید می آورد.در بخشی از این گزارش آمده:
استفن ام. والت: ویروس کووید-19 چرخش قدرت و نفوذ از غرب به شرق را افزایش خواهد داد. کره جنوبی و سنگاپور بهترین پاسخ را به شیوع ویروس داده‌اند و واکنش چین نیز پس از اشتباهات اولیه، خوب بوده است.
رابین نیبلت: همه‌گیری کروناویروس می‌تواند باری باشد که پشت شتر جهانی‌سازی اقتصادی را می‌شکند.
شانون اونیل: دولت‌ها مداخله خواهند کرد و صنایعی را که راهبردی می‌دانند مجبور خواهند کرد که برنامه‌ها و ذخیره‌های پشتیبان داشته باشند.


کیشور محبوبانی: نتیجه همه‌گیری کووید-19: چرخش از جهانی‌سازی با مرکزیت آمریکا به سوی یک جهانی‌سازی با مرکزیت بیشتر چین.
جان ایکنبری: در کوتاه مدت، بحران کروناویروس به آتش تمام جناح‌های گوناگون در گفتمان راهبرد بزرگ غربی دامن خواهد زد.
شیوشانکار منون: موفقیت نسبی دولت‌ها در غلبه بر همه‌گیری و پیامدهای اقتصادی آن یا باعث افزایش و یا باعث کاهش مسائل امنیتی و دوقطبی‌شدن اخیر جوامع خواهد شد.
جوزف نای: کووید-19 نشان می‌دهد که راهبرد امنیت ملی ارائه شده توسط ترامپ، نامناسب و ناکافی است.
جان آلن: مانند همیشه تاریخ توسط "فاتحان" بحران کووید-19 نوشته خواهد شد.
لاری گرت: زنجیره‌های عرضه و شبکه‌های توزیع جهانی عمیقا نسبت به اختلال، آسیب‌پذیر هستند.
ریچارد هاس: بحران کروناویروس حداقل برای چندسال بیشتر دولت‌ها را وادار خواهد کرد که به جای تمرکز بر رویدادهای فرامرزی، بر مسائل داخلی‌شان و آنچه درون مرزهایشان می‌گذرد، متمرکز شوند. با توجه به آسیب‌پذیری زنجیره‌های عرضه، گام‌های بزرگتری به سوی خودکفایی‌های گزینشی برداشته شود. مخالفت‌ها با مهاجرت‌های گسترده، افزایش می‌یابد. تمایل یا تعهدات برای از میان برداشتن مشکلات منطقه‌ای و جهانی کاهش می‌یابد. بسیاری از کشورها برای بازیابی و احیای پس از بحران با مشکل روبرو خواهند شد. این بحران احتمالا در بدتر شدن روابط بین چین و آمریکا و تضعیف یکپارچگی اروپا نقش خواهد داشت. احتمالا شاهد نوعی تقویت نسبتا ملایم در نظارت جهانی بر سلامت عمومی خواهیم بود. بحرانی که در جهانی‌سازی ریشه دارد تمایل و توانایی جهانی برای پرداختن به آن را تضعیف خواهد کرد.
کوری شیک : ایالات متحده، به دلیل خودکامیِ کوته‌فکرانه و بی‌کفایتی ویرانگر دولتش، پس از این به عنوان یک رهبر بین‌المللی دیده نخواهد شد. پیامدهای جهانی این همه‌گیری می‌توانست با ارائه اطلاع‌رسانی بیشتر و به‌هنگام از سوی سازمان‌های بین‌المللی به شکل چشمگیری کاهش یابد. اطلاع‌رسانی بیشتر و به‌هنگام سازمان‌های بین‌المللی می‌توانست این امکان را به دولت ها بدهد که برای آمادگی و تخصیص منابع مورد نیاز، زمان لازم را در اختیار داشته باشند.
ایالات متحده می‌توانست نشان دهد که گرچه به منافع خودش می‌اندیشد، اما صرفا خودکامه نیست. واشنگتن در آزمون رهبری شکست خورد و جهان به این دلیل به دردسر افتاده
است.
نیکولاس برنز: همه‌گیری کووید-19 بزرگترین بحران جهانی قرن معاصر است.
در تمام کشورها نمونه‌ای از قدرت روحیه‌ی بشری – از پزشکان، پرستاران، رهبران سیاسی و شهروندان معمولی- مشاهده می‌شود که تاب‌آوری، کارایی و رهبری را به نمایش می‌گذارند.
امید آن وجود دارد که در پاسخ به این چالش نامعمول، مردان و زنان گستره‌ی جهان بتوانند بر این بحران
غلبه کنند.