اضطراب کرونا و چند راهکار برای مقابله با آن

دکتر معصومه محسنی کبیر‪-‬ ما نمی‌توانیم از رخ دادن رویدادهای ناخوشایند در جامعه جلوگیری کنیم اما توان مدیریت و کنترل بدن، ذهن و عواطف خود را داریم. این روزها خبرهای مربوط به کرونا بیشتر از خود ویروس در‌ حال گسترش است. اعلام آمار مبتلایان و فوت ناشی از این بیماری و گستردگی آن و ناقلان خاموش، اضطراب ابتلا به این بیماری را در افراد بیشتر می‌کند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط دشوار است اما آنچه در اضطراب اهمیت دارد طولانی شدن آن است که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و شانس ابتلا به بیماری‌ها را بالاتر می‌برد.
افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کرونا ویروس هستند، کودکـــان و نوجوانان، پزشکان و سایر ارایه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و افرادی که از نظر سلامت روان مشکلاتی را تجربه می‌کنند مانند مصرف کنندگان مواد و افرادی که از قبل مشکلات روانپزشکی داشته اند ممکن است استرس بیشتری را تجربه کنند.
علائمی‌که نشان می‌دهد شما دچار استرس شده اید این موارد می‌باشد که نسبت به سلامتی خود و عزیزانتان خیلی نگران هستید، مشکل در به خواب رفتن دارید یا به طورمکرر از خواب بیدارمی‌شوید، مدام به بیماری و عوارض آن فکر می‌کنید، اشتهای تان کم شده
یا برعکس پرخوری دارید، حالت تهوع و


دل پیچه، عدم تمرکزدر کارهای روزانه و افزایش
مصرف الکل، دخانیات یا سایر داروها .اما سوال اصلی اینجاست چگونه با این اضطراب ایجاد شده به دلیل کرونا می‌توان مقابله کرد که در ابتدا باید یادآور شد که هر چه اطلاعات ما در مورد این ویروس بیشتر و علمی‌تر باشد کنترل اضطراب ناشی از آن قابل کنترل تر می‌شود، پس یک نکته مهم این است که از سایت‌های خبری قابل اعتماد مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های‌های علوم پزشکی باید اخبار مربوط به کرونا را دریافت کنیم. هجوم اطلاعات از منابع مختلف و ضد و نقیض بودن آن و نظرهای شخصی افراد یا حتی متخصص تنها کمکی که می‌کند، ایجاد افزایش اضطراب و نگرانی است پس راه دیگر کنترل اضطراب، دوری کردن از هجوم اخبار ناخوشاید است.گام بعدی انجام دستورها و مراقبت‌های بهداشتی است. بزرگنمایی و کوچک نمایی این بیماری هر دو مخرب است پس با رعایت اصول بهداشتی در واقع مشکل را به درستی ارزیابی کرده ایم و به مسئله نگاه واقعی داشته ایم.گام دیگر برای کم کردن اضطراب نیز این است که ذهن خود را مشغول مواردی کنیم که در حیطه کنترل ما می‌باشد. مشغولیت ذهنی با مواردی که ما هیچ کنترلی بر آن نداریم جز اضطراب و پریشانی فایده ای نخواهد داشت پس توصیه می‌شود که به مواردی که خارج از کنترل شما است فکر نکنید و به آن بها ندهید.یکی دیگر از مواردی که به کاهش اضطراب کمک می‌کند یک تکنیک چند مرحله‌ای است. ابتدا بدترین اتفاقی که می‌تواند برای ما پیش بیاید را در نظر بگیریم مثلا بدترین آن این است که ما به کرونا مبتلا شویم و بمیریم و یکسری دلایل مثل سن، وضعیت بدنی و نوع کار را کنار هم قرار دهیم و به این نتیجه برسیم که در صورت گرفتن کرونا حتما خواهیم مرد.
مرحله بعد این است که خودمان را مجبور کنیم به بهترین اتفاقی که می‌افتد فکر کنیم مثلا بهترین حالت این است که نه من و نه اعضای خانواده به بیماری دچار نمی‌شویم اما مرحله بعدی این است که به محتمل ترین اتفاقی که می‌تواند
برایمان پیش بیاید فکر کنیم
و آن این است که ممکن است
ما به بیماری کرونا مبتلا شویم ولی مانند
اکثر افراد مبتلا علایم خیلی شدید
نداشته باشیم.
آن وقت باید به راهکارهایی بیاندیشیم که بتواند ما را در این شرایط کمک کند. مثلا به این فکر کنیم اگر بیمار شویم چه کسی از ما مراقبت خواهد کرد ؟ چه کارهایی باید انجام دهیم تا افرادی که از ما مراقبت می‌کنند به این بیماری مبتلا نشوند؟
اگر بیمار شویم آیا در خانه به اندازه کافی آذوقه و وسایل مورد نیاز وجود دارد ؟
اگرشدت بیماری مان به گونه‌ای بود که نیاز
به بستری شدن دربیمارستان داشتیم بهتر است کدام بیمارستان را انتخاب کنیم؟
در واقع با پیش بینی محتمل ترین اتفاق خود را برای رویا رویی با آن تجهیز می‌کنیم تا با کمترین استرس با بیماری مواجه شویم و نکته آخر اینکه صحبت با دوستان و آشنایان
البته به شکل مجازی و تلفنی کمک بسیاری در کم کردن اضطراب ما می‌کند بنابراین در حفظ روابط اجتماعی خود و حتی گسترش شبکه اجتماعی و حمایتی تلاش کنیم.
سایر اخبار این روزنامه