تبعات یک افشاگری

بایدن ‌سكوتش را در برابر اتهام آزار جنسي شكست تبعات یک افشاگری زنان این روزها بیش از هر زمان دیگر فکر جو بایدن را درگیر خود کرده‌اند. این نامزد حزب دموکرات که رقیب دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري ايالات متحده در انتخابات پاییز خواهد بود، از یک‌سو در حال بررسی انتخاب یک معاون زن برای خود است و گزینه‌هایی از جمله میشل اوباما، کاملا هریس، هیلاری کلینتون و الیزابت وارن در فهرست احتمالي معاون اول او به چشم مي‌خورند و از سوی دیگر ادعای «تارا رید» کارمند سابق دفتر جو بایدن در کنگره درباره اتهام آزار جنسی از سوی بایدن در سال 1993، وارد مرحله تازه‌ای شده است. بایدن جمعه‌شب در گفت‌وگویی تلویزیونی و سپس با انتشار یک بیانیه، اتهام‌های تارا رید را تکذیب کرد و گفت که «هرگز چنین اتفاقی رخ نداده» اما رید با تکرار اتهامات خود اعلام کرد  حاضر است در حضور دوربین‌های شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» که از رسانه‌های حامی دونالد ترامپ است به افشاگری علیه بایدن بپردازد.
در این میان واکنش ترامپ جالب بود. رئیس‌جمهوري ایالات متحده که تاکنون به چند مورد تجاوز و آزار جنسی در سال‌های گذشه متهم شده با حمایت از جو بایدن، رقیب انتخاباتی دموکرات خود، از او خواست با موضوع اتهام به تجاوز به تارا رید در سه دهه گذشته مقابله کند: «می‌خواهم به بایدن بگویم این موضوع یکی از مواردی است که تو باید با آن مبارزه کنی. این مشکل بایدن است اما می‌خواهم با آن مقابله کنم و آن را رد می‌کنم. اگر آن حقیقت ندارد، تو (بایدن) نیز آن را تکذیب کن. من کاملا قربانی این‌گونه اتهامات کذب نادرست بوده‌ام».
اتهاماتی که علیه بایدن مطرح شده است شباهت زیادی به پرونده‌ای دارد که علیه «برت کاوانا» نامزد پیشنهادی ترامپ برای تصدی سمت قاضی دیوان عالی آمریکا دارد. ترامپ در سال 2018 از کاوانا هم دفاع کرد و در نهایت او به عضویت دیوان عالی آمریکا در آمد. ترامپ با وجود اینکه از بایدن دفاع کرده اما معتقد است اتهامات جو بایدن بسیار محکم‌تر و مستدل‌تر از اتهامات علیه کاوانا است.
تبعات منفی برای دموکرات‌ها


جنجال اخیر درباره بایدن در حالی رخ می‌دهد که این نامزد حزب دموکرات در نظرسنجی‌ها محبوبیتی بیشتر از ترامپ یافته و با توجه به عملکرد ضعیف ترامپ در مدیریت بحران کرونا و اثرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا که برگ برنده ترامپ در انتخابات آینده محسوب می‌شود، انتظار می‌رود افت محبوبیت ترامپ ادامه داشته باشد.
اما اتهامات مطرح‌شده علیه بایدن می‌تواند تبعاتی منفی برای معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و حزب دموکرات داشته باشد. در سال‌های گذشته و با شکایت‌هایی که علیه ترامپ از سوی زنان مطرح شد، حزب دموکرات تلاش کرد  به عنوان رقیب رئیس‌جمهوري مستقر، خود را حزبی حامی زنان آزاردیده معرفی کند. اما اکنون نامزد اصلی این حزب در انتخابات 2020 با اتهامی مشابه روبه‌رو شده است.
در این میان هر چقدر که بایدن اصرار کند اتهام‌های مطرح‌شده علیه او نادرست است، اما واقعیتی را نمی‌تواند زیر سؤال ببرد. بایدن و حامیان دموکراتش متوجه خواهند شد بخش قابل توجهی از افکار عمومی در این ماجرا او و حزب دموکرات را دورو و فاقد صداقت می‌دانند و تبرئه‌شدن از این اتهام بسیار دشوارتر از تبرئه‌شدن از اتهام تجاوزی است که علیه بایدن مطرح شده است.
جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ در پرونده برت کاوانا و اتهام آزار جنسی که «کریستین بلیسی فورد» علیه او مطرح کرد هم به حمایت از کاوانا پرداختند و درباره این اتهام سکوتی نسبی اختیار کردند. اما بر اساس آمار منتشرشده، زمانی که جلسه دادرسی کاوانا در سپتامبر 2018  برگزار می‌شد، نام کریستین بلیسی فورد در هر کدام از رسانه‌های مخالف ترامپ از جمله سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی نزدیک به 1900 بار مورد اشاره قرار گرفته بود. اما در مورد تارا رید تا همین اواخر به‌ندرت نام و خبری از او در همین رسانه‌ها به چشم می‌آمد.
همچنين بایدن سال 2018  با اشاره به شکایت فورد از کاوانا گفته بود در چنین مواردی باید حق را به زنان آزاردیده داد. اما اکنون او حاضر نیست چنین حقی را به تارا رید بدهد. این دوگانه رفتاری می‌تواند چالش‌هایی برای زنان حامی بایدن و از جمله زنانی که نام‌شان به عنوان گزینه‌های احتمالی معاونت او مطرح شده، ایجاد کند. «ربه‌کا ترایستر» نویسنده و تحلیلگر مسائل زنان که مدتی با نشریه «نیو ریپابلیک» همکاری می‌کرد، می‌گوید: «زمانی که ادعاهای سوءاستفاده جنسی علیه بایدن مطرح شده، پذیرش پیشنهاد معاونت او، مانند پذیرش ‌‌زهر است. هر کدام از این زنان اگر پیشنهاد بایدن را بپذیرند، سرنوشت‌شان با اشتباهات و کاستی‌های غیرقابل انکار بایدن گره می‌خورد و این امر می‌تواند آینده سیاسی آنها را هم به خطر بیندازد. زنان پیشرویی که در چنین دردسری می‌افتند، راه خروج از بحران را به‌سختی پیدا خواهند کرد».
با مطرح‌شدن اتهام‌های تارا رید علیه بایدن، برخی جمهوری‌خواهان می‌خواهند در تبلیغات خود، رهبران حزب دموکرات را افرادی دورو معرفی کنند که تنها از زنانی دفاع می‌کنند که از سوی رقبایشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند. سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ تکذیب‌های اخیر بایدن را به سخره گرفت و گفت: «دموکرات‌ها یک ‌بار دیگر ثابت کردند در رفتارهایشان استانداردی دوگانه دارند.» اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر اتهام‌هایی مشابه و حتی در مواردی با جزئیات آزاردهنده‌تری علیه ترامپ مطرح شده، بعید است جمهوری‌خواهان بخواهند روی این موضوع چندان مانور دهند. در عین حال دموکرات‌ها که همواره خود را حزبی حامی اخلاق و مدافع برابری جنسیت و نژاد معرفی کرده‌اند، با نگاهی متفاوت از سوی افکار عمومی روبه‌رو خواهند شد. تأثیر این اتهامات زمانی بیشتر می‌شود که این نکته را در نظر داشته باشیم زنان به طور سنتی نامزدهای حزب دموکرات را به خود نزدیک‌تر می‌بینند و به آنها رأی می‌دهند.