مقاومت یا تسلیم؛ جهان در برابر آمریکا چه خواهد کرد؟

آرمان ملي: ايالات متحده اجراي اولين بخش از سناريوي حقوقي خود را در قبال ايران آغاز کرده و با ارائه پيش‌نويس قطعنامه‌اي جديد به اعضاي شوراي امنيت، مي‌خواهد تحريم تسليحاتي عليه ايران را براي هميشه تمديد کند. روز چهارشنبه خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد، آمريکا پيش‌نويس يک قطعنامه را به سازمان ملل ارائه داده و به دنبال آن است که از اين طريق تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران را براي مدتي نامعلوم تمديد کند. به گفته مقامات آمريکايي و ديپلمات‌هاي سازمان ملل سند پيش‌نويس اين قطعنامه که تاکنون در اختيار تعداد کمي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته، انقضاي تحريم تسليحاتي ايران را در ماه اکتبر هدف قرار مي‌دهد و خواهان تمديد اين تحريم‌ها براي مدتي نامعلوم است. مقامات آمريکايي همچنين گفته‌اند که دولت ترامپ به دنبال آن است که در ماه مي (ارديبهشت ماه)، زماني که استوني به عنوان متحد نزديک آمريکا رياست دوره‌اي شوراي امنيت را بر عهده دارد، قطعنامه را به راي بگذارد. ايران مدت‌هاست که به دنبال حذف اين تحريم‌ها بوده و در قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تاکيد شده است که در صورت پايبندي ايران به توافق برجام اين تحريم‌ها لغو مي‌شود. اين مقام‌هاي دولت آمريکا ادعا کرده‌اند، از آنجا که ايران ديگر به مفاد اين توافق پايبند نيست واشنگتن مي‌تواند اعضاي شوراي امنيت را براي تمديد تحريم‌ها عليه ايران متقاعد کند. با اين حال انتظار مي‌رود روسيه و چين که هر دو از حق وتو برخوردارند و پيشتر گفته‌اند که اين محدوديت‌ها بايد پايان يابد، با اين قطعنامه مخالفت کنند. مسکو و پکن گفته‌اند خواستار از سرگيري فروش سلاح‌هاي متعارف به ايران هستند. مقامات آمريکايي علاوه براين گفته‌اند که دولت در حال حاضر قصد ندارد موضوع بحث‌برانگيز «بازگشت تحريم ها» يا بازگرداندن تمامي تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران را مطرح کند.
انتقادات داخلي از دولت ترامپ
پيگيري اين سياست که از سوي دموکرات‌ها «دغل‌کارانه» خوانده مي‌شود، انتقادات بسياري را برانگيخته است. به نوشته المانيتور، توني بلينکن، مشاور ارشد سياست خارجي ستاد انتخاباتي جو بايدن، نامزد دموکرات انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در يک نشست در شوراي يهوديان دموکراتيک آمريکا به انتقاد از تلاش جديد دولت ترامپ براي استفاده از يک مکانيسم در توافق هسته‌اي 2015 براي تمديد تحريم تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران پرداخت. بلينکن در اين باره گفت: سخت است که دورويي محض موجود در اقدام اين دولت را تحسين نکرد که مي‌خواهد ديگر کشورها در شوراي امنيت را مجبور کند تا راهي براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران بيابند. وي که در دولت باراک اوباما رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا در مذاکرات منتهي به توافق هسته‌اي با ايران نقش داشت، تاکيد کرد واشنگتن توانست در آن زمان تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران را به عنوان بخشي از توافق هسته‌اي تمديد کند اما دونالد ترامپ در سال 2018 از اين توافق خارج شد. توني بلينکن در ادامه تصريح کرد: با اين حال، دولت ترامپ همچنان تهديد مي‌کند که از يک مکانيسم (در برجام) استفاده خواهد کرد که به طرف‌هاي توافق اجازه بازگرداندن تحريم‌هاي چندجانبه عليه ايران را مي‌دهد. البته به شرط آنکه اروپا، روسيه و چين راضي به تمديد اين تحريم‌هاي تسليحاتي شوند. مشاور ارشد بايدن افزود: آن‌طور که ما در توافق هسته‌اي طراحي کرديم، اين‌طور است که اگر شما در شوراي امنيت داراي حق وتو باشيد، مي‌توانيد به صورت يک‌جانبه مکانيسم بازگشت تحريم‌ها را فعال کنيد. آنها (دولت ترامپ) تلاش مي‌کنند از اين بندهاي قطعنامه براي اطمينان از تمديد تحريم‌هاي هسته‌اي استفاده کند. اما تنها مشکل اينجا است که ما (آمريکا) ديگر جزو طرف‌هاي توافق نيستيم.
تناقض پمپئو


يک سناتور آمريکايي نيز تصميم وزير امور خارجه اين کشور براي ارائه طرحي حقوقي که موجب اعمال فشار بر شوراي امنيت سازمان ملل براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران شود را مورد انتقاد قرار داد. اليزابت وارن سناتور کانديداي رياست‌‌جمهوري در انتخابات 2020 آمريکا درباره تلاش اخير مايک پمپئو وزير امور خارجه اين کشور براي ارائه طرحي حقوقي که نشان دهد آمريکا هنوز عضوي از برجام است تا از آن براي اعمال فشار بر شوراي امنيت سازمان ملل در راستاي تمديد تحريم تسليحاتي ايران استفاده کند، در صفحه توئيترش نوشت: «ممنوعيت بين‌المللي تسليحاتي عليه ايران در ماه اکتبر به پايان مي‌رسد. دولت آمريکا براي تمديد اين تحريم تسليحاتي ناگهان استدلال مي‌کند که آمريکا عضوي از توافقي است که از آن خارج شد. اين هيچ معنايي ندارد. تصميمت را بگير مايک پمپئو». ريشه فشارهاي حداکثري عليه تهران از سوي ترامپ را مي‌توان در پاسخ وزير امور خارجه ايران تا حدودي دريافت. محمدجواد ظريف در اين باره در توئيتر نوشته است: «دو سال پيش، مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا و رئيس او «توقف مشارکت آمريکا» در برجام را اعلام کردند و روياي اين را در سر مي‌پروراندند که «فشار حداکثري» آنها ايران را به زانو در‌خواهد آورد. با توجه به شکست حقيرانه آن سياست، پمپئو اکنون مي‌خواهد عضوي از برجام باشد. روياپردازي را متوقف کنيد. ملت ايران هميشه درباره سرنوشتش تصميم مي‌گيرد.