ایران در رقابت جهانی تولید واکسن کرونا حضور دارد

رئیس جمهوری افزایش تعداد پارک‌های علم و فناوری را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش محصول داشته‌اند.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان گفت: پارک‌های علم و فناوری در مجموع از نظر درآمد و هم از نظر اشتغال شتاب خوبی داشته‌اند به طوری که در ۷ سال اخیر از سال ۹۲ تا امروز تعداد پارک‌های علم و فناوری ۱۹ درصد افزایش یافته و تعداد آن از بیش از ۳۰ پارک به ۴۳ پارک رسیده‌ که پیشرفت بسیار خوبی است. روحانی ادامه داد: از نظر درآمدزایی هم این شرکت‌ها حرکت خوبی داشته‌اند. وزیر علوم هم گزارش داده‌اند که ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان فعال در پارک‌های علم و فناوری بوده است.
وی با بیان اینکه امروز در بخش نانو و بیو، بازار خوبی برای صادرات داریم، گفت: کرونا یک معضل و مشکل بزرگی برای همه جوامع انسانی است. برای ایران هم به همین صورت مشکلات زیادی درست کرده است. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: قرآن می‌گوید هر چند شما به دانش و علم نزدیک بشوید دانش و علم بشر کلاً اندک است و چه زمانی فکر می‌شد ۱۰ سال پیش یک سال پیش حتی چند ماه پیش که یک ویروسی می‌تواند سلامت جامعه، زندگی جامعه، ارتباطات جامعه، اقتصاد جامعه، سیاست را این چنین تحت تأثیر قرار دهد ضمن اینکه این ویروس مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده است در عین حال یک فضا و فرصت خاصی هم برای فعالیت ما ایجاد شده است. روحانی تأکید کرد: ما امروز فعالیت شرکت‌های دانش بنیان که می بینیم و پارک‌های علم و فناوری با همه قدرت از روز اولی که با این ویروس ما مواجه شدیم به میدان آمدند و نیازمندی‌هایی که داریم در بخش ضد عفونی، تشخیص، پیشگیری، مراقبت و  درمان در همه زمینه‌ها وارد شدند در برخی از زمینه‌ها مثل درمان اصلاً خود دنیا هم هنوز در مراحل اولیه است. وی تصریح کرد: برخی از پارک‌های علم و فناوری تلاش می‌کنند حتی از داروهای گیاهی برای مهار این ویروس استفاده کنند برای توانمندی و قدرت بشر که بتواند در برابر هر ویروسی مقاوم‌تر باشد. مقاومتی که می‌تواند ایجاد بکند خیلی مهم است. با دلاوری و شجاعت این کار شروع شده  است با این حال معمولاً درمان زمان بر است؛ تا وقتی که ما به یک نتیجه واقعی و نهایی برسیم، زمان می‌برد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه دنیا وارد یک رقابت برای کشف واکسن کرونا شده‌اند، گفت: ما نیز در داخل این رقابت هستیم و اگر بتوانیم زودتر از دیگران به نتیجه برسیم، حرکتی مهم از لحاظ سلامت، نجات بشر و اقتصاد کشور خواهد بود. روحانی همچنین پیشنهاد داد که در شرایط کنونی 43 پارک علم و فناوری کشور با یک تقسیم کار، روی بخش‌های تخصصی‌تر در حوزه‌های تشخیص و تولید تجهیزات و مراقبت فعال شوند.


تأکید رؤسای جمهوری ایران و اندونزی بر ضرورت توسعه همکاری‌ها
رؤسای جمهوری ایران و اندونزی با اشاره به روابط صمیمانه، برادرانه و روبه گسترش دو کشور بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- جاکارتا در راستای منافع دو ملت تأکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی و «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی، روز دوشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت‌ها و ملت‌های دو کشور، ابراز امیدواری کردند که ماه رمضان برای همه مسلمانان سرشار از برکت و خیر باشد.
رؤسای جمهور ایران و اندونزی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دو کشور در راستای مقابله با این ویروس بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در این زمینه و تبادل تجربیات، دستاوردهای علمی و فناوری و تأمین نیازمندی‌های متقابل تأکید کردند. روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه علمی و فناوری و تأمین و ساخت نیازمندی‌ها مانند کیت‌های تشخیص، ونتیلاتور، دستگاه سی تی اسکن و ماسک N95، موفقیت‌های خوبی به دست آورده و آماده همکاری و تعامل با اندونزی در این راستا است. رؤسای جمهوری ایران و اندونزی با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کردند برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری دو کشور، موجب تسریع در اجرای توافقات فی مابین و گسترش بیش از پیش مناسبات تهران-جاکارتا شود. روحانی با بیان اینکه امروز تحریم‌های امریکا علیه ایران با حقوق بنیادین بشر در تعارض است، گفت: مخالفت‌های غیرقانونی در شرایطی که همه کشورهای جهان در حال مبارزه با کرونا هستند، می‌تواند خطرناک باشد. «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی نیز در این تماس تلفنی، با ابراز خرسندی از موفقیت‌های ایران در مبارزه با کرونا، گفت: امروز کرونا شرایط سختی برای جهان ایجاد کرده و در این شرایط کنونی همه کشورها بویژه کشورهای اسلامی باید به هم کمک کنند.