چراکره جنوبی نمونه است ؟

اینروزها کره جنوبی تبدیل به نماد مدیریت بحران کرونا در دنیا شده است کشوری آزاد که موفق شد با برنامه ای صحیح ، حداقل تا به امروز برای حل این مشکل چاره اندیشی کرده و به هدف خود درمهار این بیماری دست یابد .
یکی از مهمترین دلایل این موفقیت را بی تردید باید همبستگی ذاتی بین دولت و ملت در کره جنوبی دانست .
باورهای قوی موجود بین دولت و ملت باعث چسبندگی و افزایش سطح اطاعت از دولت درمیان ملت شده است و آن گسل بین حاکمیت و مردم به هیچ شکلی در کره جنوبی نمود نداشته است .این کشور نه تنها درمهار کرونا موفق بوده است بلکه موفق ترین کشور در قدمهای توسعه اقتصادی نیز به شمارمیاید . این کشور در سال 1980 نخستین برداشت و پیشرفت صنعتی را انجام داد و در همان سال هشتادو پنج میلیارددلار اضافه تولید و درآمد حاصل از تولید داشت این نقش بسیارمهمی بود که کره دراین دهه ها و در رقابت با مثلث چین ،کره شمالی و ژاپن به دست آورد، حس رقابتی که باعث شده تا این کشوررا یکی از موفق ترین کشورها حتی بیشتر از ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم بدانیم. امروز میان دولت و مردم کره جنوبی هیج روزنه ای وجود ندارد به شیوه ای کاملا دموکراتیک این کشور هدایت می شود و به واسطه چسبندگی مردم و حکومت مردم درباره کرونا به سرعت پذیرفتند که حادثه ای در راه است که بنیان اقتصادی آن ها را تحت الشعاع قرارمیدهد. بنابراین بیش از هر سیاست خارجه ای همبستگی ملت و دولت و اینکه مردم به صداقت دولت باوردارند و آن را از جنس خود میدانند باعث کنترل این بیماری شده است .
اما درکشورهای اروپایی تنوع مراکز قدرت این روزها آن ها را دچار چالش کرده و فاصله میان مردم و حاکمیت را نیز همین طور . مثلا امروز میبینیم یکی از شاخه های مهد دموکراسی یعنی فرانسه اسیر جلیقه زردها شده است یا دیدیم که در انگلستان برسر برگزیت چه آمد . بنابراین اروپای قرن فعلی اروپای قرن بیستم نیست. دچار نوعی از هم گسیختگی شده است و این موضوع بعد از متوقف شدن کرونا به چشم خواهد آمد یکی از نتایج کرونا در آینده تغییر سه کانون علم ثروت و قدرت از اروپا به آسیای شرقی و کشورهای کره جنوبی ژاپن و البته چین است . اروپا دیگر نمی تواند سر بلند کند و در بحث کرونا نشان داد قابلیت های قبلی اش را از دست داده است شاید یکی از دلایل آن موضوع مهاجرت هایی باشد که به این کشورها شد .