بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس بعد از عید فطر؟

آرمان ملي: در شرايطي که مدارس و دانشگاه‌ها از اواسط اسفندماه تعطيل شده و روند آمار مبتلايان در کشور همچنان افزايشي است، زمزمه‌هايي مبني بر بازگشايي دانشگاه‌ها و مدارس کشور پس از عيد فطر به گوش مي‌رسد. بنا به اعلام کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت 1529 مورد جديد ابتلا به کرونا در کشور از جمعه (19 ارديبهشت) تا شنبه (20 ارديبهشت) شناسايي شده‌اند و مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 106220 نفر رسيد. 48 بيمار نيز در مدت مذکور جان خود را از دست داده‌اند و به اين ترتيب مجموع جان باختگان اين بيماري به 6589 نفر رسيد. از ميان 106220 مورد ابتلاي قطعي اين بيماري در کشور، خوشبختانه تاکنون 85064 نفر بهبود يافته و ترخيص شده‌اند. جهانپور همچنين اعلام کرد که برخلاف هفته‌هاي گذشته، اکنون شاهد روند صعودي تعداد مبتلايان سرپايي شناسايي شده و کاهش بستري ناشي از اين بيماري در کشور (البته به جز استان خوزستان)، هستيم، به‌طوري که حداکثر، 25 درصد موارد شناسايي شده، از موارد ارجاعي به بيمارستان‌ها و بستري بيمارستاني است و مابقي موارد سرپايي و مواردي هستند که با گسترش بيماريابي و بيماريابي زودهنگام، شناسايي شده‌اند.
بازگشت تهران در وضعيت قرمز کرونا
در شرايطي که فروردين ماه، کلانشهر تهران تا حدودي از وضعيت قرمز کرونايي خارج شده بود، اما افزايش تعداد مبتلايان باعث شده که پايتخت در آستانه مجدد شيوع کرونا قرار بگيرد. مسعود مرداني، متخصص بيماري‌هاي عفوني و عضو کميته کشوري کرونا، درباره خطر موج دوم شيوع ويروس کرونا در تهران هشدار داد و گفت: امروز شهر تهران در وضعيت قرمز قرار دارد متاسفانه شاهد افزايش موارد بيماري بوديم و انتظار داشتيم در تهران نيز روند رو به تزايد بيماري کاهش پيدا کند، اما مشاهدات فعلي خلاف اين انتظار است. همچنين مرداني درباره آغاز موج دوم کرونا در برخي استان‌ها به ويژه استان خوزستان، گفت: در مناطقي که پيش از اين مردم کمتر به کرونا مبتلا شدند و آنتي‌بادي حفاظت کننده در بدنشان وجود ندارد، اين روند مشاهده مي‌شود. ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت ايران،‌ درباره وضعيت شيوع کرونا در استان خوزستان ابراز نگراني کرد و با اشاره به روند افزايشي بيماري در برخي استان‌ها خواستار آمادگي براي بازگشت شيوع اين ويروس شد.
احتمال بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها


در شرايطي که قرار است امروز در ستاد مبارزه با کرونا درباره بازگشايي مدارس تصميم‌گيري ‌شود و ظاهرا زمزمه‌هايي مبني بر زمان بازگشايي مدارس پس از عيد فطر به گوش مي‌رسد، علي اکبر حق دوست، معاون آموزشي وزير بهداشت و رئيس کميته اپيدميولوژي ستاد ملي مديريت و مقابله با کرونا در خصوص زمان بازگشايي مجدد دانشگاه‌ها گفته است که اگر وضعيت اپيدمي کرونا با همين منوال پيش برود و روز به روز روند آن کاهنده باشد، احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان ستاد کرونا اجازه بازگشايي دانشگاه را مي‌دهد. وي همچنين از ارائه تقويم پيشنهادي آموزشي به ستاد ملي کرونا و موافقت مشروط مسئولان با آن خبر داده است.معاون وزير بهداشت ايران در عين حال افزود: حضور و غياب دانشجويان در اين دوره اجباري نخواهد بود و دانشجويان مي توانند تک درس يا کل ترم تحصيلي خود را حذف يا درس خود را ناتمام اعلام کنند و در ترم تحصيلي بعد آن را ادامه دهند. روز گذشته همچنين رضوان حکيم زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش ايران در خصوص باز شدن مدارس شهرستان‌هايي که براساس شيوع ويروس کرونا در وضعيت سفيد هستند گفت: «تصميم گيري نهايي در اين باره در سطح ستاد ملي کرونا گرفته مي‌شود و وزارت بهداشت بايد بحث سلامت دانش‌آموزان در صورت فعاليت مجدد مدارس را تاييد کند. اين در حالي است که ستاد ملي کرونا به رياست دکتر روحاني از دو هفته پيش تصميم گرفت شهرستان‌هايي که به لحاظ شيوع ويروس کرونا در وضعيت سفيد هستند و رفع محدوديت‌هاي بيشتر را داشته باشند و هفته گذشته نيز اعلام شد مدارس در برخي شهرستان‌ها مي‌توانند از 27 ارديبهشت ماه بازگشايي شوند، اما هنوز نام اين شهرستان‌ها اعلام نشده است.