توقف بورس پشت مرز یک میلیون واحد

بازار سرمایه بعد از حدود یک ماه رالی پرفشار صعودی، دیروز و در حالی که تا 995 هزار واحد رشد کرده و در آستانه فتح کانال یک میلیون تومان قرار گرفته بود، با فشار فروش قابل توجهی در اکثر نمادهای بازار مواجه شد و درنهایت به مدار منفی بازگشت. در اثر تشدید عرضه ها، شاخص کل بورس در حال ثبت اولین روز منفی بعد از یک ماه رشد افسار گسیخته بود که بازگشایی نماد تازه وارد شستا با رشد بیش از 9 درصد قیمت شاخص را به مدار مثبت بازگرداند.به گزارش خراسان، معاملات دیروز بازار سرمایه نیز مثل معاملات یک ماه اخیر با تقاضا برای نمادهای بزرگ و شاخص ساز شروع شد و شاخص کل هم طی  20 دقیقه ابتدایی حدود 17 هزار واحد رشد کرد و خود را به 996 هزار واحد رساند ،اما با گذشت زمان فشار فروش غلبه کرد. نماد غول پتروشیمی کشور یعنی هلدینگ خلیج فارس به سرعت عقب نشست و صف فروش شد. به مرور دیگر شرکت های پتروشیمی نیز به محدوده منفی سقوط کردند.
نمادهای فلزی نیز که طی امسال حدود 100 درصد رشد کرده اند، در حداکثر قیمت مجاز روزانه دوام نیاوردند و افت کردند اما بر خلاف پتروشیمی ها حمایت شدند و به صورت متعادل بسته شدند. تنها گروهی که دیروز مثبت ماند، پالایشی ها بودند.بسیاری از نمادهای کوچک بازار هم که از روز یک شنبه تدریجا منفی شده بودند دیروز صف فروش های قابل توجهی را تجربه کردند. همین موضوع موجب عقبگرد 0.5 درصدی شاخص کل هم وزن شد،  اما شاخص کل با توجه به رشد پالایشی ها، حمایت از فولادی ها و رشد 9 درصدی شستا مثبت ماند.
مهم ترین دلایل تغییر جهت بازار از نظر کارشناسان، نیاز به اصلاح بعد از یک دوره رشد پرفشار، برخورد به سطح روانی یک میلیون واحد و تلاش سهامداران قدیمی تر برای فروش سهام و ذخیره سازی بورس بوده است. با توجه به جو منفی احتمالا معاملات امروز با فشار فروش آغاز می شود. باید منتظر ماند و دید دوباره موج نقدینگی می تواند از بازار حمایت کند تا بازار متعادل شود یا شاهد تداوم اصلاح شاخص خواهیم بود؟
وزیر اقتصاد: بورس افت و خیز دارد
در حالی که یکی از علل مهم رشد بازار در ماه های اخیر ورود افراد و نقدینگی جدید به بورس بوده است، دیروز وزیر اقتصاد هم از صدور کد بورسی برای متقاضیان جدید به صورت غیرحضوری خبر داد و درباره وضعیت بازار گفت:  بورس در مقابل بازارهای دیگر یک بازار پر ریسک است و ما بارها توصیه کردیم تا کسانی که تازه وارد هستند حتماً با مشاوره به سراغ معامله بروند. وی همچنین تصریح کرد: نتیجه گیری در بازار سرمایه نیازمند یک دوره زمانی است و این بازار افت و خیز دارد.