آفت سلبریتیزم

جعفر بای‪-‬ برای جلوگیری از روند رو به رشد سلبریتیزم و جلوگیری از توهین‌ها و اظهار نظر‌های غیر موجه برخی از سلبریتی‌ها چه باید کرد؟ این موضوعی است که باید درباره آن بحث و گفت و گو انجام داد. برای اینکه جامعه ما از سوی یک گروه نا بخرد، مشهور و خام دچار چنین پدیده شومی‌نشود، باید اقداماتی انجام داد. در اولین مورد باید ابزاری را که این افراد به وسیله آن ابراز قدرت می‌کنند از آن‌ها گرفته شود؛ این ابزار برای سلبریتیزم مردم هستند و ما باید مردم را از آن‌ها بگیریم . برای این کار در ابتدا باید تمام دستگاه‌های فرهنگی آموزشی و همه نهاد‌های تربیتی تلاش کنند تا فهم عمومی‌ارتقاء پیدا کند. علت حضور این تفکر نشات گرفته از
نا کار آمدی، تنبلی و رخوت دستگاه‌های آموزشی فرهنگی و همچنین نهاد‌های تربیتی است. چون این نهاد‌ها ضعیف عمل کرده اند امروز با رشد
قارچ گونه چنین تفکراتی مواجه هستیم. این رشد بنیان و اساس و پایه ای در جامعه ندارد به همین دلیل ما باید افکار عمومی‌جامعه را مدیریت کنیم.
مدیریت افکار عمومی‌توسط نهاد‌های فرهنگی و آموزشی باید به سمت و سویی سوق پیدا کند تا دانش عمومی‌و فهم اجتماعی تقویت شود. همین کافی است که ما شهروندان فهیمی‌داشته باشیم که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند آن وقت است که با آفتی مثل سلبریزیم مواجه نخواهیم شد.


ما باید از صاحبان فکر و اندیشه ورزانی که فکر درستی دارند حمایت کنیم و آن‌ها را تشویق کنیم. صاحبان فکر، ایده و اندیشه باید در جامعه ما تریبون داشته باشند. باید اقشار جامعه رشد، ترقی و پیشرفت داشته باشند تا بتوانیم پایه‌های دانایی را در جامعه مستحکم و درست بچینیم. خشت اول اندیشه ورزی، مطالعه است. وقتی سرانه مطالعه افزایش پیدا کند با الطبع دانایی نیز در جامعه افزایش پیدا خواهدکرد. وقتی خرد ورزی و دانایی رشد پیدا کند دیگر اندیشه‌های خام بعضی از سلبریتی‌های گمراه، جاهل و نادان جایی برای عرض اندام ندارند.
این موضوع نیاز به کار دراز مدت دارد و برنامه‌های بلند مدتی می‌طلبد. دستگاه‌های رسمی‌و غیر رسمی
‌باید فعالانه و اثر بخش رفتارکنند و بتوانند
به درستی ایفای نقش کنند تا فکر درست تقویت شود. باید به جای اینکه اندیشه‌ها را تقویت کنیم مهارت اندیشیدن را بیاموزیم و به جای اینکه یک تفکر را گسترش دهیم، درست فکر کردن را گسترش دهیم. این توسعه ی درست فکر کردن و صحیح اندیشیدن را ولو از مهد کودک باید گسترش داد تا از همان سنین ابتدایی افراد قدرت تمیز درست از نادرست را داشته باشند. مطمئنا جامعه صاحب فکر گول نخواهد خورد و کسانی که قدرت تفکر درست را دارند هیچگاه فریب دشمن را نخواهند خورد.
منظور از این موضوع این نیست که هرم تحصیلی کشور را ارتقاء بدهیم بلکه باید قدرت تفکر و درست اندیشیدن را به افراد بیاموزیم، در چنین شرایطی افراد تحت تاثیر تبلیغات و شعار‌های تو خالی و رو بنایی قرار نمی‌گیرند. صاحبان فکر و اندیشه وقتی موضوعی را می‌شنوند آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند نه اینکه بدون چون و چرا آن را بپذیرند به همین دلیل هم به جهالت و بی هویتی دچار نمی‌شوند.
رسالت نهاد‌های فرهنگی این است که راه درست اندیشیدن را به اقشار جامعه بیاموزند.
از یاد نبریم که در جامعه ای که اندیشمندان حضور
پر رنگ دارند سلبریتی‌های تو خالی شهرت پیدا نمی‌کنند و گفته‌های بی محتوای آن‌ها مورد توجه
قرار نمی‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه