پشت پرده رضایت خانواده استاد

شايد يکي از اصلي‌ترين دلايل طول کشيدن روند رسيدگي، دفاعياتي است که حميدرضا گودرزي، وکيل زبردست نجفي در دو دادگاه مطرح کرد. او توانست قضات ديوانعالي کشور را قانع کند که قتل عمد، در کار نبوده است و نجفي در شليک 5 گلوله در حمام محل وقوع قتل، اراده‌اي نداشته و گلوله‌ها ميان کشمکش و دعوا شليک شده است. وکيل پرونده قتل ميترا استاد به دست محمدعلي نجفي، شهردار اسبق تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاين بخش‌هاي تازه‌اي از اين قتل جنجالي را مطرح کرد. شايد يکي از اصلي‌ترين دلايل طول کشيدن روند رسيدگي، دفاعياتي است که حميدرضا گودرزي، وکيل نجفي در دو دادگاه مطرح کرد.
پرونده آقاي نجفي به دادگاه برگشت و شما همچنان به دنبال اثبات قتل غير عمد هستيد؟
همينطور است. از زماني که من به اين پرونده ورود کردم، همان روزي که در دادسرا اعلام وکالت کردم پرونده با کيفرخواست قتل عمد به دادگاه تقديم شد.در شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران موفق به مطالعه پرونده شدم و نقايصي ديدم که اعلام کردم. دادگاه نقايص ما را در بخشي پذيرفت و با بخشي از رفع نقص موافقت کرد. دادگاه کيفري از آنجا به تحقيقات شروع کرد. مساله ديگري کشف شد و آزمايشي به نام گاز باروت روي دست و لباس تيرانداز انجام مي‌شود. گاز باروت پس از شليک در سلاح و احتراق پخش مي‌شود و اگر دستي در نزديکي گلوله باشد روي دست مي‌نشيند. اين آزمايش را از افرادي انجام مي‌دهند که دستشان در نزديکي محل شليک گلوله باشد. در اصل نسبت به مشکوک‌ها آزمايش گاز باروت مي‌شود. اظهارات آقاي نجفي از اولين روز تا امروز هيچ تغييري نکرد. در جايي کارشناس اسلحه تقاضاي هيات کارشناسي کرد ولي دادگاه متوقف شد و راي صادر کرد.
پرونده يک بار نقض شد و برگشت چرا دوباره شما نتوانستيد قتل غيرعمد را اثبات کنيد؟


دادگاه وقت رسيدگي داد و ما دوباره درخواست کارشناسي کرديم و پذيرفته شد. حتي کارشناس اسلحه هم تقاضا کرد، دادگاه نپذيرفت. پرونده راي به قصاص صادر کرد و براي سلاح 2 سال حبس تعيين شد. راي پرونده در ديوان عالي کشورنقض شد و دوباره پرونده به دادگاه بازگشت.
شما تاکيد مي‌کنيد دادگاه با شما در کشف عدالت همکاري نکرد. شايد اين به خاطر فشار افکار عمومي است که جامعه نمي‌پذيرفت قتل غيرعمد باشد و به خاطر جايگاه آقاي نجفي اين گمان مي‌رفت که اعمال نفوذ شده است. اين تحليل را قبول داريد؟
از روز اولي که من در پرونده ورود کردم دفاعم بر مسائل علمي بوده است. شايد همين امروز هم در دادگاه مطرح شد. از روز اول جز رفع نقص جنايي و بررسي صحنه و اراده ضارب و شرايط صحنه، چيزي بيان نکردم. اين که مردم و تفکراتي که در حاشيه پرونده ايجاد شده چه خواسته‌اي دارند يک مساله است و اين که واقعيت چيست مساله ديگري است.
آن ابتداي کار را عرض کردم که شما مي‌گوييد دادگاه اجازه بررسي بيشتر کارشناسي نداد؟
از روز اول، تعجيل عجيبي در پرونده حاکم است. مطالب محرمانه‌اي هم پشت اين پرونده بود که حرمت خانواده را از بين مي‌برد.
راي دوم ديوانعالي کشور چه خصوصياتي دارد؟
شعبه 41 ديوان عالي کشور صراحتا موضوع را شبه‌عمد دانسته است. مثلا محرز بودن مشاجره بين زن و شوهر و تلاش آنها براي گرفتن سلاح از همديگر و تقابل و تضاد نقاطي که گلوله به آنها اصابت کرده، نشان دهنده احتمال وقوع قتل عمد وجود ندارد.
شما مي‌گوييد آقاي نجفي در بندي حضور دارد که بيمار کرونايي حضور دارد. او در معرض خطر ابتلا به کرونا است؟
آقاي نجفي در اسفندماه امسال با سرماخوردگي شديد و تب طولاني مشکوک به کرونا شد و به درمانگاه هم اعزام شد. تست کرونا هم گرفتند و منفي بود. اما در بند او فردي وجود داشت که مشکوک به کرونا بود.
نماينده دادستاني در دادگاه گفته‌اند با اين پول مي‌شود نصف زندانيان زندان رجايي شهر را آزاد کرد. انگار رقم عجيبي براي رضايت داديد؟
نماينده محترم دادستاني اين مطلب را مطرح فرمودند، اما نماينده دادستان براي چه در دادگاه حاضر مي‌شود؟ مي‌آيد از کيفرخواست دفاع کند. آقاي نجفي گفت من به اين خانواده بدهي دارم. مبلغ بالا بوده و 1360 سکه بوده است. اين مهريه زنش بوده که بايد بدهد. اگر همسر (اول) آقاي نجفي کمک نمي‌کرد، او قدرت پرداخت را نداشت.
ماجرا اين است که تا 24 ساعت قبل، خانواده چيز ديگري مي‌گفتند و بعد به يک باره نظرشان عوض شد؟
ما نمي‌توانيم مسائل مذاکره را در رسانه‌ها بگوييم.
شما در دفاع از موکل خود، بعد اخلاقي را خيلي کوچک نمي‌کنيد؟
شما مي‌گوييد آقاي نجفي اتهامات ديگري هم دارد؟
نه؛ از نظر ضربه روحي به جامعه، گروه‌هاي حمايت از زنان و حتي اصلاح‌طلبان هم صدايشان درآمد. 1360 سکه مهريه کردن و پرداخت آن، از توصيه‌هاي خود افراد مسئول هم دور است. اين که خيلي کوچک نيست؟
شما اگر به دادگاه‌هاي خانواده مراجعه کنيد، تعيين سکه‌هاي کلان در بسياري پرونده‌ها وجود دارد. اين بحث از پرونده خارج است و اخلاقيات را مطرح مي‌کنيد.