«شلیک درمانی» ترامپ برای نفت به گل نشسته

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش جوان، دونالد ترامپ عصر دیروز نوشت: «به نیروی دریایی امریکا دستور داده‌ام به قایق‌های نظامی ایرانی که قصد آزارکشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آن‌ها را منهدم کنند.» هنوز ساعتی از توئیت ترامپ نگذشته بود که نفت برنت با بیش از ۶ درصد افزایش، به حدود ۲۱ دلار و نیم رسید و البته قیمت نفت تگزاس هم با افزایشی ۳/ ۱۷ درصدی به بالای ۵ /۱۳ دلار جهش پیدا کرد. جالب اینکه دستور آتش ترامپ یک هفته بعد از آن صادر شد که ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا اعلام کرد روز ۱۵ آوریل ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه چند بار به ناو یو‌اس‌اس لوئیس بی. پولر، ناوشکن پال همیلتون و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده‌اند. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در اولین واکنش به خبر نزدیک شدن قایق‌های ایرانی گفت: «شرایط (این هفته) عادی است»، ولی یک روز بعد، مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «ما در حال بررسی بهترین پاسخ به این رخداد و نحوه منتقل کردن نارضایتی خود از آنچه رخ داد، هستیم.» در حالی که به نظر می‌رسد دستور «شلیک» ترامپ تحت تأثیر تیم مایک پمپئو وزیر خارجه و اطرافیانش انجام شده، تأثیر‌گذاری متغیر نفت در توئیت دیروز ترامپ کاملاً محتمل است. ارزش معاملات آتی نفت خام شیرین و سبک امریکا روز ۲۰ آوریل (دوشنبه) در بازار نیویورک، سیری نزولی پیش گرفت و به زیر ۱۰ دلار در هر بشکه رسید و برای اولین بار در تاریخ، قیمت نفت در معاملات ماه مه نایمکس نیز به زیر صفر سقوط کرد و کمتر از ۳۰ دقیقه بعد به منفی ۴۰ دلار رسید. کار به جایی رسید که ترامپ دیروز در توئیتر نوشت: «ما هرگز اجازه نخواهیم داد صنعت نفت و گاز امریکا سقوط کند. من به وزیر انرژی و وزیر خزانه‌داری دستور داده‌ام که طرحی را تهیه کنند تا منابع مالی لازم برای شرکت‌های مهم فراهم و حفظ مشاغل این صنعت تضمین شود.» بالاخره روز بعد از این توئیت، خودش هم دست به کار شد و با یک توئیت ماجراجویانه، چند دلار قیمت نفت را بالا برد. خیلی از ناظران در توئیتر، تهدید ترامپ را از زاویه نفتی نگاه کردند. یک حساب توئیتری روس نوشت: «منوچین (وزیر خزانه‌داری امریکا) گفته که دولت ترامپ دنبال طرح‌های متفاوت برای حمایت از تولید‌کنندگان نفت است. حمله به ایران هم جزو این طرح‌هاست؟»
دیروز همچنین برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده جملات ترامپ را در زمان ریاست جمهوری اوباما برجسته کردند. ترامپ در سال ۲۰۱۲ در توئیتر نوشته بود‌: «حالا که وضع اوباما در نظرسنجی‌ها خراب است، نگاه کنید که چطور [برای انحراف افکار عمومی]به ایران یا لیبی حمله خواهد کرد.»
رویکرد ماجراجویانه ترامپ محدود به ایران نیست. سه شنبه شب هم منابع خبری گزارش کردند که امریکا دو ناو جنگی خود را وارد آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین کرده است. بن رودز، مشاور اوباما نوشت: «ترامپ به‌جای اینکه سؤال‌های امتحانش [در کرونا]را حل کند، این هفته را صرف معلق کردن مهاجرت، تهدید ایران، جنگ روانی با مطبوعات و آرزوی سلامتی کیم جونگ اون کرد. این تنها چیزی است که او خوب می‌داند چطور انجامش دهد.» باربارا لی، نماینده مجلس نمایندگان هم نوشت: «ترامپ با بازگشتن به حیله‌های قدیمی، در میانه وانفسای جهانی، سعی می‌کند با ایران جنگ راه بیندازد. کنگره همین الان یک بار به جنگ با ایران نه گفته، یک بار دیگر هم این کار را خواهیم کرد.»
ساقط کردن قایق؟!
ترامپ از اصطلاح shoot down برای حمله به قایق‌های ایرانی استفاده کرده که واژگانی رایج برای سرنگونی اهداف هوایی است. این نوع استفاده ترامپ از واژگان، با واکنش طنز فعالان فضای مجازی روبه‌رو شد. یک فعال توئیتری نوشت: «ترامپ دستور سرنگونی قایق‌ها را داده است. نمی‌دانم آیا ایران قایق پرنده هم دارد؟»