گزارش سرزده از تعویض پلاک در روزهای کرونایی

گزارش: محمدبهبودی‌نیا | عکس‌ها: خراسان
 
رفت و آمدها در سالن های سرپوشیده به شدت زیاد است، آن هم بدون ماسک و دستکش. این حکایت تعداد زیادی از مردم است که برای تعویض پلاک خودرو به این مرکز آمده اند. جلوی پیشخوان ها در هر سالن پلاستیک کشیده و بخش کارمندان از ارباب رجوع جدا شده است، روی صندلی ها را یکی در میان با علامت ضربدر نشانه گذاری کرده اند و همچنین روی زمین برای رعایت فاصله گذاری خط کشی هایی انجام شده است. در دومین گزارش سرزده با موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز پر مراجعه مردم در روزهای کرونایی، به مرکز تعویض پلاک مشهد در خیابان شهید ساجدی رفتیم، مراکزی که پس از حدود 40 روز تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، 6 اردیبهشت ماه بازگشایی و البته تمهیدات خاصی هم برای این روزهای کرونایی در آن اتخاذ شد. ارائه خدمات به صورت زوج و فرد و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از جمله مواردی بود که در بازگشایی این مراکز بر آن تاکید شد.
 


وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی
جلوی در ورودی و خروجی دو نفر مشغول ضدعفونی کردن دست مراجعه کنندگان به مرکز تعویض پلاک هستند. تعداد زیادی خودرو در محوطه پارک شده و شلوغی مراجعه کنندگان بین اتاق ها کاملا محسوس است. آن طرف پیشخوان که کارمندان نشسته اند همه چیز به صورت استاندارد رعایت شده، همه کارمندان ماسک دارند و بین خودشان و ارباب رجوع پلاستیک کشیده اند ولی در قسمت مراجعه کنندگان ماجرا متفاوت است؛ همه آن ها مجبورند از یک خودکار برای پر کردن برگه ها استفاده کنند و داخل هیچ کدام از اتاق ها هیچ مواد ضدعفونی کننده ای وجود ندارد تا مردم بتوانند دستان خود را ضدعفونی کنند. مرد میان سالی که خودش را عبدا... معرفی می کند، در این زمینه می گوید: «این جا فقط دو سرویس بهداشتی در دوسمت حیاط وجود دارد که می گویند بروید آن جا دست هایتان را با مایع دست شویی بشویید، ما که نمی توانیم هر چند دقیقه یک بار از  این سمت حیاط به آن سمت برویم و برگردیم. من از صبح بارها دیده ام  که تعداد زیادی از مردم بی خیال شست و شوی دستان خود می شوند.»
    برای رسیدگی به گلایه های مطرح شده مرتبط با موارد بهداشتی و اقدامات مقابله ای در مراکز تعویض پلاک مشهد با سرهنگ حمیدرضا دهنوی رئیس پلیس راهور استان تماس می گیریم که وی پاسخ گویی در این زمینه را به کاظم قدیمی رئیس شعبه موسسه «رهگشا»ی استان واگذار می کند. قدیمی درباره دلیل شلوغی صف خودروها در این مرکز می گوید: ما طبق ابلاغیه ای که به دستمان رسیده، پذیرش خودروها را به صورت پلاک های زوج و فرد در طول هفته انجام می دهیم و فعلا این تنها راهکار موجود در مراکز تعویض پلاک برای کاستن از شلوغی هاست و در این میان برخی از مراجعه کنندگان خواستار نوبت دهی تلفنی و اینترنتی هستند که در شرایط فعلی این کار به دلیل نوع ساختار ارائه خدمت در تعویض پلاک ممکن نیست. وی همچنین در پاسخ به گلایه مراجعه کنندگان از نبود مواد ضدعفونی کننده در اتاق های پاسخ گویی می گوید: مایع دست شویی به اندازه کافی در سرویس های بهداشتی قرار داده ایم  ولی این اشکال را مبنی بر نبود ژل بهداشتی در اتاق های پاسخ گویی می پذیریم و آن را برطرف می کنیم.
 
نبود سیستم نوبت دهی دلیل اصلی شلوغی اتاق ها
داخل هر اتاقی را که بررسی می کنیم تعداد زیادی از شهروندان درحال رفت و آمد هستند. چند بنر بزرگ در گوشه و کنار این مرکز دیده می شود و روی آن ها تاکید شده که «استفاده از ماسک و دستکش در این مرکز الزامی است». علاوه بر این، تعدادی بروشور آموزشی نیز در تمام اتاق ها نصب شده است. اما تعدادی از مراجعه کنندگان بی تفاوت به این موارد، بدون ماسک و دستکش و رعایت فاصله اجتماعی ایستاده اند. یکی از شهروندان ضمن گلایه از وضعیت شلوغی اتاق ها می گوید: «اگر در این مراکز یک سیستم نوبت دهی راه اندازی کنند دیگر داخل اتاق ها شاهد این شلوغی خطرناک برای مردم نیستیم. به بعضی مراجعه کنندگان دستگاه پیجر و اعلام نوبت می دهند و این افراد بدون هیچ مشکلی داخل خودرو منتظر می مانند اما در بیشتر اتاق ها خبری از پیجر نیست. اگر نوبت دهی در تمامی اتاق ها رعایت شود، شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود چون تعدادی از مراجعه کنندگان به هیچ عنوان اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و احتمال انتشار ویروس در این مراکز به شدت بالاست». جلوی اتاق پرداخت عوارض هم صف فشرده ای به چشم می خورد و مردم بدون توجه به رعایت فاصله در صف حضور دارند. در این بخش هم نبود ساز و کارهایی برای جلوگیری از تشکیل صف محسوس است.
 
             مشکل نوبت دهی را تا چند روز آینده حل می کنیم
  قدیمی: برای رفع مشکل شلوغی در اتاق هایی که کوچک تر است پیجر در اختیار افراد قرار می گیرد ولی چون تعداد پیجرها کم است، امکان استفاده از آن  برای همه اتاق ها را نداشته ایم ولی در این مورد نیز با تهران مکاتبات را انجام می دهیم تا در صورت توافق و تامین هزینه، پیجر تهیه کنیم. وی درباره گلایه از شلوغی صف پرداخت عوارض نیز می گوید: بخش عوارض ارتباطی به ما ندارد و توسط شهرداری اداره می شود و کنترل این بخش نیز با کارمندان عوارض شهرداری است اما ما برای تمامی کارمندان تعویض پلاک ماسک و دستکش تهیه کرده ایم و  نفراتی که روی صندلی های نزدیک به ارباب رجوع می نشینند علاوه بر ماسک و دستکش از شیلد استفاده می کنند. ما تمامی پروتکل هایی را که از تهران به دستمان رسیده رعایت کرده ایم و آخر وقت کاری نیز تمام دستگیره ها، میزها و کف اتاق ها با مواد ضدعفونی کننده شست و شو داده می شود.
 
اصلاح کمبود ها بعد از مراجعه سرزده
چند روز بعد از حضورمان در مرکز تعویض پلاک شهید ساجدی در مشهد، کاظم قدیمی در تماس تلفنی با «خراسان رضوی» اعلام کرد: بعد از حضور شما و انتقال انتقادات مردمی به مسئولان این مرکز، به سرعت وارد عمل شدیم و اشکالات موجود از قبیل نبود مایع ضدعفونی کننده در سالن های پاسخ گویی و نبود پیجر در تمامی اتاق ها (در هر دو مرکز تعویض پلاک مشهد) حل شد و علاوه بر این در هر دو مرکز یک نفر را مامور کردیم با دستگاه تب سنج در ورودی مراکز معاینه فنی حضور یابد و از ورود افراد با درجه تب بالا به این مراکز جلوگیری کند.