گروکشی «بی‌بی» از ترس محاکمه

عرصه سیاسی اسرائیل در سایه بحران کرونا هنوز شاهد کشمکش‌هایی برای رهایی از گرداب موجود است. با وجود ارزیابی‌های متفاوتی که از ماهیت اختلاف‌نظرها میان دو حزب لیکود و آبی-سفید وجود دارد و سوالاتی از این دست که آیا اینها تنها اختلافاتی داخلی بوده و یا به موضوع الحاق شهرک‌ها و اغوار فلسطین مرتبط هستند و اینکه آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل واقعا نمی‌خواهد کابینه مشترک تشکیل دهد و پس از موفقیت در دفع تهدید استراتژیک حزب آبی-سفید علیه خود، به دنبال انحصاری کردن قدرت است، برخی کارشناسان احتمال می‌دهند اسرائیل دیر یا زود دوباره به دلیل شرایط پیچیده حزبی و اختلاف‌نظرهای عمیق حزبی و شخصی و نه فقط ایدئولوژیک به سوی برگزاری چهارمین انتخابات سراسری زودهنگام قدم بردارد. اگر تا ۲۱ روز دیگر نامزد دیگری برای پست نخست‌وزیری انتخاب نشود، ۴ اوت بار دیگر انتخابات برگزار خواهد شد.
خط و نشان بی بی
درهمین حال، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که اگر به دلیل اتهام فساد مانع از نخست‌وزیری او شوند، خواستار تحریم دور چهارم انتخابات در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی در اقدامی پیشگیرانه برای فشار بر دستگاه قضایی این رژیم تهدید کرد که اگر به دلیل اتهام وی به فساد از نخست‌وزیری او جلوگیری شود شهروندان ساکن اراضی اشغالی را به تحریم انتخابات سراسری اسرائیل فرا می‌خواند.
نتانیاهو اشاره به نافرمانی مدنی در مقابل «دولت عمیق» کرده که به گفته او در تلاش برای حذفش از صحنه سیاست است.


نخست‌وزیر اسرائیل در این باره به برخی گمانه‌زنی‌ها بسنده کرده مبنی بر اینکه دادگاه عالی،‌ عالی‌ترین نهاد قضایی اسرائیل در پی مجرم شناخته شدن نخست‌وزیر اسرائیل در پرونده‌های فریبکاری،‌ رشوه و خیانت در امانت حکم ممانعت از نخست‌وزیری او را صادر کند. قرار است دادگاه مرکزی در قدس شرقی ماه آینده میلادی روند رسیدگی به این پرونده‌ها را آغاز کند.
به نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو در مذاکرات خصوصی اشاره کرده اگر مانع از حکومت او شوند دست به نافرمانی مدنی می‌زند.
این اظهارات پس از آن مطرح شد که روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی صبح پنج‌شنبه به بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی-سفید اطلاع داد، به دلیل ناکامی‌در تشکیل دولت طی مهلت قانونی مشخص به رغم تمدید آن و همچنین شکست مذاکرات تشکیل دولت وحدت با نتانیاهو، ماموریت تشکیل دولت را به کنست واگذار خواهد کرد.
در همین راستا، سایت خبری «واینت» به نقل از منابع نزدیک به نتانیاهو نوشت: نتانیاهو بیم آن را دارد که قضات دادگاه عالی اسرائیل او را برکنار کنند و معتقد است که آهارون براک، رئیس سابق دادگاه عالی اسرائیل این قضات را به این سمت هدایت می‌کند.
این منابع در ادامه هشدار دادند که در صورت برکناری و سرنگونی نتانیاهو مردم به خیابان‌ها خواهند آمد و شورش می‌کنند.
این درحالی است که چند مقام از حزب آبی - سفید گفتند که پنج‌شنبه به توافقی دست یافتند اما نتانیاهو تمایلی به دستیابی به توافق ندارد و سنگ‌اندازی می‌کند و همچنین پس از یک تعلل عمدی خواستار رفتن به سمت برگزاری دور چهارم انتخابات است.
در همین راستا، حزب لیکود نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تأکید کرد: اینکه نتانیاهو درصدد برگزاری دور چهارم انتخابات است، موضوعی خنده‌دار و مضحک بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد. او به دنبال تشکیل دولت «فوق‌العاده ملی» است و بر احترام دو طرف به توافق تأکید دارد.
در همین حال، موشه یعالون، وزیر امنیت سابق هم در سخنانی نخست‌وزیر شدن بنی گانتس را بعید دانست.
وی که عضو سابق ائتلاف آبی - سفید است در این باره به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: او (گانتس) به جای برخورد با پیامدهای کرونا به نتانیاهو مصونیت می‌دهد، بنابراین جایی برای گفت‌وگو درباره نخست‌وزیر شدن وی وجود ندارد.
بن بست سیاسی
رژیم صهیونیستی بعد از برگزاری سه دوره انتخابات عمومی ناموفق دچار بن‌بست سیاسی شده است. با وجود آنکه در انتخابات عمومی ماه مارس حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر،‌ از حزب آبی و سفید به رهبری آقای گانتس کرسی‌های بیشتری کسب کرد اما آقای گانتس که از حمایت گسترده‌تری در پارلمان برخوردار بود مسئول تشکیل دولت جدید شد.
با این حال «بنی گانتس» ، که از فرمانده‌هان سابق رژیم اشغالگرقدس است، نتوانست دولت ائتلافی تشکیل دهد و با محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا در اسرائیل ایجاد کرد،‌ موافقت کرد که با آقای نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت وارد گفتگو شود.
با وجود مذاکرات پیاپی اما دو طرف نتوانستند به توافق برسند ولی در یک بیانیه مشترک گفتند به گفتگو ادامه می‌دهند.
ریشه اختلاف احزاب
به نظر می‌رسد که مسئله مورد اختلاف دو طرف، حمایت نتانیاهو از وضع قانونی است که به دولت اجازه می‌دهد تصمیمات دادگاه عالی را لغو کند، که شامل مجبور کردن او به استعفا هم می‌شود. نتانیاهو با اتهام‌های ارتشاء و کلاهبرداری و خیانت در امانت روبه‌رو است اما جلسه برگزاری دادگاهش به دلیل شیوع ویروس کرونا تا حداقل ۲۴ ماه مه عقب افتاده است. او همه این اتهام‌ها را رد می‌کند.
فرصت گانتس چهارشنبه شب به پایان رسید و کار تعیین نامزد جدید برای پست نخست‌وزیری جمعه صبح به کنست، پارلمان واگذار شد. اگر اکثریت نمایندگان کنست که ۱۲۰ عضو دارد،‌ بتوانند نامزد جدیدی انتخاب کنند آن فرد ۱۴ روز فرصت خواهد داشت تا دولت تشکیل دهد. اگر موفق نشود،‌ یا اصلا کسی انتخاب نشود،‌ پارلمان منحل می‌شود و در تاریخ ۴ اوت بار دیگر انتخابات برگزار می‌شود.
رژیم صهیونیستی از آوریل سال ۲۰۱۹ در بن بست سیاسی است و سه دور انتخابات، به تشکیل دولت منجر نشده است.