تصمیمات جدید دولت برای از سرگیری فعالیت برخی مشاغل

 در حالی که به نظر می رسد هشدارهای برخی کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت همچنان از تداوم بحران حکایت دارد، اما رئیس جمهور به عنوان رئیس عالی ستاد ملی کرونا دیروز اعلام کرد کسب و کارها از 23 فروردین می توانند به روال عادی خود باز گردند. بنابرخبر مهر، رئیس‌جمهور با بیان این که هم فعالیت اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی با هم قابل اجرا و پیاده کردن است، گفت: فعالیت کسب و کارهای پرریسک فعلا تا پایان فروردین ممنوع است.   روحانی افزود: اما کسب و کارهای پر ریسک تا پایان فروردین همچنان ممنوع می‌ماند و بعداً برای آن ها تصمیم‌گیری می‌شود؛ مانند مراکز ورزشی و استخرها و... تا اطلاع ثانوی محدود است. وی تاکید کرد: اما در مورد استان تهران فعالیت کسبه از شنبه ۳۰ فروردین ماه آغاز می‌شود و نظارت و رعایت پروتکل بهداشتی باید به دقت انجام شود. رئیس‌جمهور گفت: در خصوص ادارات دولتی که هم اکنون نیز فعال بوده و همه سرکار و فعالیت هستند باید بگویم، از ۲۳ فروردین دو سوم کارمندان سرکار خواهند بود.  باید این بیماری را به منزله آنفلوآنزا بدانیم. مگر کسی آنفلوآنزا می‌گیرد، آن را پنهان می‌کند یا نگران می‌شود. باید همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم. اجتماع نباشد، به اجتماع نرویم، دست ندهیم و در مکان‌های لازم از دستکش و ماسک استفاده کنیم. وی اظهار کرد: وقتی به کسی می‌گویند مبتلا شده، فاجعه رخ نداده است و باید خودش مراعات کند. ما از این وضعیت عبور می‌کنیم.  وی درباره ساعت کاری ادارات بیان کرد: ساعت کار ادارات نیز از ۲۳ فروردین در همه استان‌ها و خود تهران، از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر خواهد بود. چون ناهار و نماز جماعت نیست، از همین رو کار به صورت پیوسته خواهد بود و تا ساعت ۱۴ خوب است.  روحانی همچنین درباره  بازگشایی مراکز آموزشی و تولیدی ها و اصناف به طور مشروح توضیح داد.
جهانپور: مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند
در همین حال  رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت توصیه کرد: استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه نشدن برداشته شده و در مکان‌هایی که فاصله گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند. کیانوش جهانپور دیروز تاکید کرد: البته تقدم همچنان بر رعایت فاصله گذاری فیزیکی است. اگر به هر دلیلی موضوع در خانه ماندن رعایت نشد، ماسک‌های پارچه‌ای یا ماسک‌هایی را که قابل تهیه در منزل است می‌توان استفاده کرد. جهانپور گفت: استفاده از ماسک‌های N95 برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است. وی بیان کرد: قبلا می‌گفتیم استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود. برای افراد عادی که مجبور هستند تردد ضروری داشته باشند توصیه می‌شود از ماسک با اولویت ماسک خانگی استفاده کنند.
وضعیت هیچ استانی سفید نیست


وی همچنین گفت:هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را هم اکنون اعلام کرد.
طرح مجلس درباره تعطیلی یک ماهه کشور
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: جزئیات این طرح را نمی‌دانیم، اما تعطیلی کامل کشور امکان پذیر نیست و حتی مطلوب هم نخواهد بود. برای اعمال محدودیت بیشتر که
مد نظر این طرح باشد باید منابع مالی لازم اندیشیده شده باشد. هر اقدامی که در نظر گرفته می‌شود باید با در نظر گرفتن بار مالی اتفاق بیفتد.
ورود به مترو بدون ماسک ممنوع
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: عکس ها و فیلم ها از حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) در پایتخت ایران نشان می دهد که ازدحام بیش از حد است و طرح فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی اجرا
نمی شود. محمد علیخانی، به رکنا گفت:  ما باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم. از جمله تجربیات کشورهای دیگر این است که افرادی که ماسک ندارند اجازه ورود به مترو را ندارند. مشخص کنیم تاکسی ها حداکثر یک نفر جلو و دو مسافر روی صندلی عقب سوار کنند. ضوابطی از این دست مد نظر ماست. البته شرکت مترو و اتوبوسرانی نیز پیشنهادهایی دارند و در نهایت ظرف یکی دو روز آینده این پروتکل تهیه خواهد شد و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.