رئیس‌جمهوری رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد سقوط وزیر با خودرو

با حکم روحانی، مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت شد
گروه تولیدوتجارت - عصر روز گذشته در تصمیمی ناگهانی حسن روحانی حکم سرپرستی حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت را زد تا بدون هیچ پیش خبری رضا رحمانی از وزارت عزل شود.
این اتفاق در حالی افتاد که طی چند روز گذشته بر سر افزایش قیمت خودرو و 90 میلیونی شدن پراید بحث‫های فراوانی مطرح شد. در‫پی این اتفاق حسن روحانی طی تماس تلفنی با رحمانی خواستار رسیدگی فوری به موضوع خودرو شد. اما عصر روز گذشته هم زمان با تصمیم شورای رقابت و طی جلسه‫ای در وزارت صمت مبنی بر افزایش 10 درصدی محصولات ایران خودرو و 30 درصدی محصولات سایپا، پس از آن خبر عزل رضا رحمانی شنیده شد‫.
این در حالی است که رحمانی طی روزهای گذشته گفته بود: به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده ظرف 24 ساعت در اقدامی مشترک برنامه ساماندهی بازار خودرو را ارائه کنند و جلوی آشفتگی‫های موجود گرفته شود.


گو اینکه این آشفتگی نه در ظرف 24 ساعت که ماحصل عملکرد چند ماه گذشته وزیر صمت است. هر‫چند وزارت صمت با انواع و اقسام مسئولیت ها از جمله حوزه بازرگانی، صنعت و حتی بازار سر و کار دارد، اما عملکرد رحمانی از همان ماه‫های نخست مورد نقد بسیاری قرار داشت. هر‫چند برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در زمان رای اعتماد نیز هشدارهایی را نسبت به انتخاب وی داده بودند.
پاییز 97، صحن علنی مجلس، جایی که قرار بود به وزیر پیشنهادی روحانی یعنی رضا رحمانی فضلی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخته شود، در آن جلسه احمد بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: «تاکنون نظام قیمت‌گذاری اثر مطلوبی در کشور ایجاد نکرده است و مشکلاتی ایجاد کرده و شاهد گران‫فروشی هستیم و دولت باید در بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد و بورس کالا راهگشا است. در این بخش در برنامه شما هیچ برنامه‌ای یافت نمی‌شود. نظام بودجه را چطور می‌خواهید تنظیم کنید؟ چگونه می‌خواهید مصرف‌کننده‌ها را از خرید با قیمت زیاد نجات دهید؟» سوالاتی که البته با گذشت زمان نشان داد رحمانی چندان در آنها موفق عمل نکرد‫ و قیمت برخی کالاها در همان سال 97 حدود 70 درصد نسبت به سال قبل آن افزایش پیدا کرد و حتی در زمان شیوع ویروس کرونا اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و الکل با کمبود و گرانی روبه‫رو شد، موضوعی که البته هنوز کم و بیش ادامه دارد.
همچنین چندی پیش حسین مقصودی نماینده مجلس و عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر اینکه مدرک تحصیلی آقای رحمانی رشته فقه از دانشگاه آزاد است که تناسبی با مجموعه وزارت صنعت ندارد و انتصابات وی در وزارتخانه بر مبنای رفاقت و بر‫خلاف شایسته سالاری بود، عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات منفی آقای رحمانی حاکم کردن فضای امنیتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و اگر نماینده‌ای مطالبات قطعه‌سازان و صنعت در حوزه انتخابیه خود را پیگیری می‌کرد انگ مسائل مختلفی به وی چسبانده می‌شد.
این انتقادها البته تنها معطوف به این مسئله نبود. ممنوعیت واردات پردازنده، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر را به بهانه «وجود نمونه داخلی» هم مسئله پر‫حاشیه‫ای بود که در دوران وزارت رحمانی صورت گرفت. این اتفاق عجیب در شرایطی رخ داد که کمتر کسی اهمیت زیرساخت‫های فناوری اطلاعات را در عصر کرونا و پسا کرونا انکار می‫کند و نیک می‫دانیم که این موارد در داخل چندان قابل تولید به صورت همه جانبه نیست.
خودرویی که وزیر را پیاده کرد
انتقادها از رحمانی بعد از یک سال از دوران وزارتش به اوج رسید. هنوز چند ماه از آغاز کار رحمانی نگذشته بود که زمزمه‌‫ انتقادات شروع شد و بسیاری حتی از لزوم استیضاح او گفتند. حوزه‌‫ خودرو یکی از مواردی بود که بسیاری معتقد بودند رحمانی در آن عملکرد خوبی نداشته است، هنوز هم با گذشت یک سال از شروع کار حجم انتقادات نسبت به او همچنان بالا است.
یکی از مواردی که رحمانی از آغاز دوره‌‫ وزارتش از آن صحبت می‌کرد، مقابله با تخلفات و فساد بود. رحمانی حتی گفته بود که از تخلفات در حوزه‌‫ خودرو آگاه است. این اظهار آگاهی بود که این سوال را ایجاد کرد که چرا مصطفی خان‌کرمی، قائم مقام فروش ایران خودرو که سوم مهرماه بازداشت شد، پیش از این برکنار نشده بود.
البته این بازداشت‫ها به مدیر عامل ایران خودرو هم رسید. با این حال اما تولید خودرو و بازار آن همچنان دوران خوبی را سپری نمی‫کند. قیمت‫ها در بازار همچنان سیر صعودی دارد و پراید به قیمت باور نکردنی 90 میلیون در بازار رسید در حالی که پیش از این بدون معرفی هیچ خودروی جایگزینی خبر از توقف تولید پراید شد اما اعلام شد که اگر قیمت‫ها همین طور بالا برود ممکن است دوباره تولید پراید از سر گرفته شود. مسئله‫ای که نشان می‫داد تصمیم‫ها در این وزارتخانه چندان هم مبتنی بر کار کارشناسی نبوده است.
حسین مدرس خیابانی جایگزین رحمانی شد
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برکنار شد. عصر دیروز در خبری ناگهانی پایگاه اطلاع‫رسانی ریاست جمهوری نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری در حکمی حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صمت به جای رضا رحمانی منصوب کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز دلیل برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر نشده است.
در متن حکم حسن روحانی آمده است: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جنابعالی را به سرپرستی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم.
انتظار دارد نظر به ضرورت توجه ویژه به جهش تولید که در شرایط تحریم‌های ظالمانه موجب ارتقاء اقتدار و عزت ملی خواهد بود، ضمن افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل موثر با دستگاه‌های ذی‫ربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی و صرف تمام توان و وقت خود را نیز با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه همکاران و آرای صاحب‌نظران نسبت به مدیریت بازار و تامین کالا‌های اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار اقدام نمایید.
توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت دارم.
حسین مدرس خیابانی دانش‫آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است‫. وی حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‫هایی چون قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی‫، مدیرکل برنامه‫ریزی وزارت بازرگانی، مدیر‫کل تامین و توزیع کالا‫، مدیر‫کل دفتر تنظیم بازار‫، هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین نزدیک به ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‫های سیمان زنجان‫، سیمان فیروزکوه‫، مجتمع فولاد خراسان‫، موتور‫سازان (‫تراکتورسازی ایران‫)‫، سیمان مازندران‫، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات را در کارنامه خود دارد‫.
سایر اخبار این روزنامه
آخرین نطق محمدعلی وکیلی در مجلس بی‌تردید بقای جمهوری اسلامی به اصلاح‌طلبی است جلال خوش‌چهره آینده دولت عراق مهدی آیتی در گفت‌وگو با «ابتکار» از حواشی مصوبات دقیقه نودی بهارستان می‌گوید مشق‌های شب امتحانی مجلس «ابتکار» از زنگ خطر دوباره کرونا در تهران با بازگشت دستفروشان به سطح جامعه گزارش می‌دهد «ابتکار» دلایل افزایش قیمت در بازار ارز، طلا و سکه را بررسی کرد صعود دلار و سکه بردوش بورس رئیس‌جمهوری رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد سقوط وزیر با خودرو چرا مسئولان همچنان در اطلاع‌رسانی در حوادث گوناگون تعلل می‌کنند؟ جا ماندن «منبع» از «خبر» حادثه برای ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش در یک رزمایش، به شهادت 19 تن منجر شد حکایت تلخ آسمانی‌شدن دریایی‌ها ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: مبادله زندانیان ایران و آمریکا نیاز به مذاکره ندارد «ابتکار» پیامدهای ناشی از همه‌گیری کووید 19 در ترکیه را بررسی می‌کند ضربه سنگین کرونا به دولت اردوغان رضا رحمانی در نامه مهم به رئیس‌جمهوری:‫ همواره خدمتگزار ملت و رهبری خواهم بود معاون اول رئیس‌جمهوری: عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی به معنای خروج سرمایه از کشور است آخرین نطق محمدعلی وکیلی در مجلس بی‌تردید بقای جمهوری اسلامی به اصلاح‌طلبی است سناریوهای محتمل آمریکا در قبال ایران در آستانه انتخابات 2020