امیدوارم وزیر کار توافق دوجانبه را سه‌جانبه کند

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه درخصوص حداقل دستمزد کارگران به‌شدت از وزیر صمت گلایه کردم و گفتم این کار یک نوع دهن‌کجی به نمایندگان مجلس است گفت: هنوز جوهر امضای نمایندگان خشک نشده بود که وزیر این موضوع را ابلاغ کرد، کاش این کار صورت نمی‌گرفت.
وی در برنامه «کارگر ایرانی» خانه کارگر با تأکید بر اینکه ما معتقد هستیم که این کار، تضعیف حقوق کارگران است افزود: توافقی که به‌موجب تصمیم ملی مطرح شده بود که 1 میلیون و 800 هزار تومان باید حداقل دریافتی کارگران باشد، این مبلغ با نرخ تورم هیچ تناسبی ندارد که حدود 41 درصد در اسفند 98 بوده است و هم این که توافق سه جانبه‌ای که از آن اسم می‌بریم اینجا دوجانبه بوده و یک ضلع مهم این مثلث این توافق را امضا نکرده است.
وی با تأکید بر اینکه با این شرایط تأمین معیشت کارگران با مشکل مواجه خواهد شد گفت: من به‌عنوان عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی این را گفتم که از لحاظ امنیتی هم این نرخی که ابلاغ و اعلام شده است در دوران پسا کرونایی معلوم نیست که به امنیت کشور کمک کند، چون ما کارگران را از همین ابتدای سال ناراضی کرده‌ایم. 
کواکبیان در ادامه با بیان اینکه بنا به اعلام دولت رقم خط فقر حدود 4 میلیون تومان است خاطرنشان کرد: اگر مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان هم اعلام شود باز هم زیر خط فقر است. 


دبیرکل حزب مردم‌سالاری به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر وجود 4 میلیون بیکار بر اثر کرونا اشاره و افزود: پایه اصلی تولید کارگران هستند در سالی که نام جهش تولید دارد باید به این مسئله دقت می‌شد.
او در ادامه گفت: بعضی از صاحبنظران اقتصادی معتقد هستند که اگر ما رقم حداقل دستمزد را بیشتر کنیم کارفرماها رعایت نمی‌کنند و کارگران را اخراج می‌کنند، پس بهتر است حداقل باشد، در جواب این افراد باید بگویم این ضعف دستگاه‌های نظارتی ماست، دستگاه‌های نظارتی باید دقت کند که وقتی قراردادی بین کارگر و کارفرما امضا می‌شود چرا باید اجرا نشود؟ چرا حق مسکن و بن کارگری باید پرداخت نشود؟ مسئله بعد که باید به آن توجه داشت این است که باید ببینیم با مبلغی که دولت تعیین کرده است می‌شود حداقل‌های زندگی را فراهم کرد؟ اگر نمی‌شود چرا باید این کار را بکنیم؟ 
نماینده مردم تهران در خانه ملت با تأکید بر اینکه آن‌ها که نگران این هستند که کارفرمایان دچار مشکل شوند گفت: آن‌ها مشکل کارفرماها را برطرف کنند، چرا کارگران را درگیر می‌کنند؟ در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به  وزیر صنعت حل مشکلات صنایع کوچک و کارگاه‌های تولیدی را گوشزد کردم، گفتم که به این موضوع رسیدگی کنید که کارگاه‌های کوچک تولیدی چرا باید مشکل داشته باشند. اگر قرار است تسهیلاتی داده شود به‌صورت جدی پیگیری شود. 
بودجه 99 ربطی به مجلس ندارد
کواکبیان با اشاره به اینکه من طرفدار کارگاه‌های صنعتی و کارفرما هم هستم که کارگاه‌های کوچک دارند، اما حقوق کارگر نباید ضایع شود افزود: متأسفانه بودجه 99 را مجلس تصویب نکرد و به مجلس ربطی ندارد زیرا به بهانه کرونا دولت هماهنگی‌هایی با هیات‌رئیسه و شخص رئیس مجلس انجام داد و بودجه را با یک حکم حکومتی تصویب کردند. اگر بودجه دست ما بود که بحث یکسانی را پیگیری می‌کردیم. 
دبیرکل حزب مردم‌سالاری معتقد است که کارگران باید در بدنه دولت مدافع و نماینده داشته باشند، زمانی آقای ربیعی چون از این بدنه بود دفاع می‌کرد، الان هم آقای شریعتمداری تا اینجا که ما دیده‌ایم مدافع بوده‌اند، اما اینکه چرا در این موضوع کم‌لطفی کرده است نمی‌دانم! 
وی به بحث واگذاری سهام شستا که متعلق به تأمین اجتماعی است اشاره کرد و افزود: ما در این خصوص هم بحث داشتیم، اما آن یک بحث تخصصی است. باید مشخص شود که چقدر واگذاری شستا به نفع کارگران است یا چقدر شفافیت در این مسئله ایجاد می‌شود؟
کواکبیان با تأکید بر اینکه الان در یک گذرگاه مهم و درست در زمان دریافت حقوق کارگران قرار داریم گفت: با آن توافق قبلی دریافتی هیچ کارگری کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان نمی‌شد، اما الان با روزی 60 هزار و خورده‌ای که تعیین شده و 1میلیون و 800 هزار تومان برای حداقل بگیرها به اضافه 400 هزار تومان حق مسکن و 200 هزار تومان بن کارگری تازه به 2میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد. 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حکمروایی مطلوب به‌گونه‌ای است که شما رضایت همگانی را جلب کنید گفت: چرا قانون گفته است این توافق باید سه‌جانبه باشد؟ چون دولت بیاید مجموعه شرایط کشور را در نظر بگیرد، کارفرمایان به حق‌وحقوق گروه خودشان توجه داشته باشند و کارگران از حقوق کارگران دفاع کنند. الان یک ضلع نادیده گرفته 
شده است. 
کواکبیان ادامه داد: دولت آقای احمدی‌نژاد تازه روی کار آمده بود و در شورای دستمزد دو نوع نرخ تعیین کرده بودند، گروه کارفرمایان یک نرخ را قبول داشتند و کارگران یک نرخ. در زمان آن دولت به خاطر اینکه نتوانست هماهنگ کند، هرکسی می‌خواست کار خودش را بکند. ما از این دولت توقع داشتیم با دولت احمدی‌نژاد فرق کند، اما بعد از این همه بحث‌ها نتوانستند حداقل هماهنگی را داشته باشند. این مصوبه امضا شده است اما مطلوب‌تر این بود که به‌صورت سه‌جانبه امضا می‌شد. او در پایان افزود: باید گروه کارگری فعال باشد، بعضی از دوستان می‌گفتند که ما به ماده 236 آیین‌نامه ارجاع دهیم و شکایتی تنظیم شود به قوه قضائیه و آنجا بررسی شود. من با این موضوع مخالفت کردم.