نیازی به اتلاف وقت نیست

طه پوستین دوز‪-‬ در ۳۱ فروردین ماه سال جاری، بنا بر وظیفه شرعی و حرفه ای خود اعلام داشتم که ساخت، اشاعه و نیز عدم جلوگیری از اشاعه ویروس کرونا از منظر حقوق کیفری بین‌المللی و در واقع طبق بند ۱ ماده ۷ اساسنامه رم ۱۹۸۰ ، جنایت علیه بشریت است و این موضوع با ارجاع از سوی کشورهای عضوی که مردمشان با ویروس درگیر شده اند قابلیت رسیدگی دارد . در کنار این راه حل، برای بررسی موضوع از سوی ICC یا همان دیوان کیفری بین‌المللی، شورای امنیت بنا بر وظیفه ذاتی خود می‌بایست طبق ماده ۱۵ اساسنامه رم و منشور ملل متحد موضوع را به دیوان ارجاع دهد .
هدف از بیان نکات فوق، طرح این موضوع است که آمریکا متهم به جنایت علیه بشریت
‏( Crime AgainsHumanity) است و باید دیوان
کیفری بین‌المللی و شورای امنیت بدان رسیدگی کنند البته در پایان یادآور می‌شود که طبق مسئولیت حمایت


‏( Responsibility to Protect) هم شورای امنیت و هم همه کشورهای جهان متعهد هستند که هم از شورای امنیت و هم از دیوان کیفری بین‌المللی بخواهند که به موضوع واقعاً رسیدگی کنند و نه صرفا در یک دستور کار صوری
قرار دهند. راه استفاده از مسئولیت حمایت برای جنایتی که آمریکا در مورد مردم خودش روا داشته امری یقیناً بدیهی است و وجود اصل مسئولیت حمایت که مبتنی بر این موضوع است کشور‌ها حق جنایت علیه مردم خویش را ندارند و سایر کشورها می‌توانند مانع آن شوند، به طریق اولی در چنین وضعیتی که یک یا دو کشور علیه همه جهان جنایت کرده‌اند حق پیگیری را تجویز می‌نماید. آری جامعه جهانی باید اهتمام لازم را به خرج دهد و خود ایران نیز می‌تواند چنین کاری را آغاز نماید. به طور مثال ایران علاوه بر این که ذیل روح مسئولیت حمایت (RtoP) مسئولیت ارجاع موضوع به شورای امنیت و ICC را دارد می‌تواند صرفاً در خصوص رسیدگی به کرونا و برای بازه زمانی خاصی به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درآید. در آخر فرض کنیم شورای امنیت سازمان ملل نه مساله را خود رسیدگی کند و نه به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع دهد، در چنین وضعیتی باید کشور‌ها از قطعنامه اتحاد برای صلح یا ۳۷۷ یا آچسن استفاده کرده و موضوع را بررسی و به دیوان ارجاع دهند. این قطعنامه مربوط به زمانی است که با وتوی یک یا چند عضو شورای امنیت روبرو باشیم و مساله متوقف شود، در حال حاضر ما با وتوی ضمنی روبرو هستیم چون شورای امنیت کاری نمی‌کند از سوی دیگر قطعا آمریکا مانع رسیدگی از سوی شورای امنیت و ارجاع به دیوان کیفری بین‌المللی خواهد شد، لذا نیازی به اتلاف وقت نیست باید از مسیر مجمع عمومی‌و قطعنامه اتحاد برای صلح، دیوان رسیدگی را آغاز نماید.
سایر اخبار این روزنامه