ارتش مردمی‌

آیت قیصربیگی‪-‬ امروز چقدر این شعار «ارتش فدای ملت» زیبنده ارتش است. دیروز و در هنگامه انقلاب اسلامی‌بدنه ارتش به پشتیبانی ملت برخاست و بعد از پیروزی انقلاب به‌صورت مکرر همگامی‌خود را با مردم اعلام و با رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌نیز بیعت کرد. در آن زمان شعار «ملت فدای ارتش، ارتش فدای ملت» خیابان‌های تهران را به لرزه درآورد؛ نگاه حکیمانه و دوراندیش رهبر فقید انقلاب اسلامی‌به ارتش، جایگاه آنان را در بین انقلابیون مستحکم‌تر ساخت.
امام امت در آن روزها خطاب به ارتش و ملت چنین گفتند: «شما (ارتش) امروز لشکر اسلام و قرآن هستید. ملت موظف است به شما احترام بگذارد، موظف است از شما پشتیبانی کند، ما و اسلام پشتیبان شما هستیم تا آخر نهضت شما با ما و ما با شما هستیم و ملت نیز موظف است از ارتش پشتیبانی کند.» و اینچنین شد نام و آوازه ارتش در بین مردم تا آنجا رفت که هر جوان ایرانی خود را سرباز وطن می‌دانست تا نام ارتش ۲۰ میلیونی در خاطر و ضمیر این مردمان جاودانه شود.
در طول چهار دهه گذشته ارتش نیز به همراه سپاه پاسداران و دیگر نیروهای نظامی‌و انتظامی‌همواره نقش اول و آخر خود را، دفاع از آب و خاک این کشور دانسته و در این راه خطیر چه زیبا و بی‌ادعا این نقش مهم را فارغ از هر رنگ و جناحی به نمایش گذاشته است. هنوز هم مردم ایران خاطره فداکاری ارتشی‌ها در تب و تاب انقلاب اسلامی‌را به یاد دارند. آری همین ارتشی‌ها بودند که به کمک مردم آمدند و به جای گلوله‌های سربی در لوله‌های تنگ تفنگ‌های خود، شاخه‌های گل کاشتند و به یاری انقلابیون شتافتند.
یادمان نرفته دلاورمردی‌های ۸ سال جنگ تحمیلی ارتش سرافراز جمهوری اسلامی‌ایران در دفاع از آب و خاک این سرزمین که چه سلحشورانه جان خود را فدای نام این میهن اسلامی‌کردند. یادمان نمی‌رود که اگر شب‌ها سر بر بالین می‌گذاریم، می‌دانیم که ارتشی‌های غیرتمند به همراه سپاه و دیگر نیروهای فداکار نظامی، انتظامی‌و امنیتی بیدار هستند تا امنیت و آرامش مرزهای پرگهر سرزمین مادری را به بهترین شکل ممکن تضمین کنند و امروز یکبار دیگر یاد و نام ارتش سرافراز در خاطر ایرانیان ماندگار شد.


اگرچه زلزله مهیب غرب کشور دل مردم ایران را اندوهگین و ناراحت ساخت، اما در این تراژدی غم انگیز شاهد صحنه‌های زیبا و غرورانگیزی نیز بودیم که تسکینی بر دل زخم‌دیدگان این حادثه شد. در زلزله کرمانشاه ارتش و سپاه یکبار دیگر وفاداری‌ خود را به ملت ثابت کردند. جان باختن دو ارتشی فداکار در حین امدادونجات زلزله‌زدگان گواهی بر این ادعاست. در سیل فروردین ماه یکبار دیگر فداکاری ارتش را در اقصی نقاط کشور به نظاره نشستیم و در این میان به زانو ایستادن یک سرهنگ ارتشی و پله ساختن از شانه های خود برای نجات جان هموطنان سیل زده جلوه ای دیگر از شکوه و عظمت ارتش مردمی‌را به نمایش گذاشت و امروز در هجوم ناجوانمردانه کرونا باز فداکاری ارتشیان برای ملت همپای دیگر نیروهای نظامی‌و انتظامی‌و سپاه و بسیج دینی و شنیدنی است.
آری ارتش بار دیگر تمام توان و تعهد خود را در طبق اخلاص نهاده است و باز به کمک مردم شتافته است. امروز در ۲۹ فروردین ماه ملت شاهد آرایش و رژه اقتدار ارتش همیشه قهرمان در جبهه ای دیگر بود. اینبار ارتش سرافراز با رژه خدمت سمفونی سلامت و امنیت را در نبرد با کرونا توام با هم به صدا درآورد.
جان کلام آنکه امروز نام و آوازه ارتش از یک تشکیلات صرفا نظامی فراتر رفته است تا در قالب یک نیروی پرتوان مردمی خود را تعریف نماید. آری فداکاری ها و جانفشانی های این عزیزان در روزهای سخت مردم این مجموعه همدل و بی ادعا را به یک ارتش خدمتگذار و مردمی مبدل ساخته است. آنان به خوبی نشان داده اند که در مقاطع حساس تاریخ این مرز و بوم همواره در کنار مردم بوده اند.