کووید-۱۹ همچنان بدون درمان و واکسن قطعی

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان کووید-۱۹ معرفی نشده، گفت: همه مواردی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بحث اقتصادی و انتفاع نامناسب و غیراخلاقی است که واقعیت هم ندارند؛ این داروها هنوز مورد تایید نیستند، بلکه پیشنهادات زیادی است که در حال بررسی است.به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، ‌ در پاسخ به سوالی درباره عدم اجازه عربستان برای ورود کیت‌های تشخیصی کرونا به ایران، ‌ گفت: بحث راهزنی محموله‌ها و اقلام مورد نیاز بیماران کرونایی در دنیا حتی در بین کشورهایی که سابقه اتحاد و دوستی‌ باهم داشتند، متاسفانه مرسوم شده که نشان می‌دهد داریم در جامعه بشری از اصول انسانی و اخلاقی فاصله می‌گیریم.
وی با بیان اینکه در حوزه کیت‌ها داریم به تولید داخلی فکر می‌کنیم و تولید داخل وجود دارد، افزود: به قدری منابع داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی‌تواند تاثیری در تامین اقلام مورد نیاز ما داشته باشد. البته این موضوع از سوی وزارت خارجه و مبادی رسمی دنبال می‌شود.
شانه‌ساز در پاسخ به سوال دیگری درباره آغاز جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان کووید-۱۹، گفت: این روشی است که در دنیا مورد تایید قرار گرفته و آزمایش شده است. سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت هم در حال پیگیری آن است و توصیه‌هایی هم که لازم بوده برای جلوگیری از هرگونه آلودگی و اینکه بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم، طی نامه‌ای به سازمان انتقال خون اعلام کردیم و هر کمکی که لازم باشد، در کنار اقدامات نظارتی که انجام  می‌دهیم، انجام خواهیم داد. امروز متخصصین خوشنام ما از ابتدای این پروژه وارد شدند و به زودی در کشورمان پیش می‌رود که یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در درمان و پیشگیری کمک کند و ضامن سلامتی مردم باشد.
وی درباره سرانجام تست‌های بالینی داروی فاوپیراویر در مبتلایان کرونا، گفت: نه در ایران و نه در هیچ کشوری دیگر هنوز اثربخشی‌ این دارو برای کرونا ثابت نشده است. در کشور ما هم به موازات مطالعات بالینی، فرآیند تولیدش را آغاز کردیم. زیرا مصرف این دارو فقط برای کرونایی‌ها نیست و برای آنفلوآنزا هم موارد مصرف دارد. دارد در کشور ما تولید می‌شود و در مطالعات بالینی هم استفاده می‌شود. منتظر نتایج بالینی هستیم. در فضای مجازی شتاب‌زدگی ایجاد شد و حتی از سوی چند نفر از همکاران پزشک اخباری مطرح شد که التهاب و باور غلطی را ایجاد کرد، اما کمیته علمی وزارت بهداشت این اظهارات را تایید نمکی‌کند. ما به دور از همه هیاهوها داریم کار مطالعات بالینی را انجام می‌دهیم. در تامین و تولیدش هم مشکلی نداریم.


وی ‌ درباره وضعیت داروی ترکیبی ایرانی در درمان کرونا که پیش از این مطرح شده بود، ‌ افزود: این داروی ترکیبی یک داروی انتخابی است و لازم نیست که برای بیماران کرونایی تجویز شود و توصیه شده که می‌تواند در درمان مورد استفاده قرار گیرد که به تعداد نیاز سیستم درمانی در کشور تولید شده است. اما توصیه نشده که حتما به بیماران به عنوان دارویی که می‌تواند در درمان کمک کند، مورد توجه قرار گیرد. هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان این بیماری معرفی نشده است و همه چیزهایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بحث اقتصادی و انتفاع نامناسب و غیراخلاقی است که مطرح می‌شود و این‌ها واقعیت ندارد. این داروها هنوز مورد تایید نیستند، بلکه پیشنهادات زیادی است که در حال بررسی است. هیچ یک از مراجع رسمی بین‌المللی و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و کمیته علمی مستقر در وزارت بهداشت این‌ها را تایید نکرده است.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت دارو در سال جاری نیز، ‌ گفت: در این چند سال افزایش قیمت دارو به مراتب پایین‌تر از نیاز متناسب با تورمی بوده که رسما اعلام شده است. امسال هم برنامه داریم که تا حد امکان افزایش قیمت نداشته باشیم، مگر در مواردی که نهاده‌های تولید یا افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد و افزایش قیمت را در حدی که بنگاه‌ها ضرر نکنند، می‌پذیریم تا ضررشان باعث نشود که نیاز بیماران به دارو مخدوش شود. سیاست ما تاکنون این بوده که امسال هم همین سیاست را ادامه می‌دهیم.
شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره ورود ۲۰ هزار عدد داروی فاوپیراویر به کشور و گم شدن ۵۰۰۰ عدد از آنها دارو، ‌ گفت: گاهی اوقات صحت اخبار را باید مورد تشکیک قرار داد. اینکه خبر چگونه اطلاع‌رسانی شود هم می‌تواند در قضاوت افکار عمومی موثر باشد. در اولین محموله‌ای که دریافت کردیم، ۲۰ هزار داروی فاوپیراویر وارد کشور شد که ۱۵۰۰۰ عدد آن به ما تحویل داده شد و ۵۰۰۰ موردش هم توسط بخش واردکننده دریافت شد و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت.
وی افزود: این فاصله زمانی تعابیر مختلفی پیدا کرد، اما در روال اداری قابل تفسیر بود. اینکه این ۵۰۰۰ عدد برای افراد خاص مصرف شده، ‌ اصلا این خبر را به این صورت تایید نمی‌کنم، اما اینکه در دو پارت دارو را  دریافت کردیم، درست است. همه ۲۰ هزار عدد در فرایند مطالعات بالینی وارد شد و مورد استفاده قرار گرفت و چون این تعداد برای آن مطالعه کم بود، به زمانی خورد که کارخانه تولید داخل‌مان هم این دارو را تولید کرد و در ادامه کار از تولیدات خودمان در فرآیند بررسی بالینی استفاده کردیم.وی ادامه داد: بنابراین همه آن داروها مورد استفاده بیماران قرار گرفت. این داروها در تمام بیمارستان‌ها قابل توزیع نیست، ‌بلکه در بیمارستان‌هایی که برای انجام مطالعات بالینی طرف همکار هستند، قرار گرفت و در اختیار همکاری که در مطالعه بالینی اقدام می‌کرد، در اختیار بیمارانی که تحت مطالعه بودند قرار می‌گرفت.
شانه‌ساز درباره خرید و فروش فاوپیراویر در ناصرخسرو، ادامه داد: وقتی در بازار نیاز کاذب ایجاد می‌شود، ‌داروهایی می‌آید که بسیاری از آن‌ها فیک و بدون اصالت هستند. بر همین اساس بعید می‌دانم که این داروهایی که در ناصرخسرو عرضه شده، از ۵۰۰۰ دارویی باشد که با فاصله ارائه شد. البته ما هم گزارش‌های زیادی در این زمینه داریم و متاسفیم که دارویی که هنوز مورد تایید قرار نگرفته، اولا تجویز می‌شود و دوما به دلیل این نیاز کاذب و باور غلط، با قیمت بسیار بالایی این اقلام را می‌فروشند. کما اینکه ممکن است این دارو داروی اصل نباشد. دارو در پروسه کاملا هدایت شده قرار دارد و در تست بالینی است و تمام ۲۰ هزار دارویی که وارد شده، ‌ در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر داروی تولید داخل را در اختیار همکاران
 قرار می‌دهیم.
۱۳۴۳ ابتلا و ۸۷ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۴۳ بیمار جدید کرونا در کشور خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور گفت: از روز 30 فروردین  تا ظهر روز ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد.وی افزود: بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۲۲۱۱ نفر رسید.به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت ، ۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تا ظهر روز 31 فروردین ۵۱۱۸ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. وی گفت: تا ظهر روز 31 فروردین ۵۷۰۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۳هزار و ۴۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا ظهر روز 31 فروردین ۳۴۱ هزار و ۶۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به روند مدیریت این بیماری، ثبات آن در روزهای اخیر و همچنین کاهش تدریجی در اغلب نقاط و استان‌های کشور، افزود: البته همه هشدارها به قوت خود باقی است و بویژه با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و بازگشت مشاغل کم خطر به چرخه اقتصاد، قاعدتا ممکن است ترددهای ضروری افزایش یافته باشد. بنابراین رعایت فاصله گذاری در مکان‌های مختلف و استفاده از ماسک حتی ماسک‌های خانگی و همچنین رعایت شست‌وشوی مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن دست‌ها با محلول‌های پایه الکلی توصیه  می‌شود.وی خطاب به مردم افزود: همه هشدارهایی که در دوران اخیر از همکاران ما شنیدید همچنان با جدیت در دستور کار است و امیدواریم مردم با رعایت این نکات و پرهیز از ترددها و مراودات غیر ضرور، همکاری و همیاری خود را در کاهش موارد و روند مهار بیماری در هفته‌های آتی معمول دارند.
هشدار «زالی» نسبت به خطر کرونا
 در دفاتر پیشخوان دولت
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ضمن هشدار نسبت به ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت و خطر کرونا در این اماکن، خواستار تمهید لازم از سوی وزیر بهداشت نسبت به این موضوع شد.به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در نامه‌ای به دکتر نمکی - وزیر بهداشت با اشاره به ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت خواستار بکارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا از طریق این دفاتر شد.در نامه زالی آمده است: به استحضار می‌رساند بنابر مشاهدات مردمی، اطلاعات واصله و فضای مجازی متاسفانه دفتر پیشخوان دولت در کلانشهر تهران با ازدحام بسیار زیاد ارباب رجوع مواجه بوده و خطر شیوع بیماری کرونا در این مرکز بسیار زیاد است. خواهشمند است دستور فرمایید در این زمینه تمهیدات لازم انجام شود.