کمین کرونا برای پاییز

سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته برای چندمین بار تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به کووید ۱۹ زیر هزار نفر بود، با وجود این آنطور که رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید موج‌های دوم و سوم کرونا قطعی است. بنا به تأکید محمد رضا شانه‌ساز با توجه به پیشگیری و اقدامات و همکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌ها درباره ادامه آن در اردیبهشت ماه و خرداد کاهش یافته‌است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم طبق آمار، در آلوده‌ترین شهر‌های کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به این عفونت مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند. این بدین معناست که همچنان خطر ادامه دارد، همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم در جلسه روز گذشته خود وضعیت اضطراری جهانی را تمدید کرد.
شناسایی ۸۰۲ بیمار جدید در طول ۲۴ ساعت گذشته مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به۹۶ هزارو ۴۴۸ نفر رسید. تا کنون۷۷ هزارو ۳۵۰ نفر از بیماران، یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد از آنان بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همانطور که محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید، طبق آمار، در آلوده‌ترین شهر‌های کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به این عفونت مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند. این بدین معناست که اگر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود خطر در کمین ۹۰ درصد افرادی است که تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا نشده‌اند.
رئیس سازمان غذا و دارو هم بروز موج‌های دوم و سوم ویروس کرونا را قطعی می‌داند. بنا به تأکید وی زمان بروز موج‌های بعدی کرونا مهر آبان و آذر است. شانه‌ساز درباره اخباری که راجع به ساخت واکسن کرونا منتشر می‌شود هم اینگونه توضیح می‌دهد: «کشور‌ها دارند روی این موضوع کار می‌کنند، اما از آنجایی که هنوز ماهیت کامل ویروس شناخته نشده، تولید واکسن هم بر همین اساس پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. هنوز داروی مشخصی برای این بیماری شناخته نشده‌است. در عین حال واکسنی هم ندارد، اما در کشور‌های مختلف از جمله کشور ما روی تولید آن کار و تحقیق می‌شود.» بنا به تهدید وی به دلیل پیچیدگی ماهیت ویروس، ساخت واکسن کرونا به آسانی میسر نیست. بخش مهمی از آنچه در دنیا هم ادعا می‌شود، با توجه به مقاطع انتخابات مختلف که در دنیا مورد بحث است، جنبه تبلیغاتی دارد.
ادامه روند کاهش ابتلا به کرونا


روند کاهشی ابتلا به کرونا و تسریع در بهبود بیماران در کشورمان همچنان ادامه دارد ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته درباره چرایی این روند توضیح داد: «در سه هفته اخیر به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی از سوی مردم، فاصله‌گذاری اجتماعی نسبتاً مناسب و اقدامات وزارت بهداشت در بیماریابی فعال و مراقبت‌های مناسب درمانی، شاهد موفقیت قابل‌توجهی در کاهش موارد مبتلا به ویروس کرونا، کاهش موارد بستری و کاهش قابل توجه موارد مرگ و میر بوده‌ایم.»
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیک دوم کرونا، با اشاره به سناریو‌های مختلف پیش‌بینی وزارت بهداشت تصریح کرد: «پیش‌بینی ما این است که روند نزولی فعلاً ادامه دارد و با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشایی تدریجی روند نزولی در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه یافته و با‌ثبات خواهد بود. البته در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا و گاهی موارد افزایش قابل‌توجه ابتلا را داشته باشیم، اما به روند نزولی کشور صدمه قابل توجهی نخواهد زد.»
روند درمان در ایران عادلانه و بدون تبعیض بین فقیر و غنی بود
حریرچی در سخنانش گریزی هم به تأثیر درآمد و طبقه در میزان ابتلا به کرونا داشت و گفت: «در امریکا و کشور‌های اروپای غربی هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ‌ومیر در فقرا و مهاجرین کارگری و سیاهپوستان بسیار بیشتر از ثروتمندان و سفید‌پوستان است.»
به گفته معاون کل وزارت بهداشت در ایران گرچه نشانه‌های اندکی از ابتلای بیشتر در مناطق پرتراکم شهری دیده می‌شود، اما روند رسیدگی و درمان مناسب عادلانه بوده و هیچ تبعیضی بین فقیر و غنی از نظر درمان کرونا وجود ندارد. وی در عین حال پذیرفت که اثرات اقتصادی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن بر معیشت و درآمد فقرا بیش از اغنیا بوده و کمک‌های بیشتر دولت و مردم و خیرین در این زمینه برای اقشار آسیب‌پذیر بسیار ضروری است.
حریرچی درباره مبنای تقسیم بندی مناطق سفید، زرد و قرمز هم اینگونه توضیح داد: «مناطق سفید شهرستان‌هایی خواهند بود که یا در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتیم. یعنی در دو هفته کمتر از ۱۴ مورد بستری داشته‌ایم یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشتیم.»
۷۲ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا
وی در مناطق سفید با رعایت پروتکل‌های مختلف، اماکن ورزشی، آموزشگاه‌های رانندگی، اماکن مذهبی و... بازگشایی شده و می‌توانند شروع به فعالیت کنند. به گفته آقای معاون در حال حاضر ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجود که شیوع کرونا در آن‌ها متوسط است، به عنوان مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل عمومی از اماکن خطرناک به لحاظ ابتلا به کرونا تأکید کرد: «اگر طرح ترافیک گذاشته شود، باعث می‌شود که همین درصدی هم که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند یا کسانی‌که از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، به حمل و نقل عمومی منتقل شود.» وی با اشاره به میسر نبودن تأمین هزینه ماسک برای برخی از خانواده ها، به استفاده از ماسک‌های خانگی توصیه کرد و از خیرین خواست در راستای تهیه ماسک برای اقشار نیازمند جامعه وارد عرصه شوند.
آمار ما شفاف و علمی است
حریرچی با اشاره به برخی تشکیک‌ها در آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت درباره مرگ و میر‌های کرونایی با تأکید بر شفافیت آماری که ارائه می‌شود، گفت: «باید توجه کرد در کشور کسانی که مشکوک به بیماری کرونا هستند، به عنوان مورد مشکوک ذکر می‌کنیم که با تشریفات مربوط به بیماری کرونا دفن می‌شوند. بسیاری فکر می‌کنند که باید این موارد را هم جزو آمار کرونا بیاوریم، اما پروتکل سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند کسانی‌که تست مثبت کرونا داشته باشند، در آمار اعلام شوند. همچنین در اوایل اسفند هم کسانی را که علائم آنفلوآنزا مشابه کرونا داشتند، اعلام کردیم که با پروتکل کرونایی‌ها دفن شوند که دال بر این نیست که آن‌ها کرونا داشته‌اند. آمار ما رسمی است و دلیلی نمی‌بینیم که آن را دستکاری کنیم.»
سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی را تمدید کرد
با ورود تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا به مرز ۵/ ۳ میلیون نفر از سازمان جهانی بهداشت در جلسه‌ای وضعیت اضطراری روحانی را تمدید کرد. این اقدام دقیقاً سه ماه پس از تصمیم اصلی سازمان مبنی بر اعلام «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در جهان» در تاریخ ۳۰ ژانویه انجام شده‌است. در آن زمان تنها ۹۸ مورد از حدود ۱۰ هزار مورد تأیید‌شده ابتلا به کووید ۱۹ در خارج از مرز‌های چین شناسایی شده‌بود. بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی worldometer تا این لحظه ۳ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۳۱۸ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۲۳۹ هزار و ۶۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۳۵ هزار و ۹۹۲ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۵۲ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۶۵ هزار و ۷۷۶ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نمکی: رهبری یک ساعت نگذشته حرفه‌ای جوابم را می‌دهد
روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری در گفتگو با وزیر بهداشت اقدامات و کمک‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه مبارزه با کرونا و حمایت‌های ایشان از تلاش‌های کادر درمان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌است.
سعید نمکی در این‌باره با اشاره به گزارشاتی که به رهبری ارائه می‌شده و پاسخ‌های ایشان می‌گوید: «در نخستین گزارشی که خدمت رهبر معظّم انقلاب تقدیم کردم، گفتم که ما ستاد ملی کرونا را تشکیل دادیم؛ در این گزارش توضیحاتی را درباره‌اتفاقاتی که افتاده‌بود، برایشان نوشتم و ایشان هم به‌شدت از ما حمایت کردند. حمایتی که ایشان در روز‌های اول کردند این بود که مصوبات ستاد ملی کرونا را به‌شدت مورد حمایت قرار دادند و فرمودند که مصوبات ستاد ملی کرونا باید در حکم مصوبات شورای امنیت ملی هم به حساب بیاید. بزرگ‌ترین حمایت رهبر انقلاب از ما هم این بود که همه را به تبعیت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مکلّف کردند.»
وی با تأکید بر حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم ستاد ملی کرونا برای تعطیلی فعالیت‌های اماکن مذهبی و بقاع متبرکه می‌افزاید: «من حدود پنج گزارش خدمت رهبر معظّم انقلاب تقدیم کردم که ایشان همه این پنج گزارش را بلافاصله مطالعه کردند و همان موقع هم جواب دادند. جواب‌های بسیار دلگرم‌کننده‌ای که باعث قوت قلب همکاران ما در سراسر کشور شد.»
وزر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش تصریح می‌کند: «هر گزارش مکتوبی را تقدیم ایشان می‌کردم، ایشان بلافاصله می‌خواندند و بعد از یک ساعت به بنده پاسخ می‌دادند. این بزرگ‌ترین نکته دلگرم‌کننده‌بود. ثانیاً ایشان به‌شدت حرفه‌ای گزارش را پاسخ می‌دادند. یعنی وقتی حرف از بسیج و حرف از مشکلات دیگر می‌زدیم، ایشان کاملاً فنی و با اصول بسیار منطبق بر پروتکل‌های مورد نظر پاسخ می‌دادند. ثالثاً حمایت‌های ایشان از سربازان خودشان به‌عنوان مدافعان سلامت است و از همه مهم‌تر اینکه ایشان وقتی احساس کردند که بنده شاید در این عرصه احساس تنهایی کنم، آن دستور ناب را به نیرو‌های مسلح دادند تا پشتیبان این قضیه قرار بگیرند و با تشکیل قرارگاه کنار ما قرار گرفتند و این تنهایی را از درون ما زدودند.»
وزیر بهداشت در پایان گفت: «قاطع‌ترین، محکم‌ترین و علمی‌ترین نوع حمایت را ما از رهبر معظّم انقلاب دیدیم و من تردید ندارم که اگر حمایت‌های جانانه ایشان نبود، ما نمی‌توانستیم گام‌های مؤثر خوبی در این رابطه و به این حدّت و شدت برداریم.»