ماه رمضان هم اجتماعاتی نخواهیم داشت

آرمان ملي: رئيس‌جمهور اظهار کرد: در مورد تهران از شنبه کسب و کارهاي کم‌ريسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پرريسک‌ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ريزي کار خود را شروع مي‌کنند. حسن روحاني در جلسه ستاد مديريت و مقابله با کرونا، با بيان اينکه يکي از برنامه‌هاي فاصله‌گذاري هوشمند شروع کسب‌وکار هوشمند در تهران است، گفت: هر کس‌بوکار کم‌ريسکي که قرار است کار خود را شروع کند بايد کدي را از سامانه مورد نظر وزارت بهداشت دريافت کند و امروز هم مي‌گوييم آنهايي که هنوز فرصت نکردند به اين سامانه متصل شوند در همين يکي دو روز آينده اين کار را انجام دهند. وي افزود: امتيازهايي براي کسب‌وکارهايي که در اين زمينه فعال باشند در نظر گرفتيم تا مردم هم بدانند کدام کسب‌وکارها بيشتر براي سلامت جامعه تلاش کردند. روحاني با بيان اينکه قرار است براي کسب‌وکارهاي پرريسک هم در دولت تصميم‌گيري شود، اظهار کرد: با پروتکل‌ها اين کار هم در زمان مناسب انجام خواهد شد. در مورد تهران هم از شنبه کسب‌وکارهاي کم‌ريسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پرريسک‌ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ريزي کار خود را شروع مي‌کنند.
همه وسايل نقليه عمومي بايد در آغاز و پايان کار ضدعفوني‌ شوند، گفت: در شهرها هم بايد راننده‌ها از دستکش و ماسک استفاده کنند و مسافران هم بايد به ‌اندازه صندلي‌ها سوار شوند نه بيشتر از آن و اين کاري است که انجام خواهد شد، اما در تهران وسايل نقليه عمومي کم داريم و از مردم مي‌خواهيم که از ماشين شخصي و آژانس يا اسنپ استفاده کنند. ما الان در تهران اتوبوس کم داريم در تهران 500 و در کل کشور به 1500 اتوبوس نياز داريم که اگر شهرداري‌ها ظرف ماه ارديبهشت تا پايان همان ماه اين ميزان را آماده کنند، ما در اقساط اول به آنان کمک خواهيم کرد.
اگر شرايط کشور در ماه رمضان به همين صورت باشد که حالا داريم ديگر اجتماعاتي نخواهيم داشت و در اين زمينه صداوسيما بايد اين خلا را پر کند. اگر تغييري در اين زمينه ايجاد شد البته اطلاع‌رساني مي‌شود اما وزارت بهداشت براي خود دستورالعمل‌هايي دارد که بايد رعايت شود و اگر مي‌گويد کسب‌وکارهايي آغاز نشوند يا اجتماعاتي نباشد اين با توجه به پروتکل‌هاي بهداشتي است و امکاناتي که ما در زمينه پزشکي داريم و اين امکانات هرچند خوب است، اما نامحدود نيست.
وزارت بهداشت اگر همه آمارها و ارقام نزولي نباشد همچنان نگراني خواهد داشت، اين اصل کار آنان است و کارشناسان بهداشتي حق دارند تا زماني که به نقطه مطلوب نرسيديم و آمارها همگي نزولي نشده است، نگران باشند و سخت‌گيري‌ها ادامه داشته باشد.


در ماجراي کرونا، 35‌درصد از سالمندان‌ فوت کردند که بيشتر آنها بالاي هشتاد سال سن داشته‌اند. جالب است که آمار فوتي‌هاي سالمندان در اسفندماه تقريبا يکسان بوده است. کل فوتي‌هاي ماه فروردين در ميان سالمندان نيز 52 نفر بوده در حالي که پارسال در همين ايام 165 نفر از سالمندان در ماه فروردين فوت کرده بودند که کاهش اين ميزان، نشان افزايش مراقبت‌هاي مداوم است.
برخي از فرمانداران اگر تردد بين شهرستان‌ها، در درون استان‌ها را تاکنون ممنوع کرده بودند، از امروز تردد بين شهرستان‌ها در استان‌ها آزاد است و نيروي انتظامي و بسيج نيز به اين مصوبه توجه دارند. تردد بين استان‌ها هم که در حال حاضر ممنوع است از روز اول ارديبهشت آزاد مي‌شود.
فاصله بسيار زيادي در اين گزارش‌ها نسبت به وضع ايران با اروپا وجود دارد. مثلا تعداد افراد فوتي‌‌ها بسيار کم و هفت ‌درصد بوده و در برخي کشورهاي اروپايي اين ميزان، 22‌درصد بود. برخي از اين مقايسه خوششان نمي‌آيد که بگوييم وضع ايران از اروپا بهتر است. دليل اين فاصله با اروپا رفتار مردم، مجاهدت کادر پزشکي، صداوسيما، نيروهاي مسلح، فضاي مجازي، هنرمندان است؛ چرا که همه در کنار هم هستيم و دست به دست هم داديم اما شما (اروپا و آمريکا) اين کار را نکرديد.
تحريم، ويروسي است که چندين سال کشورمان را تحت فشار قرار داده، ما ويروس کرونا داريم شما هم داريد، ما ويروس بدتر از کرونا داشتيم و داريم که شما نداريد و آن تحريم است. ما ويروس تحريم داشتيم و کرونا هم به آن اضافه شد. اما مردم ما همديگر را کمک کردند و دست هم را گرفتند و اين براي همه ما جاي افتخار دارد. وضع ما در مقابله با اين بيماري نسبتا خوب و در مقايسه با برخي کشورها بهتر است و اگر بخواهيد ناراحت شويد بشويد چاره‌اي نيست. خودتان با مردم ايران تماس بگيريد و بفهميد در شرايط ما با شرايط شما چقدر فاصله وجود دارد.
موفقيت خوب اين روزها آنجايي است که حقوق‌دانان، وزارت خارجه و بانک مرکزي توانستند پول بلوکه شده ما در لوکزامبورگ را پس بگيرند. آمريکايي‌ها ظلم عظيمي به ما مي‌کنند وام مي‌خواهيم بگيريم کارشکني مي‌کنند؛ با اينکه خودشان گرفتار اين ويروس هستند و از مشکلات ما به خوبي خبر دارند اما هر روز بر فشارهاي خود مي‌افزايند و اين کار غيرانساني و ضدبشري در تاريخ آنان براي هميشه ثبت شده است و مي‌ماند. در همين سختي‌ها حقوق‌دانان، بانک مرکزي و وزارت‌خارجه در يک مبارزه حقوقي موفقيت خوبي به دست آوردند و يک‌ميليارد و 600‌ميليون دلار در لوکزامبورگ که آمريکايي‌ها آن را توقيف کرده بودند و روي آن دست گذاشته بودند را چند روز قبل آزاد کردند. اين کار حقوق‌دانان ما در اين شرايط سخت براي آزاد کردن پولي که حق ملت و مردم ايران و متعلق بانک مرکزي است، انجام شد.