از پاریس تا تهران؛آیا آب آلوده به کرونا می شود؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: از زمان شیوع کرونا تا کنون یکی از نگرانی‌ها در خصوص آلودگی آب‌ها به خصوص آب‌های زیر زمینی به این ویروس بوده است اما هر بار مسئولین این موضوع را تکذیب کرده اند
و حتی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در این خصوص
گفته است:« امکان نفوذ ویروس کرونا به منابع آب زیرزمینی وجود ندارد.» با این حال اما روز گذشته مقامات شهری پاریس اعلام کردند در نمونه گیری‌های انجام شده، مشخص شده است که آب غیر آشامیدنی شهر پاریس به ویروس کرونا آلوده است. در چنین شرایطی باز هم این شائبه به وجود می آید که با وجود نگرانی‌ها در خصوص ورود پساب شست و شوی بیماران و متوفیان کرونا ویروس به آبهای زیرزمینی، آیا این امکان وجود دارد که سفره‌های آب زیر زمینی در کشور ما نیز به این ویروس آلوده شوند؟
> آلودگی شبکه آب فرانسه به ویروس کرونا


طبق گفته مقامات شهری پاریس، در نمونه گیری‌های انجام شده، مشخص شده است که آب غیر آشامیدنی این شهر به ویروس کرونا آلوده است؛ ردیابی‌های میکروسکوپی نشان داده‌اند که مقادیری از ویروس کرونا در شبکه آب غیرآشامیدنی شهر پاریس وجود دارد. به گزارش رویترز؛ آزمایشگاه تعیین وضیعت بهداشتی شبکه آب پاریس در آخرین آزمایش‌های آب، نشانه‌های جزیی از وجود ویروس کووید- ۱۹
را در شبکه‌های غیر شرب پاریس کشف کرده است. شهرداری
پاریس هم بلافاصله شبکه‌های آب غیر شرب را تا اطلاع ثانوی بلوکه کرده است. پایگاه خبریMSN نوشت، سلیا بلائول، یکی از اعضای شهرداری پاریس اعلام کرد است که آزمایشگاه پاریس مقدار کمی از ویروس کرونا در 4 مورد از 27 نمونه آزمایش شده را کشف کرده است. طبق گفته او، این شبکه آبرسانی برای تمیز کردن خیابان‌های شهر پاریس مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از این اتفاق، شبکه مورد نظر قطع شده است. بلائول نسبت به احتمال آلودگی آب ‌آشامیدنی گفت: «آب آشامیدنی از یک شبکه کاملا مستقل تامین می‌شود و استفاده از آن هیچگونه خطری ندارد.» لازم به ذکر است این شبکه آب
غیر آشامیدنی از رود سن گرفته شده و برای تمیز کردن خیابان، آب دادن به فضای سبز شهری و آبنماهای شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انتشار این اعلامیه شهرداری، شهروندان پایتخت فرانسه را بسیار نگران کرده است. با این وجود هیدالگو شهردار پاریس قاطعانه اعلام کرده:
« شبکه‌های آب شرب پاریس کاملا سالم و نوشیدن آن هیچگونه خطری برای شهروندان نخواهد داشت.» گفتنی است آژانس بهداشت شهری فرانسه در حال بررسی دقیق این آلودگی است.
> از شایعه تا واقعیت
پیش از این در فضای مجازی شایعه‌هایی در خصوص اینکه «در اثر تجزیه‌ای که در اجساد فوت شدگان بیماران کرونایی انجام می‌گیرد، ویروس کرونا خاک را آلوده کرده و از خاک به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا می کند» مطرح شده بود؛ پس از آن هم موضوع آلودگی آب‌های زیر زمینی بر اثر ورود پساب شست و شوی بیماران و متوفیان کرونا ویروس به آبهای زیرزمینی مطرح شد اما هر بار مسئولان این موضوع را تکذیب کردند. سید کوشیار اعظم واقفی مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب در این خصوص گفت: «امکان انتقال ویروس کرونا از طریق اجساد به آب‌های زیرزمینی وجود ندارد و جای هیچگونه نگرانی در این باره نیست. حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور این مسئله مورد توجه بود که به هیچ عنوان محل دفن زباله و آرامستان‌ها نزدیک منابع آب شرب نباشد و این مکان‌ها با منابع آب فاصله زیادی داشته باشند، این مسئله بدین معناست که در محدوده سفره‌های آب زیرزمینی که برای شرب استفاده می‌شود نباید آرامستان وجود داشته باشد. نگرانی که در این باره از گذشته وجود داشته مربوط به ویروس نیست، چون تقریبا امکان نفوذ ویروس به سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد، کوئید۱۹ ویروس جدیدی است که هنوز تحقیقات درباره آن ادامه دارد، نگرانی ما در بحث باکتری‌ها بود آن هم در مکان‌هایی که سطح سفره آب زیرزمینی بالا باشد اما معمولا عمق چاه‌ها در کشور بالاست.»
میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو نیز در این خصوص گفت: «امکان نفوذ ویروس کرونا به منابع آب زیرزمینی وجود ندارد. ویروس کرونا در خارج از بدن موجودات زنده تنها چند روز دوام دارد و این درحالی است که زمان رسیدن آب سطح و ورود آن به سفره‌های زیرزمینی که آب مورد نیاز از آنها تامین می‌شود ده‌ها سال طول می‌کشد. بنابراین این موضوع که گفته شده ویروس کرونا آب‌ها را آلوده می‌کند، اشتباه است.» محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب تهران نیز در خصوص امکان آلودگی آب تهران به ویروس کرونا گفته بود:« کاملا این حرف بی اساس است و امکان پذیر نیست. شرکت آب و فاضلاب استان تهران به طور مدام شبکه آبی پایتخت را با درصد بالایی از کلر تست می‌کند تا ویروسی وارد آب چه در کشور و چه در تهران نشود. شرکت آب و فاضلاب تهران به عنوان دستگاه نظارتی میزان کلر باقی مانده استاندارد شبکه را با توجه به زمان، مکان و شرایط اعلام و تا میزان صددرصدی اطمینان سلامت و کیفیت آب را تضمین می‌کند. در فرآیند تصفیه، وجود کلر به حد مجاز به عنوان ماده گندزدا، تمام باکتری‌ها و ویروس‌های آب را از بین می‌برد و در نتیجه احتمال آلودگی آب شرب با کرونا صفر است. آب‌های زیر زمینی در تهران هم از سلامت کامل برخوردار است و هموطنان نگران نباشند و به شایعات فضای مجازی اعتماد نکنند. شرکت آب و فاضلاب تهران به صورت روزانه پایش شده و تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر آلودگی آب شرب تهران به ویروس کرونا گزارش نشده است.»
> همچنان نگرانی‌ها وجود دارد
با این حال همچنان نگرانی‌ها در خصوص آلوده شدن آب شرب و غیر شرب در کشور ما وجود دارد و آلودگی شبکه آب غیر شرب در شهر پاریس و ناشناخته بودن ویروس کرونا بر این نگرانی‌ها دامن می زند. برای بررسی این موضوع با چند میکروبیولوژیست و ویروس شناس تماس گرفتیم اما اینکارشناسان بر این اعتقاد بودند که تا کنون مقاله علمی در این خصوص نوشته نشده است و این نشان می دهد که در سطح جهان تا کنون تحقیق و پژوهش علمی درباره آلودگی آب‌ها به ویروس کرونا انجام نشده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با چند کارشناس خاک و آب نیز تماس گرفتیم تا امکان آلودگی آب به این ویروس را مورد بررسی قرار بدهیم اما متاسفانه برخی از این کارشناسان علاقه ای به صحبت در این باره نداشتند و برخی دیگر نیز علم لازم در این خصوص را نداشتند. در نهایت با کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک تماس گرفتیم اما او اعلام کرد که تا هفته آینده قصد مصاحبه با هیچ رسانه ای را ندارد و برای مصاحبه باید وقت حضوری بگیریم. در نهایت پیگیری‌های آفتاب یزد در رابطه با این موضوع به نتیجه ای نرسید و همچنان نگرانی‌ها در این خصوص ادامه دارد. این در حالی است که روز گذشته فرهاد بختیاری‌ معاون توسعه و بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفته بود:«بنا بر مطالب علمی منتشر شده درباره کرونا، ساختار این ویروس با شستشو و ضدعفونی کردن از بین می‌رود و سپس وارد فاضلاب
می شود.» ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این خصوص گفته است:« شواهدی از انتقال ویروس کرونا از طریق منابع آب وجود ندارد.»
> از پاریس تا تهران
روز گذشته آلودگی شبکه آب غیر شرب پاریس به ویروس کرونا بار دیگر نگرانی‌ها را در خصوص آلودگی آب‌های زیر زمینی افزایش داد؛ چه تضمینی وجود دارد که در مناطقی مانند استان‌های شمالی که به گفته متخصصین سطح آب زیرزمینی ‏بالاست و در بعضی از شهرها قبرستان‌ها در جلگه قرار دارند، احتمال آلودگی آب‌های زیرزمینی وجود نداشته باشد؟ از طرف دیگر گفته می شود که بخش اعظم نگرانی‌ها درباره آلودگی ویروسی آب‌های زیرزمینی برپایه سابقه مشکلات ناشی از ورود پساب به قنات‌ها است که قبل از شیوع ویروس کرونا نیز وجود داشته است! آیا زمان آن نرسیده که یکبار برای همیشه مسئولین در خصوص این ابهامات توضیحاتی ارائه بدهند و نگرانی‌ها را در این خصوص رفع کنند؟آفتاب یزد آماده انتشار این توضیحات است.