سیروس عسگری مبادله می‌شود؟

آزادي قريب‌الوقوع دانشمند ايراني از زندان‌هاي آمريکا
سيروس عسگري مبادله مي‌شود؟
چند روز بعد از اظهار نظر سخنگوي وزارت امور خارجه ايران پيرامون آزادي قريب‌الوقوع دکتر سيروس عسگري، دانشمند ايراني زنداني در آمريکا خبرگزاري رويترز به نقل از منابع خود نوشته است که به زودي اين دانشمند آزاد مي‌شود. دستگيري دانشمندان ايراني از سوي آمريکا، اقدامي است که در سال‌هاي اخير به يک روال تبديل شده و هر چند وقت يک بار خبرهايي مبني بر بازداشت يکي از نخبگان ايراني منتشر مي‌شود. آمريکا حتي تلاش کرده تا با فشار به ساير کشورها، دانشمندان ايراني را در نقاط مختلف دنيا مورد پيگرد قرار دهد و در يکي دو مورد موفق شده با فشار بر کشورهاي اروپايي آنها را مجبور به بازداشت دانشمندان ايراني کند. چنين رويکردي از سوي آمريکا همواره مورد اعتراض جمهوري اسلامي ايران بوده اما در ماه‌هاي اخير که آمريکا کارنامه بسيار ناموفقي در مقابله با ويروس کرونا داشته، اعتراض‌ها و نگراني‌ها بيشتر شده است؛ چرا که با توجه به اوضاع نامساعد آمريکا در دوران کرونا، احتمال ابتلاي زندانيان به اين بيماري بيشتر از ديگران است. با وجود اعتراض‌هاي فراوان جمهوري اسلامي ايران و پيگيري‌هاي وزارت خارجه اما آمريکايي‌ها تغييري در رويکرد خود نداده‌اند و به تازگي اعلام شد سيروس عسگري، دانشمند ايراني که در آمريکا زنداني است به کرونا مبتلا شده و در زندان اداره مهاجرت آمريکا از ديگران جدا شده است. با توجه به اين خبر، «برنا» نگاهي انداخته به پرونده برخي دانشمندان ايراني که به دليل اقدامات آمريکا با مشکلات فراواني روبه‌رو شده‌اند.
شکايت آمريکا


دکتر سيروس عسگري، استاد علوم و مهندسي مواد دانشگاه صنعتي شريف است که با اتهام دادگاه فدرال مبني بر سرقت اسرار تجاري مربوط به کار دانشگاهي در آمريکا دادگاهي شد. وي در سال 2017 همراه با همسرش و با يک گذرنامه و رواديد معتبر به آمريکا رفت، اما به محض ورود مشخص شد دولت آمريکا عليه وي به اتهام نقض قانون تحريم‌هاي ضد ايراني شکايت کرده است. روند ماجرا حکايت از آن داشت که اف بي آي او را مدت‌ها زير نظر داشت و در نهايت وي به کلاهبرداري و سرقت مخفي تجارت در رابطه با کارش با دانشگاه اوهايو متهم شد. اين اتهام مربوط به فعاليت عسگري در سال 2013 در دانشگاه کيس وسترن رزرو بود. در نهايت طي دعواي حقوقي طولاني بين عسگري و اف بي آي به نمايندگي از دولت آمريکا، عسگري در دادگاه فدرال و سپس دادگاه استيناف حوزه ششم ايالات متحده آمريکا، در سال 2019 از تمامي موارد اتهامي تبرئه شد. با اين وصف بدون هيچ دليل قانوني مقامات مهاجرتي ايالات متحده دکتر عسگري را در بازداشتگاهي کثيف و پر ازدحام در حبس نگاه داشتند. بهانه بازداشت، اين بود که آمريکا رواديد اصلي وي را باطل کرده بود، به همين دليل پليس مهاجرت و گمرک آمريکا وي را بازداشت کرد و از آن زمان وي در بازداشت به سر مي‌برد و گفته مي‌شود به کرونا مبتلا شده است.
تبرئه از اتهام
حال خبرگزاري رويترز در گزارشي مدعي شده است که يک مقام آمريکايي و يک مقام ايراني به اين خبرگزاري گفته‌اند که قرار است آمريکا سيروس عسگري، دانشمند ايراني را که از اتهام دزدي اسرار تجاري تبرئه شده بود، پس از تعيين گواهي پزشکي به ايران بازگرداند. رويترز در ادامه نوشت: عسگري ممکن است بخشي از يک تبادل نادر زندانيان ميان ايران و آمريکا باشد. منابع ايراني به رويترز گفته‌اند که تهران آماده است در اين تبادل مشارکت کند. در ادامه اين گزارش به نقل ار يک ديپلمات ادعا شده است که ابوالفضل مهرآبادي، ديپلمات ايراني که معاون رئيس بخش منافع تهران در سفارت پاکستان در واشنگتن مي‌باشد، گفته است که سيروس عسگري 59 ساله که حدود 10 روز پيش تست کرونايش مثبت شد، تحت مراقبت پزشکي مراجع قانوني مهاجرت آمريکا است و منتظر دريافت گواهي سلامت است تا سفر کند. رويترز به نقل از مهرآبادي نوشت: ما در حال همکاري با اداره مهاجرت هستيم تا او را به زودي به ايران بازگردانيم. گزارش رويترز همچنين مطرح کرد: سخنگوي اداره اجرايي مهاجرت و امور گمرکي آمريکا از ارائه بازه زماني مشخص خودداري کرد اما تاييد کرد که اين نهاد قرار است وقتي عسگري از نظر پزشکي گواهي سفر داشت، اين انتقال از کشور را انجام دهد. اين خبرگزاري همچنين به نقل از اين ديپلمات مدعي شده، پروازهايي که معمولا اين افراد را به ايران انتقال مي‌دهد لغو شده‌اند و منتظر از سرگيري اين سرويس‌دهي است. رويترز در بخش ديگري از اين گزارش مدعي شد: احتمال دارد مايکل وايت، يک سرباز قديمي نيروي دريايي آمريکا که از سال 2018 در ايران بازداشت شده است، براي اين تبادل انتخاب شود. او براي مرخصي پزشکي در ماه مارس آزاد شده بود اما هنوز در ايران است. پيشتر سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه نيز در نشست خبري از احتمال آزادي اين دانشمند يا تبادل او خبر داده بود.