اگر بازگشایی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا شود/ احتمال بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی، در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار داشت: هر گونه بازگشایی که برای تأمین معیشت و نیازهای اقتصادی مردم انجام می‌شود، باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به حداکثر ممکن برسد.
حریرچی تأکید کرد: هرگونه افزایش حضور مردم در اجتماع و هرگونه تردد در سطح شهرها که دارای اثرات اقتصادی و معیشتی قابل توجه نباشد، در شرایط همه‌گیری فعلی می‌تواند مضر و خطرناک باشد.
تبعیضی در درمان بیماران کرونایی
 قائل نمی‌شویم


وی افزود: رعایت عدالت در سلامت و عدالت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی درباره ویروس کرونا دستاورد عظیم جمهوری اسلامی در دوره اخیر است.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه برخلاف کشورهای غربی، در درمان بیماران کرونایی تبعیض قائل نمی‌شویم، گفت: مجموعه اقدامات بهداشتی درمانی بدون هیچ تبعیض جغرافیایی، قومی، سنی، جنسیتی و طبقاتی انجام شده است. مراقبت از یک بیمار مبتلا به کرونا در مناطق محروم و دور دست کشور در سیستم دولتی، بیمارستان‌های دولتی مشابه یک آدم ثروتمند یا یک مسئول سیاسی در مرکز کشور انجام شده است.
بسیاری از پژوهش‌های منتشر شده
غیر قابل اعتماد هستند
حریرچی اظهارداشت: سونامی اطلاعات غلط درباره بیماری کرونا در سطح جامعه و حتی در مقالات علمی موضوع مهمی است. هم‌اکنون بسیاری از پژوهش‌ها و مقالات علمی که منتشر می‌شوند، غیر قابل اعتماد و‌اشتباه هستند.
 آخرین وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها
وی درباره احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان گفت: اگر روند نزولی بیماری حفظ شود و ادامه پیدا کند، ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیماتی درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها در ستاد مرکزی گرفته شود. اگر دانشگاه‌ها باز شود، حضور در کلاس‌ها اختیاری خواهد بود. امیدواریم در پایان ترم بتوانیم امتحانات را به شکل حضوری برگزار کنیم.
آمار مبتلایان به کرونا
در استان خوزستان افزایشی است
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه همچنان نگران خوزستان هستیم، تصریح کرد: آمار مبتلایان به کرونا در این استان افزایشی است. از مردم خوزستان درخواست داریم که به فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر توجه داشته باشند.
گرمی آب و هوا
 موجب از بین رفتن کرونا نمی‌شود
حریرچی افزود: باید توجه کرد که اپیدمی کرونا در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها و به ویژه استان‌های جنوبی کشور دیرتر آغاز شده و به دنبال آن پیک دیرتری در این استان داشتیم. این میزان ابتلا در خوزستان نشان داد که گرمی آب و هوای یک منطقه، موجب از بین رفتن کرونا نمی‌شود. باید در همه استان‌ها اقدامات بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم و آماده‌باشیم تا بعد از فصل گرما هم با ویروس کرونا زندگی کنیم.
احتمال بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد
وی در پاسخ به این سؤال که آمار نیمی از مبتلایان مربوط به تهران و خوزستان است و آیا احتمال بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد یا خیر بیان کرد: تهران جمعیت بالایی دارد و آمار مبتلان هم بالطبع بالاست،‌ در استان خوزستان هم روند ابتلا افزایشی است. سیاست وزارت بهداشت هم اقدام بر اساس تقسیم‌بندی شهرستان‌های کم خطر، خطر متوسط و خطر بالاست. معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر بازگشایی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا شود، به طور حتم تصمیمات سختگیرانه تری اتخاذ می‌کنیم و احتمال بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد.
تهران می‌تواند پاشنه آشیل کرونا باشد
وی افزود: تهران هم با توجه به تراکم جمعیت و جمعیت شناوری که روزانه به تهران وارد می‌شود،‌ تفاوت‌هایی با سایر مناطق کشور دارد.‌ تهران منطقه مهم و خطیری برای ماست و می‌تواند در مقابله با کرونا پاشنه آشیل باشد.
معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: ما باید واقعیت و نکات مثبت و نگران‌کننده را بگوییم بنابراین شفاف و صریح اعلام می‌کنم که در تهران روند مراجعان، بستری در بخش‌های عادی و آی سی‌یو و مرگ و میر ناشی از کرونا نزولی است و موارد ابتلا همچنان قابل توجه تلقی می‌شود البته ابتلای هزار نفر در تهران، کمتر از میزان ابتلا نسبت به جمعیت در برخی استان هاست، اما هنوز درباره تهران با توجه به ویژگی‌های خاص این شهر، نگران هستیم.
حریرچی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا دو ماه آینده ادامه خواهد داشت و روند افزایش نسبی در برخی استان‌ها مشاهده خواهد شد. این مسئله آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، افزون بر این وقتی روند نزولی است و ابتلا در میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان‌های جزئی در ابتلا طبیعی است و شهرستان
۱۰۰ هزار نفری که روزی یک تا چهار نفر بستری دارد را نمی‌توان این گونه آنالیز کرد.
انتظار موج شدیدی در هفته‌های آینده نداریم
وی درباره موج مجدد ابتلا به کرونا اظهارداشت: اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، انتظار موج شدیدی در هفته‌های آینده نداریم و باید به دو گانه سلامت و معیشت مردم توجه کنیم.
تله مدیسین تعرفه جدایی ندارد
معاون کل وزارت بهداشت درباره تله‌مدیسین و ویزیت حضوری گفت: در برخی دانشگاه‌ها اقدامات بسیار مناسبی برای تله مدیسین صورت گرفته است، همچنین در برخی بیمارستان‌ها ویزیت از دور و درمان مناسب انجام می‌شود. تله‌مدیسین تعرفه جدایی ندارد، اما هزینه کمتری برای ارائه دهنده و دریافت‌کننده خدمت دارد.
 در اکثر بیمارستان‌ها
 شرایط عادی حکمفرماست
حریرچی گفت: در اکثر بیمارستان‌ها شرایط عادی حکمفرماست و قریب به اتفاق بیمارستان‌ها بیماران کرونایی ندارند باوجود این با رعایت مسائل ایمنی بستری، ورودی جدا برای بخش‌های بیماران کرونایی در نظر گرفته ایم.
وی تاکید کرد: اکنون ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌ها به ویژه در تهران و شهر‌های بزرگ، آماده خدمت رسانی به مردم است.
افزایش خطر ابتلا با تور‌های گردشگری
معاون کل وزارت بهداشت درباره تور‌های گردشگری و افزایش خطر ابتلا اظهارداشت: ما مجوزی برای تور گردشگری نداده‌ایم. مجوز برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای موارد اضطراری داده شده است. مردم فقط در موارد ضروری مجاز به سفر کردن هستند.
جزئیات هزینه کرد یک میلیارد یورو
حریرچی درباره هزینه کرد یک میلیارد یورویی صندوق ذخیره ارزی که برای مقابله با کرونا به وزارت بهداشت تخصیص پیدا کرد، گفت: از یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی که مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا مجوز برداشت آن را صادر کردند، حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرده است. حدود پنج هزار میلیارد تومان برای حمایت از صندوق بیمه بیکاری استفاده می‌شود و با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های نظارتی، تقسیم‌بندی‌ها برای تخصیص این بودجه انجام شده است.
وی ادامه داد: رقم تخصیصی از صندوق توسعه ملی به طور عمده در حوزه بهداشت، پیشگیری و تقویت سیستم درمانی کشور از نظر زیربنایی برای مقابله با کرونا هزینه خواهد شد. در مرحله اول نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت تزریق می‌شود؛ امیدواریم این میزان به زودی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.
آمار کرونا در ایران شفاف است
معاون کل وزارت بهداشت درباره ادعا‌های رسانه‌های معاند خارجی درباره آمار کرونا در ایران گفت: آمار ما شفاف است و ثبت احوال هم آمار را اعلام کرد. رسانه‌هایی که در خارج کشور هستند، ابتدا درباره مشکلات سیستماتیک نظام سلامت کشوری که در آن فعالیت می‌کنند و حامی مالی این رسانه‌ها هستند گزارش دهند و بعد درباره آمار کرونا در ایران اظهار نظر کنند. کشوری مثل انگلیس مرگ و میر در مراکز نگهداری سالمندان را در آمار کرونا محسوب نمی‌کند، اما می‌گویند چرا ایران علل مرگ و میر به دلیل سایر بیماری‌ها را وزارت بهداشت کرونا اعلام نمی‌کند!
بازنگری در رنگ مناطق مختلف از نظر کرونا
حریرچی درباره بازنگری در رنگ مناطق مختلف از نظر کرونا با توجه به روند صعودی کرونا در برخی استان‌ها اظهار داشت: شهرستان‌های سفید را هر پنج روز یکبار مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر اتفاق غیرمترقبه و غیرعادی در این مناطق نیفتد، تا دو هفته این سفید بودن اعتبار دارد و بعد از دو هفته ارزیابی مجدد صورت می‌گیرد و آن را اعلام می‌کنیم.
 روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری
و مرگ و میر ناشی از کرونا
وی افزود: ما نسبت به چند هفته گذشته روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا داریم و شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی پذیرش بیماران در آی سی یو هستیم، طبق تجربیات طی دو هفته اخیر افزایش موارد ابتلا بسیار کم قوت و کم رمق هستند و روند در کل کشور روند نزولی است. براساس پیش‌بینی‌ها صعود در برخی استان‌ها کم رمق است و به پیک قبلی نمی‌رسیم.
سایر اخبار این روزنامه
دولت می‌خواهد تماشاچی باشد/ از بورس تا بازار خودرو توافقی برای کاهش فشار یا اهرمی برای اعمال فشار؟(یادداشت روز) اخبار ویژه ترامپ: همه به عنوان الگو به ما نگاه می‌کنند! اگر بازگشایی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا شود/ احتمال بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد توزیع 20 هزار بسته معیشتی در رزمایش مواسات و همدلی وزارت دفاع کرونا، فساد و آمریکا ۳ چالش اصلی نخست‌وزیر جدید عراق پایگاه خبری آمریکایی: ترامپ با توسل به برجام نمی‌تواند بر ایران پیروز شود وعده توافق بهتر از برجام عملی نشده است جابه‌جایی بازیکن به شرط خرید ویلا! وزارت ورزش: به تنهایی از پس دلال‌ها برنمی‌آییم، همه کمک کنند آیت‌الله میرباقری: کرونا، ضعف اخلاقی جامعه غرب را آشکار کرد طرح اصلاح قانون انتخابات به دلیل ایرادات فراوان به مجلس ارجاع شد یک مدعی اصلاحات؛ایرانی‌ها خودخواه و منفی‌باف هستند! با ما در فضای مجازی همراه باشید مایک پنس با جعبه‌های خالی به کمک کرونایی‌ها رفت! دولت می‌خواهد تماشاچی باشد/ از بورس تا بازار خودرو دولت می‌خواهد تماشاچی باشد/ از بورس تا بازار خودرو