یک سوم فوتی‌های کرونا در تهران رخ می‌دهد

آرمان ملي: در سه روز گذشته آمار مبتلايان به کرونا و مرگ و مير ناشي از آن کاهش چشمگيري داشته و بنا به اعلام سخنگوي وزارت بهداشت و درمان، از سه‌شنبه (26 فروردين) تا چهارشنبه (27 فروردين) 1512 نفر به ويروس کوويد-19 مبتلا و 94 نفر جان خود را از دست داده‌اند. با وجود اين آمار شمار مبتلايان به کرونا در کشور تا روز گذشته به 76389 نفر رسيد و 4777 نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون 49‌هزار و 933 نفر از بيماران، بهبود يافته و سه‌هزار و 634 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. کيانوش جهانپور همچنين اعلا کرد که يک سوم، فوتي‌هاي دو روز اخير تهراني‌ها بوده‌اند.
انتقاد از آمار تهران
اين آمار در شرايطي منتشر مي‌شود که بسياري از کارشناسان و اعضاي شوراي شهر تهران بر اين باورند که وزارت بهداشت، مخصوصا در تهران آمار واقعي را اعلام نمي‌کند و برخي ديگر نيز معتقدند کاهش آمار به‌دليل قرنطينه مردم در ايام نوروز بوده و بعد از شروع فعاليت اصناف، شيب نموداري آمار به بالاترين سطح خود مي‌رسد. همچنين نتايج نظرسنجي معاونت اجتماعي- فرهنگي شهرداري تهران و مرکز افکارسنجي ايسپا حاکي از آن بود که حدود نيمي از مردم به آمار رسمي ابتلا و فوت کرونا اعتماد ندارند. ناهيد خداکرمي، رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران گفته است: «روزانه در تهران بين 70 تا بالاي 100 نفر بر اثر ابتلا به کرونا يا مشکوک به کوويد- 19 دفن مي‌شوند. بسياري از فوتي‌ها، پاسخ تست کرونا آنها پس از دفن مشخص مي‌شود و علت مرگ عده‌اي ديگر هم آر.دي.اس يا ديسترس تنفسي يا همان رنج تنفسي قيد مي‌شود.» همچنين محمدجواد حق‌شناس، رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران، با تاکيد بر اينکه آمار کرونا در تهران شفاف نيست، در توئيتر نوشت: «به‌نظر مي‌رسد اکنون ميزان مرگ و ميري که در تهران وجود دارد و آماري که ارائه مي‌شود شفاف نيست و با عددهاي کلان همخواني ندارد.» پيشتر عليرضا زالي، رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از افزايش سه‌درصدي بيماران بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه خبر داده بود. از سوي ديگر عليرضا رئيسي، معاون وزير بهداشت نيز بر اين باور است که برآورد دقيقي نمي‌شود از آمار واقعي داشته باشيد، اما قطعا مواردي که کشف کرديم، آمار واقعي نيست و هيچ‌جاي دنيا بجز کره جنوبي که ميزان تست آنها بالا بود. از سوي ديگر سازمان نظام پزشکي نيز در بيانيه‌اي درباره فقدان امکانات بهداشتي اعلام کرد که آمار رسمي با واقعيت فاصله دارد. تست PCR¡ ÊäåÇ ÑÇ ÔäÇÓÇíí ˜ÑæäÇ
ÇãÇ ÏÞíޝÊÑíä ÑÇå ÊÔÎíÕ ˜ÑæäÇ ÏÑ ˜ÔæÑ å ÑÇåí ÇÓÊ¿ æÒÇÑÊ ÈåÏÇÔÊ ÇÚáÇã ˜ÑÏå ˜å ÈÑÇí ÔÑæÚ æ ÇíÇä ÈíãÇÑí äíÇÒãäÏ ÊÓÊ PCR ÇÓÊ ˜å ÇáÈÊå äÊíÌå ãËÈÊ Çíä ÊÓÊ ÞØÚí ÇÓÊ¡ æáí äÊíÌå ãäÝí Âä ÞØÚí äíÓÊ¡ ÈÑÇí ÏÑãÇä äíÇÒí Èå ÊÓÊ PCR äíÓÊ æ ÓíÊí ÇÓ˜ä ãíÊæÇäÏ ÇØáÇÚÇÊ áÇÒã ÇÒ ÈíãÇÑí ÑÇ ÏÑ ÇÎÊíÇÑ ÒÔ˜ ÞÑÇÑ ÏåÏ.
کاهش مرگ‌ومير با پلاسمادرماني


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيه‌ا... نيز از کاهش مرگ و مير کرونا با پلاسمادرماني خبر داد. حسن ابوالقاسمي، سرپرست و آغازگرِ پروژه تحقيقاتي پلاسما در درمان کوويد 19 گفت: هم‌اکنون برداشت اوليه از اين طرح مطالعاتي که بيش از يک ماه عمر دارد، اين است؛ نخست بيماراني که پلاسما دريافت کردند، به وضعيت شديد بيماري که نياز به دستگاه ونتيلاتور پيدا کنند، نرسيدند، دوم آنکه ما به بيماران شديد تزريق کرديم و آمار مرگ و مير آنها کاهش پيدا کرد. هنوز فرصت استخراج داده‌هاي مشخص از نمونه‌ها را نداشتيم. منتهي اين برداشت اوليه منطقي است، اما براي اعلام نتايج قطعي و داده‌هاي مسجّل، بايد منتظر پردازش داده باشيم. تا الان به‌نظر مي‌رسد که پلاسما موثر است. البته گواهِ منطق هم بر همين بود، چراکه پلاسما حاوي پادتن ضدويروس است. سرپرست پروژه تحقيقاتي پلاسما گفت: تا الان بيماراني که تزريق پلاسما دريافت کرده‌اند، حدود 140 نفر بوده‌اند و از بيش از 300 نفر هم پادتن دريافت کرده‌ايم که در اختيار بيمارستان‌هاي همگام با اين طرح، قرار داديم.