توافق گانتس- نتانیاهو برای بلعیدن کرانه باختری

حزب آبی و سفید به ریاست «بنی گانتس» و حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم دوشنبه‌ای که گذشت، توافقی برای تشکیل کابینه فراگیر امضا کرده‌اند. در این توافق تصریح شده نتانیاهو ابتدا سمت نخست‌وزیری را در دست خواهد گرفت و پس از مدتی استعفا خواهد کرد تا گانتس جانشین او شود.
بر اساس این توافق، دولت جدید اسرائیل به مدت سه سال تشکیل می‌شود که ریاست آن به صورت چرخشی برعهده بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس خواهد بود. به این صورت که ابتدا نتانیاهو و پس از وی، گانتس به مدت یک سال و نیم ریاست دولت را به عنوان نخست‌وزیر برعهده می‌گیرند. این کابینه از ۳۰ وزیر تشکیل خواهد شد که از جمله وزیران آن می‌توان به گابی اشکنازی به عنوان وزیر خارجه و بنی گانتس به عنوان وزیر جنگ اشاره کرد. علاوه بر این، وزارت دادگستری سهم وزیری از ائتلاف آبی- سفید خواهد بود، البته با این شرط که لیکود حق وتوی هر تصمیمی در خصوص این وزارت را داشته باشد. گانتس در خلال نخست‌وزیری نتانیاهو، عنوان نخست‌وزیر جایگزین را خواهد داشت و نتانیاهو حق عزل وی از منصبش را نخواهد داشت و همین ویژگی‌ها را نتانیاهو هنگام نخست‌وزیری گانتس خواهد داشت.
در بررسی این توافق باید به نکات زیر توجه نمود:
۱- گانتس و نتانیاهو که در سه انتخابات فلسطین اشغالی در سال گذشته رقابت تنگاتنگی داشتند، هرگاه از سوی رئیس‌جمهور این رژیم رووین ریولین مأمور تشکیل کابینه شده‌اند، از جلب آرای دیگر احزاب برای ایجاد دولت ناتوان بوده‌اند تا جایی که ریولین با درخواست بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید برای تمدید مهلت تشکیل کابینه مخالفت و اعلام کرد در صورت پایان مهلت اعلام شده و تشکیل نشدن کابینه، کنست را مأمور تشکیل کابینه خواهد کرد.


۲- از جمله دیگر مسائل مهم حول این انتخابات این است که نتانیاهو رسماً در سه پرونده قضایی به پرداخت رشوه، سوءاستفاده از اعتماد عمومی و فریبکاری متهم شده و محاکمه او قرار است ماه آینده آغاز شود.
۳- رژیم صهیونیستی بیش از یک سال در پی بی‌نتیجه ماندن دو دور انتخابات سراسری آوریل و سپتامبر گذشته و عدم دستیابی به توافق بین احزاب برای تشکیل دولت و نیز برگزاری انتخابات سوم در دوم مارس شاهد بحران سیاسی خفقان‌آوری بوده است. این امر را می‌توان در اعتراضات و تظاهرات برگزار شده در این رژیم مشاهده کرد.
در ورای این دلایل از شرایط این رژیم در راه انعقاد توافق بر سر تشکیل کابینه و تقسیم زمان مدت نخست‌وزیری میان نتانیاهو و بنی گانتس و تقسیم وزارتخانه‌ها میان دو ائتلاف بزرگ لیکود و آبی – سفید به نظر می‌رسد اقدامات دیگری در حال رخ دادن است.
نظامیان رژیم صهیونیستی به بهانه گسترش ویروس کرونا اقدام به احداث ۱۲ مقر جدید در طول نوار مرزی غزه کرده‌اند.
طی هفته‌های گذشته این ۱۲ مقر از سوی نظامیان صهیونیست به بهانه کنترل گسترش ویروس کرونا در مناطق مرزی با غزه احداث شده است.
به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تلاش دارد با سوء استفاده از توجه افکار عمومی به مسئله کرونا و همچنین منحرف کردن توجهات به توافق نتانیاهو و بنی گانتس سیاست‌های خود را در قبال فلسطینی‌ها تمرکز بخشیده و خود را برای عملیاتی نمودن بخش‌های دیگر از معامله به اصطلاح قرن از جمله الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی آماده کند.