زلزله خرم آباد فقط ترس داشت

آرمان ملي: روز گذشته وقوع دو زمين لرزه در «الشتر» و «دوره» لرستان موجب وحشت شديد مردم شد، تا جايي که بسياري از آنها حاضر به ماندن در منازل خود نبودند و ساعت‌ها در کوچه و خيابان‌ها ماندند. وقوع دو زمين لرزه خسارت جاني در پي نداشت و (تا لحظه تنظيم اين گزارش) منجر به مصدوميت 25 نفر شد که به‌صورت سرپايي مداوا و ترخيص شدند. زمين لرزه نخست با شدت 5.1 ريشتر و مرکزيت فيروزآباد الشتر در عمق هفت کيلومتري زمين رخ داد و کمتر از يک ساعت پس آن زمين لرزه‌اي به بزرگي 3.1 ريشتر در چگني واقع در 30 کيلومتري خرم آباد به وقوع پيوست که در پي آن سقف يک منزل مسکوني فرو ريخت. حميد عليرضايي، رئيس سازمان آتش‌نشاني شهرداري خرم‌آباد از گزارشات شهروندان مبني بر تخريب‌هاي جزئي و ترک خوردن ديوار منازل براثر زلزله خبر داد. سرپرست مديريت بحران استانداري لرستان نيز اعلام کرد که براثر وقوع اين دو زلزله عمده خسارت به بافت‌هاي روستايي فرسوده مربوط به روستاهاي شهرستان خرم‌آباد، سلسله و دوره چگني گزارش شده است.
مهدي پازوکي، سرپرست مديريت بحران لرستان اعلام کرد که فوتي نداشته‌ايم، ضمن اينکه در مجموع 25 نفر حين خروج از محل سکونت يا محل کار مصدوم شده بودند که سرپايي توسط نيروهاي اورژانس درمان و مرخص شدند. از سوي ديگر در شب گذشته همه دستگاه‌هاي استان در حالت آماده باش بودند و به فرمانداران نيز تاکيد شد که در محل کار خود تا اطلاع ثانوي حضور داشته باشند. از سوي ديگر نيازي به برپايي چادر براي اسکان موقت همه زلزله‌زدگان نبود و تنها در چند نقطه روستايي حدود 50 خانوار شب را در چادر سپري کردند. همچنين عزيزعلي امرايي، معاون امداد و نجات اداره کل جمعيت هلال احمر استان لرستان از تخريب يک باب منزل مسکوني در منطقه دوره چگني لرستان در پي زلزله امروز خبرداد و گفت: اين منزل در حال ساخت بود که با گودبرداري از اطراف آن با زلزله امروز فروريخته است. امرايي ادامه داد: شش تيم ارزياب تاکنون به منطقه فيروزآباد از شهرهاي خرم آباد، الشتر و دوره چگني اعزام شده‌اند و تمامي نيروهاي امدادي شهرستان هاي استان در حالت آماده باش قرار دارند.
خسارت به فلک‌الافلاک وارد نشد
سيد امين قاسمي، مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي لرستان اعلام کرد که زمين‌لرزه روز گذشته به يکي از خانه‌هاي تاريخي لرستان خسارت وارد نمود، اما ميزان خسارت به قلعه تاريخي فلک‌الافلاک خرم‌آباد زياد نبود. فقط بندکشي چند کنگره از قلعه فلک الافلاک دچار آسيب شده و چند آجر از کنگره‌ها ريزش کرده است. وي همچنين درباره وضعيت خانه تاريخي «آخوند ابو» در شهرستان خرم‌آباد اظهار کرد که سقف و ديواره سالن ضلع شرقي خانه تاريخي آخوند ابو متاسفانه بر اثر زلزله دچار آسيب جدي شده است.