زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا

جعفر بای- آن طور که مسلم است حضور کرونا در کشور به رسمیت شناخته شده است؛ اعلام موجودیت این ویروس منحوس در چین هم بسیار نا بهنگام بود چون پیش از فرا رسیدن عید سنتی و باستانی آن‌ها اتفاق افتاد، در خاورمیانه و مخصوصا ایران نیز ورود ویروس کرونا پیش از عید نوروز اتفاق افتاد.
این ویروس در زادگاهش قربانیان زیادی داشت و با سرایت و انتقالش به سایر نقاط جهان همچنان در حال قربانی گرفتن است، همین امر سبب شده تا در خیلی از نقاط دنیا بسیاری از آداب و رسومی که سالیان دراز مردم با اعتقادات قلبی آن‌ها را اجرا می‌کردند منحل شود.
تاریخ بشریت پیش از این بار‌ها شاهد و ناظر وجود این گونه عناصر موذی و مزاحم در ملت‌ها بوده است، سل، وبا، آنفولانزاو سایر میکروب‌ها و ویروس‌ها از این دست عناصر مزاحمی هستند که بار‌ها موجب مرگ بسیاری از مردم کره زمین شده‌اند تا اینکه دارو و واکسن آن‌ها پیدا شده و نسبت به ریشه کنی آن‌ها اقداماتی صورت گرفته است.
این عناصر مزاحم در طول تاریخ باعث تغییرات فراوانی در سبک زندگی انسانها شده‌اند، اینک ما نیز باید حضور کرونا را به رسمیت بشناسیم و ضمن رفاقت با آن،زندگی مسالمت آمیزی با این ویروس در دوران پسا کرونایی داشته باشیم و با رعایت همه پروتکل‌ها بهداشتی که جزء هنجار‌های پذیرفته شده زندگی ما خواهد شد آداب زندگی کرونایی را پذیرفته و در رفتار هایمان نهادینه کنیم. چرا که این موضوع تا شناسایی و کشف واکسن کرونا ادامه خواهد داشت. از این پس همه زندگیمان تحت تاثیر کرونا به گونه‌ای ادامه خواهد داشت که هم اکنون برای مقابله با کرونا در حال رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی ناشی حضور غیر منتظره او در جامعه هستیم.


سبک و سیاق شست و شوی دستان، آداب معاشرت و رفتار با دیگران و روش فاصله گذاری هوشمندانه، سبک زندگی جدیدی است که ما باید به آن عادت کنیم. تا زمان ریشه کنی این ویروس نیز باید این معذوریت‌ها را در زندگیمان رعایت کنیم. زندگی کرونایی باید در همه ابعاد و ارکان زندگی ما دیده شود، حقوق شهروندی جدید ما، ما را مجاب خواهد کرد تا خرید کرونایی، مسافرت کرونایی، استفاده از مترو کرونایی و سایر موارد را با رعایت حضور کرونا و با پروتکل‌های بهداشتی نوین مطابق با آن چه که این ویروس ما را بدان مجبور ساخته است، بپذیریم. همه ابعاد زندگی ما از جمله غذا خورد و عبادتمان هم سبک و سیاق کرونایی به خود گرفته و این رویه ادامه پیدا خواهد کرد. فاصله گذاری‌های اجتماعی تا زمان کشف ویروس کرونا باید به صورت دقیق رعایت شود، رعایت نکات بهداشتی برای ایمنی افراد باید در تمام رفتار‌های ما دیده شود تا بتوانیم خودمان را از ابتلا به این ویروس مصون نگه داریم. تداوم زندگی باید با به رسمیت شناختن کرونا انجام پذیرد و این منجر به زندگی جدید پسا کرونایی خواهد شد.
قصد ترساندن نیست اما قطع به یقین زندگی کرونایی در پسا کرونا سبک ویژه‌ای پیدا خواهد کرد چرا که مراقبت‌های مستمر، زندگی به سبک کرونا را بر ما تحمیل خواهد کرد و ما باید نسبت به عادی کردن و عادت کردن به این اصول تلاش کنیم تا این گونه بتوانیم اولا حضور کرونا را به رسمیت بشناسیم و ثانیا زندگی مسالمت آمیزی با آن داشته باشیم. در خاتمه آرزو می‌کنم دانشمندان با کشف واکسن این ویروس را برای همیشه در جامعه ریشه کن کنند اما تا آن زمان رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی بر همه ما واجب است.