تیترسازی متضاد شرق از یک مصاحبه!

یکی از تیتر‌های اصلی صفحه یک دیروز روزنامه شرق «تضاد اقتصادی-سیاسی چین و ایران» بود. تیتری مربوط به مصاحبه با عباس ملکی که شرق او را «دیپلمات و استاد دانشگاه شریف» معرفی می‌کند و از تیتر برمی‌آید که در مخالفت با روابط ایران و چین صحبت کرده است. اما نکته جالب آن است که در متن مصاحبه، او کاملاً در تأیید روابط ایران و چین صحبت کرده است و تلاش خبرنگار شرق برای آنکه از او موضعی علیه چین دربیاورد، موفقیت‌آمیز نیست و شاید برای جبران همین عدم موفقیت است که تیتر را بی ربط به متن، در مورد تضاد ایران و چین زده‌اند! اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با تخریب روابط ایران با چین و روسیه، تنها طرف تعامل بین‌المللی ایران را غرب بدانند. بی اعتنا به آنکه روابط با چین و روسیه و هر کشوری بر مبنای منافع ملی است و نباید بی دلیل آن را به هم زد.
سؤال از بی‌علاقگی مردم ایران به تجارت با چین شروع می‌شود و ملکی می‌گوید: «چین به عبارتی، اکنون کارخانه جهان است. کشوری در قاره‌ای نیست که درصد قابل توجهی از بازار کالا‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات مانند حمل‌ونقل آن به چین اختصاص نداشته باشد. در این رابطه امریکا یکی از وابسته‌ترین کشور‌ها به کالا‌های چینی است... در بخش روابط اقتصادی و تجاری، ایران و چین مکمل یکدیگرند و با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان همچنان به گسترش این روابط ادامه داد... به شرط آنکه مجدداً وزیر نفت کشورمان در هفته اول انتخاب خودش شرکت‌های نفتی چینی را اخراج نکند.» و بعد ادامه می‌دهد: «چین در مشکلات سیاست خارجی ایران و اختلافات ایران با دیگر کشورها، از ایران حمایت نمی‌کند.»
او در مورد تنش توئیتری میان سخنگوی وزارت بهداشت ایران و سفیر چین در تهران هم گرچه خبرنگار شرق تلاش می‌کند با ربط دادن آن به غیرت ملی، فضا را احساسی کند، اما می‌گوید: «به نظر من هرکسی کار خودش را انجام داد. درباره اعداد و ارقام چین در زمینه بیماری کووید ۱۹ مقالات متعددی منتشر شده که برخی از ارقام زیر سؤال رفته است. دیپلمات‌های دیگر کشور‌ها مانند امریکا و استرالیا هم همین حرف‌ها را زده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت به این تردید‌ها توجه و آن را تکرار کرد. سفیر چین از منافع کشورش دفاع کرد. به نظر من اشکالی ندارد که بحث‌های این‌چنینی در عالم مجازی شکل بگیرد. البته بهتر بود که قضاوت درباره اعداد و ارقام اعلام‌شده از طرف چینی‌ها، از سوی یک نهاد علمی در ایران مطرح می‌شد.» و در نهایت هم اتهام خبرنگار شرق در مورد گرایش ایران به چین را رد می‌کند: «من گرایش به سمت چین در ایران نمی‌بینم. ما در برخی از بخش‌ها به‌ویژه در بخش اقتصاد و انرژی با چین روابط نزدیک داریم. در بخشی از مسائل سیاسی هم با یکدیگر تفاوت نظر داریم.»