سقوط نفت آمریکا به زیر ۱۰ دلار

با وجود توافق کشورهای تولیدکننده برای کاهش بی سابقه 10 میلیون بشکه ای عرضه نفت، همچنان صدمات ناشی از کرونا بر اقتصاد جهان و کاهش تقاضا برای نفت باعث شده است روند نزولی قیمت طلای سیاه ادامه یابد.
به گزارش خراسان، با شروع معاملات بازارهای جهانی از دیروز،  قیمت شاخص آتی نفت برنت حدود 6 و نفت آمریکا حدود 9 درصد سقوط کرد و این شاخص ها به ارقام کم 26 و 22 دلار سقوط کردند. این در حالی است که قیمت نقدی در برخی معاملات واقعی نفت، مخصوصا در آمریکا بسیار کمتر است. برخی گزارش ها حکایت از افت قیمت نفت آمریکا به کمتر از 10 دلار در هر بشکه دارد. مثلا بلومبرگ گزارش کرده است که یک محموله نفتی سنگین و ترش در آمریکا به قیمت 2 دلار معامله شده است. قیمت در برخی معاملات در کانادا هم به زیر 10 دلار سقوط کرده است.
 گفتنی است قیمت آتی نفت بر اساس معاملات کاغذی روی نوع استانداردی از نفت استخراج و اعلام می شود و در معاملات واقعی، قیمت ها وابسته به نوع نفت (سبک و سنگین)، محل تحویل و ... می‌تواند کمتر یا بیشتر از این شاخص ها باشد.
طبق اعلام وب سایت اوپک، آخرین قیمت سبد نفتی این سازمان هم 18 دلار گزارش شده است. این در شرایطی رخ می دهد که تقاضای نفت حدود 30 درصد افت کرده اما توافق کاهش عرضه در صورت اجرای درست، درنهایت 15 درصد از عرضه نفت خواهد کاست.


طبق گزارش ها، این اتفاق در شرایطی رخ داده است که انبارها و مخازن نفتی بسیاری از کشورها پرشده و دیگر جایی برای ذخیره سازی نفت وجود ندارد. خبرگزاری رویترز در این خصوص با اشاره به پرشدن مخازن در بسیاری از کشورها و حتی آمریکا، طبق محاسباتی نشان داد که میزان ذخیره‌سازی نفت توسط چین دو برابر شده است. به نوشته این گزارش، دیگر کشورهای واردکننده نفت به آسانی، توانایی انتقال نفت وارداتی به ذخایر خود را به میزانی که چین می تواند، ندارند به این معنی که آن ها مجبورند میزان واردات را کاهش دهند. این خبرگزاری پیشتر هم از افزایش میزان نفت ذخیره شده روی دریا به 160 میلیون بشکه خبر داده بود که یک رقم کم نظیر است.