بنياد بيماري‌خاص در تيررس تركش‌هاي سياسي

آرمان ملي- مطهره شفيعي: «پدرم هميشه مي‌گفتند برخي دوست دارند به جاي کار کردن، دائما شما را وارد حواشي مختلف کنند، اما توجهي نکنيد و بگذاريد هر چه مي‌خواهند بگويند، شما کار خودتان را انجام دهيد. در اين صورت مردم هم کمک‌تان مي‌کنند.» بدون‌شک اين توصيه آيت‌ا... هاشمي سبب شد که اکنون با گذشت 24 سال بنياد امور بيماري‌هاي خاص به ارائه خدمات به بيماران مشغول است. بدون شک نام‌گذاري دولتي که از مرداد 68 تا مرداد 76 بر سرکار بود به نام سازندگي بي‌سبب نبوده است؛ اين سازندگي اما تنها در حوزه ترميم اقتصاد و پروژه‌هاي عمراني و جبران کاستي‌هاي ناشي از جنگ تحميلي نبود. رئيس دولت‌هاي پنجم و ششم ديدگاه‌ها و برنامه‌هايي براي تمام بخش‌ها داشت و به مخالفت‌هايي از سوي برخي صورت مي‌گرفت، توجهي نداشت. يکي از دستاوردهاي دولت آيت‌ا... هاشمي توجه به بيماران خاص بود که در نهايت منجر به راه‌اندازي بنياد امور بيماري‌هاي خاص به مديريت فاطمه هاشمي شد. بنياد امور بيماري‌هاي خاص به عنوان يک نهاد عمومي غيردولتي، ارديبهشت 1375 با حمايت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با همت فاطمه هاشمي و با همياري جمعي از خيرين تأسيس شد و اکنون 24 سال از تاسيس اين بنياد مي‌گذرد.
نقش آيت‌ا... در تاسيس بنياد امور بيماران خاص
فاطمه هاشمي درباره چرايي تصميم پدر براي حمايت از بيماران خاص مي‌گويد: «در زمان رياست‌جهموري پدرم معمولا نامه‌هايي از طرف مردم برايمان فرستاده مي‌شد و خودمان آنها را پيگيري‌ مي‌کرديم و به مشکلات‌شان پاسخ مي‌داديم. در بسياري از نامه‌ها مي‌ديديم که بيماران مشکلاتي دارند و نيازمند حمايت هستند. پدرم وظيفه رسيدگي به مشکلات اين بيماران را به من محول کردند و گفتند از وضعيت اين بيماران گزارشي تهيه کن و به من بده. از طرفي خودم هم با بيماري‌هاي تالاسمي، هموفيلي و کليوي آشنا شده بودم و مشکلات آنها را شنيده بودم. اين آشنايي باعث شد تا من، رابطي شوم ميان رئيس‌جمهور و اين بيماران». فاطمه هاشمي مشکلات اين سه بيماري را به آيت‌ا... گزارش کرد و آيت‌ا... هم به‌رغم مخالفت وزير بهداشت وقت يعني آقاي مرندي، درمان اين بيماران را تحت‌پوشش بيمه برد و دولت را موظف به پرداخت هزينه‌هاي اين سه بيماري کرد. از همين جا بود که جرقه تشکيل بنياد امور بيماران خاص زده شد.
به بيماران خاص هم رحم نکردند


هر کجا نامي از آيت‌ا... هاشمي و منسوبان ايشان باشد، بدون‌شک بايد در انتظار هجمه دلواپسان بود؛ حتي اگر بحث جان بيماران خاص در ميان باشد. فاطمه هاشمي مانند پدر مرحوم تمايل دارد در اجتماع و در ميان اقشار مختلف مردم باشد تا از شرايط و مشکلات آنها باخبر شود و گامي در جهت حل مشکلات بردارد که نمونه آن فعاليت‌هايش در بنياد امور بيماران خاص است. موفقيت اين بنياد و رضايت بيماران خاص گويي آنها را وادار به چشم‌پوشي از بيان حقيقت مي‌کند. دلواپسان در همه سال‌هاي پس از تاسيس بنياد امور بيماران خاص کوشيدند جامعه و به‌ويژه بيماران را نسبت به اين بنياد بدبين و دچار شک و ترديد کنند. مانند مشرق که در سال 91 چنين ادعا کرد: «رسانه‌ها نوشتند که فاطمه هاشمي در سال 89 سفرهايي به امارات و عربستان و ديدار جداگانه با ملک‌عبدا... پادشاه عربستان در خلال يکي از ميهماني‌ها داشته است. رسانه‌هاي داخلي هم مي‌گويند ‌آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني ‌ارتباط خوبي با حکومت عربستان و ملک عبدا... پادشاه اين کشور ‌دارد. با اين همه، برخي از منابع از عضويت افتخاري معمر قذافي رئيس‌جمهور معدوم ليبي و ملک‌عبدا... پادشاه عربستان سعودي در بنياد بيماري‌هاي خاص خبر مي‌دهند.» يا خبرگزاري فارس که در 11 بهمن 96 اين‌چنين به بنياد بيماري‌هاي خاص هجمه برد: «در 18 ارديبهشت 1375 بنياد امور بيماري‌هاي خاص با هيات موسسي خاص که دو عضو شاخص آن از اعضاي خاندان هاشمي يا وابستگان آن محسوب مي‌شدند، تشکيل شد. حسين مرعشي پسرعموي همسر آيت‌ا... هاشمي يکي ديگر از وابستگان وي بود که به عنوان عضو هيات امناي اين بنياد انتخاب شد که حضورش تا امروز نيز تداوم دارد.» براي خانواده آيت‌ا... هاشمي اين هجمه‌ها تکراري و بي‌اهميت بود، اما فاطمه هاشمي در همان سال به موضوع ديگري اشاره کرد که قابل‌تامل بود: «ترکش‌هاي سياسي فراوان به سمت ما و طبيعتا بنياد بيماري‌هاي خاص مي‌آمد. متاسفانه ما اولين ترکش را از دولت اصلاحات خورديم. وقتي دولت اصلاحات روي کار آمد، وزارت بهداشت برخوردهاي بسيار بدي با بنياد بيماري‌هاي خاص داشت و آزارهاي زيادي از اين بابت ديديم. البته همين آزار و اذيت‌ها باعث شد پايه‌ و اساس بنياد را قوي‌تر کنيم. من هميشه در کارهايم و در مواجهه با اين مشکلات با پدرم مشورت مي‌کردم و مسائل و مشکلات را برايشان مي‌گفتم. ايشان هم هميشه به من راهکار مي‌دادند و کمک مي‌کردند. به عنوان مثال در دولت اصلاحات سازمان برنامه و بودجه 900 ميليون تومان بابت هديه ايثار به وزارت بهداشت مي‌داد تا آن را به بيماران دهندگان کليه پرداخت کنيم، اما وزارت بهداشت اين پول را به بنياد نمي‌داد و ما را اذيت مي‌کرد.» دختر آيت‌ا... ادامه داد: «باز هم عليه ما مصاحبه مي‌کردند و حرف مي‌زدند، اما پدرم هميشه به من مي‌گفتند تو سکوت کن. همانطور که خودشان در برابر هجمه‌ها سکوت مي‌کردند. چند روز قبل از فوت پدرم، به ايشان گفتم من مي‌خواهم درباره طرح تحول يک مصاحبه تند انجام دهم، اما ايشان گفتند الان عجله نکن، صبر کن و سعي کن با صحبت مشکل را حل کني و اگر تغييرات انجام شد، که چه بهتر و اگر نشد، آنگاه مصاحبه کن.»
فاطمه هاشمي؛ فعال همانند روز اول
فاطمه هاشمي همانند روز اول تاسيس بنياد بيماري‌هاي خاص در مسير کاهش مشکلات اين بيماران و مناسب‌سازي شرايط آنها مي‌پردازد. وي در پاسخ به سوالي درباره کمک‌هاي معيشتي و اقتصادي به بيماران خاص گفت: از چند سال گذشته با همکاري‌اي که با ستاد يارانه‌ها داشته‌ايم، ليست بيماران خاص‌مان را به آنها ارائه داده‌ايم و از طريق اين ستاد به بيماران سبد کالا تعلق مي‌گيرد. البته مواردي هم بوده که به ما مراجعه کرده‌اند و کمک‌هايي را انجام داده‌ايم. در عين حال هر ساله براي ماه رمضان براي قشر خاصي از بيماران که مي‌دانيم نيازمند هستند، کمک‌هايي را ارائه مي‌دهيم و امسال هم اين اتفاق افتاده است. حتي در مراکز خودمان قرار شده که مواد غذايي خشک در اختيار قرار دهيم تا مشکلي نداشته باشند.