مجلس حاج‌منصور ارضی هم تعطیل شد

آرمان ملي - مطهره شفيعي: دستور آمد که هيات منصور ارضي تعطيل شود! شايد اين خبر ساده باشد اما بايد کمي به عقب بازگشت؛ يعني همان روزي که برگزاري مراسم‌هاي مذهبي و هيات‌ها به منظور جلوگيري از شيوع بيماري کرونا تعطيل اعلام شد. منع برگزاري جلسات و هيات‌هاي مذهبي موضوع عجيبي نبود؛ چرا که پيش از آن ساير اصناف عرصه فرهنگي مانند سينماها و حتي پارک‌ها را تعطيل کرده بودند. اما ظاهرا برخي خود را فراتر از قانون مي‌دانستند و کماکان تريبون به دست در ميان افرادي که توجهي به احتمال ابتلاي‌شان به کرونا نداشتند به مديحه‌سرايي پرداختند که حاج‌منصور ارضي يکي از اين مداحان است. 5 اسفند هيأت‌هاي مذهبي که آماده برگزاري مراسم براي ميلاد امام باقر(ع) و شهادت امام هادي(ع) بودند، به منظور جلوگيري از شيوع ويروس کرونا جلسات خود را لغو کردند. در جشن ولادت امام علي (ع) برخي هيات‌ها مراسمي برگزار نکردند و برخي ديگر به صورت مجازي به برگزاري مراسم اين روز پرداختند؛ اما تعداد محدودي از هيات‌ها قانع به لغو مراسم نشدند و اقدام به برگزاري جشن ميلاد امام علي(ع) کردند. تصور مي‌شد پس از انتشار خبر ابتلاي يک مداح يعني محسن طاهري به بيماري کرونا مراسمي در هيات‌ها برگزار نشود، اما اين موضوع تاثيري در برگزاري مداحي در هياتي نداشت که منصور ارضي مداح آن بود.
مجلس حاج منصور هم تعطيل شد
6 ارديبهشت خبر رسيد در حالي که طبق دستور ستاد ملي مبارزه با کرونا، همه مساجد، اماکن و هيأت‌هاي مذهبي در کشور تعطيل است، مجلس مناجات‌خواني حاج‌منصور ارضي به مدت 30 شب ماه مبارک رمضان در مسجد ارگ برگزار خواهد شد! چند مراسم برگزار شد تا اينکه روز گذشته خبر تعطيلي اين مراسم منتشر شد. مجلس مناجات‌خواني حاج منصور، امسال تنها جلسه داير در تهران و شايد در کشور بود که به گفته دست‌اندرکاران موسسه قديم‌الاحسان، با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، اعم از تب‌سنجي، ضدعفوني و رعايت فاصله اجتماعي انجام مي‌شد. در ابتدا حاج‌جواد حيدري، مديرعامل موسسه قديم‌الاحسان و از نزديکان حاج‌منصور ارضي در دردنامه‌اي که به مناسبت روز معلم خطاب به اين پيرغلام اهل‌بيت (ع) منتشر شده، تعطيلي مجلس مسجد ارگ را با دخالت پليس اعلام کرد. روز‌گذشته انوشيروان محسني‌بندپي در جايگاه استاندار تهران هم چنين خبر داد: «‌درباره برخورد با فعاليت مشاغل پرريسک مانند رستوران‌ها و همچنين برگزاري تجمعات مذهبي، اگر بدانيم کدام رستوران‌ها برخلاف مصوبات ستاد ملي کرونا بازگشايي کرده‌اند و فعاليت مي‌کنند، قطعا با آنها برخورد مي‌کنيم. مصوبات ستاد ملي مقابله با کرونا حکم مصوبات شوراي امنيت ملي را دارد و همه ملزم به رعايت آن هستند. از دو شب گذشته نيز برگزاري مراسم در مسجد ارگ متوقف شده است و بزرگواراني که در مسجد ارگ مراسم را برگزار مي‌کردند اين مراسم را متوقف کرده‌اند.»
ارضي چگونه معروف شد؟


نمي‌توان اين واقعيت را کتمان کرد که منصور ارضي از مداحان با‌سابقه و شناخته شده کشور است که 5 سالي مي‌شود که به فراگيري مداحي مي‌پردازد. يکي از دلايل معروف شدن منصور ارضي به اين دليل بود که از پشت تريبون‌هايي که در اختيار داشت گاه عليه رئيس‌جمهور و آيت ا... هاشمي مطالبي را بيان مي‌کرد. بر اساس فيلمي که از سخنراني او در حسينيه صنف لباس‌فروشان منتشر شده، ارضي با اشاره به اقدامات مرحوم آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و برنامه‌هاي دولت حسن روحاني مي‌گويد: «اون يارو آخرش در استخر مرد، اين يارو هم آخرش در استخر مي‌ميرد». اين اظهارات در حالي در روز عرفه از سوي اين مداح مطرح شده بود که حسن روحاني پنجشنبه دو هفته قبل آن در پلاکاردي در تجمع طلاب در مدرسه فيضيه با همين مضمون تهديد شده بود؛ اتفاقي که واکنش منفي مراجع تقليد و علماي قم و همچنين چهره‌هاي سياسي را به دنبال داشت و خواسته شد تهديدکنندگان شناسايي و با آنان برخورد شود. چنانکه حسين روحاني‌نژاد، معاون امور فرهنگي و سازمان تبليغات اسلامي گفت: «اين سازمان نمي‌تواند برخوردي با اين فرد کند؛ چراکه منصور ارضي عضو کانون مداحان نيست». هجمه‌ها اين مداح به آيت‌ا... هاشمي و حسن روحاني محدود نيست و پيش از آن هم در ماجراي هاشم آقاجري نسبت عجيبي به او داد. يک بار ديگر با ادبيات شبيه به اين برخي از نمايندگان مجلس را که منتقد محمود احمدي‌نژاد بودند، نواخته بود. در مورد ديگري هم گفته بود: «هر کس مشايي را بکشد، پول خونش را من مي‌دهم».
تفاوت واکنش‌ها به رفتار ارضي
نحوه مواجهه با رفتارها و گفتار‌هاي منصور ارضي متفاوت بوده، چنانکه سعيد حداديان يکي از مداحان دلواپس درباره واکنش آيت‌ا... هاشمي به اظهارات ارضي گفته بود: «‌به آقاي هاشمي پيغام دادند که حاج‌منصور ارضي عليه شما مطالبي را بيان کرده است و آقاي هاشمي گفت‌ ديگر چه خبر؟» اگر قرار به شکايت بود که او بايد 300 شکايت مطرح مي‌کرد. اما شما از آن برخوردها استفاده کرديد.» اما احمدي‌نژادي‌ها رويکرد ديگري را انتخاب کردند و از ارضي شکايت کردند.
پايان يک‌دور‌برگردان
به نظر مي‌رسد برخي فکر مي‌کنند تعطيلي حرم‌ها، مساجد و هيات‌هاي مذهبي به خاطر مخالفت با دين است و به همين خاطر از سرلجبازي سعي مي‌کنند، قوانين را دور بزنند. عصر ايران نوشت: چگونه است که گفته مي‌شود، سلام از دور به حضرت رضا (ع) و امام حسين (ع) حکم زيارت حضوري را دارد اما وقتي نوبت به برگزاري جلسات مذهبي مي‌رسد اين‌گونه نيست؟ به لطف فضاي مجازي، هيات‌ها مي‌تواند در خانه‌ها برگزار شوند و علاقه‌مندان به صداي منصور ارضي و مداحان ديگر از طريق اينترنت از صوت آنها بهره‌مند شوند.» به هر حال ديروز مجلس منصور ارضي در مسجد ارگ تهران متوقف و او ناچار به اجراي قانون شد.