حادثه برای ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش در یک رزمایش، به شهادت 19 تن منجر شد حکایت تلخ آسمانی‌شدن دریایی‌ها

گروه سیاسی: شامگاه یکشنبه بود که اخبار و شایعات غیررسمی در فضای مجازی آغاز شد؛ حادثه برای یک ناوچه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان یک مانور نظامی. اخبار اولیه از اصابت یک موشک به آن و غرق شدن این ناوچه خبر می‌داد. شایعات، تعداد شهدای این حادثه را تا 40 نفر عنوان کردند و ادعا می‌شد که برخی از خدمه آن نیز مفقود شده‌اند. با این حال با طلوع خورشید دوشنبه، زوایای این ماجرا روشن‌تر شد و اخبار رسمی نشان از شهادت 19 تن و مجروح شدن 15 نفر دیگر از خدمه کنارک حکایت کرد.
از شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه خبرهای غیررسمی، از شهادت چندین ملوان ارتش در جریان یک رزمایش یا تمرین نظامی در جنوب کشور حکایت داشت. گفته شد این حادثه‌ به دلیل اصابت اشتباهِ موشک شلیک‌شده توسط ناوشکن جماران به شناور «کنارک» رخ داده؛ اما تا حدود ساعت ۶ صبح هیچ‌کدام از این اخبار تایید رسمی نشد.
اطلاعیه رسمی نداجا درباره حادثه ناوچه کنارک
روابط‌عمومی منطقه یکم دریایی ارتش مستقر در بندرعباس، در اولین اطلاعیه رسمی درباره این ماجرا، صبح دوشنبه از بروز حادثه برای یک شناور این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک خبر داد. در این خبر آمده است: «بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت) در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک «کنارک» دچار حادثه شد که تاکنون (بامداد یکشنبه) شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است».


با این حال، اطلاعیه رسمی بعدی روابط‌عمومی نیروی دریایی ارتش نشان از این داشت که تعداد شهدای این حادثه، بیش از این بوده است. در این خبر که پیش از ظهر دیروز منتشر شد، آمده است: «عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. گفتنی است نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.
تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.
بر اساس این گزارش، شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. روابط‌عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت‌طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تاکید و عنوان کرده است، انتظار می‌‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود».
19 شهید آسمانی نیروی دریایی ارتش
به گزارش روابط‌عمومی نیروی دریایی ارتش، ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی، ناوبان دوم عرشه خسرو اسماعیل‌پور، ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر، ناوبان سوم برق مهدی رازی، استوار عرشه حسین سپهری اهرمی، ناو استوار عرشه عادل قاسم‌زاده، ناو استوار دوم برق سیدمنصور موسوی‌نژاد، ناو استوار دوم مکانیک سعید یاراحمدی، ناو استوار دوم عرشه سیدحامد جعفری، مهناوی یکم برق مهدی هاشمی‌خواه، مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل، کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی، مهناو یکم وظیفه فخرالدین فلک نازی، ناو استوار یکم تفنگدار سیدمرتضی خادمی حسینی، مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی، مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون‌فر، غواص محمد اردنی، جوشکار آرمان سرحدی و استوار برق محمد صیادی از شهدای این حادثه بوده‌اند.
شایعات و گمانه‌ها درباره دلیل حادثه ناوچه کنارک
همزمان تصویری از ناوچه کنارک که در اسکله آرام گرفته بود منتشر شد که نشان می‌داد شایعات پیشین درباره غرق آن صحت ندارد. با این حال روابط‌عمومی نداجا و ارتش از هر گونه اظهارنظر رسمی درباره علت حادثه، از جمله گمانه‌زنی‌ها درباره اصابت موشک دریا به دریای نور از ناوشکن جماران به ناوچه کنارک خودداری کردند. اما در اخبار غیررسمی، چنین عنوان شده است که ناوچه کنارک به عنوان کشنده هدف فرضی برای ناوشکن جماران عمل می‌کرده است که به دلایل گوناگونی که همگی در حد گمانه‌زنی است، فاصله ناوچه از هدف فرضی کمتر از حد احتیاط بوده و موشک نور شلیک شده از سوی ناوشکن جماران، با توجه به سیستم رهگیری خودکار، در نزدیکی هدف، کنارک را به عنوان هدف تشخیص داده و به سوی آن متمایل شده است که اصابت آن باعث وقوع این حادثه تلخ شده است.
این حادثه همچنین در فضای مجازی باعث یادآوری ماجرای ساقط شدن هواپیمای مسافربری شماره 752 هواپیمایی اوکراین بر اثر شلیک اشتباه پدافند هوایی سپاه در 18 دی‌ماه سال گذشته شد. به‌ویژه اینکه در بند چهارم اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره این حادثه، آمده بود که «ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم‌وطن و جان‌باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد». همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در پیام تسلیت خود درباره این حادثه آورده بود «این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد. همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود». وقوع حادثه برای ناوچه کنارک با گمانه‌زنی درباره شلیک موشک خودی، باعث شد این ماجرا و البته سرنوشت مقصران آن حادثه و فرایندهای جلوگیری از تکرار آن مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است، کنارک ناوچه موشک‌انداز کلاس هندیجان با کد ۱۴۰۳ است که از سال ۱۹۸۸ در حال خدمت است. این ناوچه در آخرین به‌روزرسانی خود در مهر ۱۳۹۷ مجددا به نیروی دریایی ارتش پیوست. ناوچه‌های کلاس هندیجان به دو لانچر دوتایی موشک نور تجهیز شده‌اند. از قابلیت و توانایی کلاس هندیجان می‌توان به مین‌ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن بر روی عرشه اشاره کرد. شناورهای کلاس «هندیجان» دارای ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض و آبخور ۲.۹ متری هستند. این شناورها ساخت هلند و کارخانه کشتی‌سازی dame- هستند. موشک نور که گفته می‌شود به این ناوچه اصابت کرده نیز یک موشک ضدکشتی کروز است که بر پایه موشک کروز ضدکشتی چینی سی-۸۰۲ در ایران ساخته شده است. طول این موشک ۶.۳۸ متر است که از این مقدار ۱.۲۴ متر آن مربوط به موتور اولیه می‌شود. قطر موشک نور ۳۶ سانتیمتر است که از موتوری با پیشرانه توربوجت و سوخت مایع استفاده می‌کند و تا ۱۲۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد. سیستم هدایت این موشک مبتنی بر رادار داخلی و رادار فعال بود و سر جنگی آن هم از نوع شدیدالانفجار با قابلیت نفوذ در زره کشتی‌های مجهز به فیوز تاخیری است.
پیام‌های تسلیتی که صادر شد
به دنبال این حادثه، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، در پیامی نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ ولَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْاَمْوَالِ وَالْاَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان‌ها و حدود و ثغور کشور نموده‌اند. وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراغ آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی‌شود. شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته‌اند، علو درجات و برای خانواده معظم آنها صبر و اجر مسئلت می‌نمایم».
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در پیامی به امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در این باره گفته است: «سانحه ناگوار و دلخراش برای یک فروند شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهادت و مجروح شدن جمعی از دریادلان ارتش که در حین انجام رزمایش دریایی در راستای افزایش امنیت ملی و حفظ و تقویت آمادگی دفاعی کشور به وقوع پیوست، موجب اندوه و تاثر عمیق گردید. اینجانب ضمن تجلیل از خدمات این مدافعان وطن، ضایعه وارده را به جنابعالی، ارتشیان غیور و خانواده‌های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و در این ماه عزیز برای شهدای حادثه، علو درجات و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل مسالت دارم».
در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نیز، نمایندگان در تذکری، بر لزوم پیگیری علت و عوامل شهادت شماری از پرسنل نیروی دریایی در حادثه غیرقابل توجیه در آب‌های منطقه جاسک و اعلام جوانب واقعی این حادثه تاکید کردند.
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی یادگار امام راحل و تولیت آستان امام خمینی(ره)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله دیگر مقاماتی بودند که درباره این حادثه پیام تسلیت صادر کردند.
گفتنی است، مراسم تشییع پیکر مطهر 19 تن از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سانحه دریایی شناور کنارک به شهادت رسیدند صبح امروز (سه‌شنبه) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، مسئولین استان، همرزمان و خانواده معظم شهدا در منطقه سوم دریایی کنارک برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
آخرین نطق محمدعلی وکیلی در مجلس بی‌تردید بقای جمهوری اسلامی به اصلاح‌طلبی است جلال خوش‌چهره آینده دولت عراق مهدی آیتی در گفت‌وگو با «ابتکار» از حواشی مصوبات دقیقه نودی بهارستان می‌گوید مشق‌های شب امتحانی مجلس «ابتکار» از زنگ خطر دوباره کرونا در تهران با بازگشت دستفروشان به سطح جامعه گزارش می‌دهد «ابتکار» دلایل افزایش قیمت در بازار ارز، طلا و سکه را بررسی کرد صعود دلار و سکه بردوش بورس رئیس‌جمهوری رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد سقوط وزیر با خودرو چرا مسئولان همچنان در اطلاع‌رسانی در حوادث گوناگون تعلل می‌کنند؟ جا ماندن «منبع» از «خبر» حادثه برای ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش در یک رزمایش، به شهادت 19 تن منجر شد حکایت تلخ آسمانی‌شدن دریایی‌ها ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: مبادله زندانیان ایران و آمریکا نیاز به مذاکره ندارد «ابتکار» پیامدهای ناشی از همه‌گیری کووید 19 در ترکیه را بررسی می‌کند ضربه سنگین کرونا به دولت اردوغان رضا رحمانی در نامه مهم به رئیس‌جمهوری:‫ همواره خدمتگزار ملت و رهبری خواهم بود معاون اول رئیس‌جمهوری: عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی به معنای خروج سرمایه از کشور است آخرین نطق محمدعلی وکیلی در مجلس بی‌تردید بقای جمهوری اسلامی به اصلاح‌طلبی است سناریوهای محتمل آمریکا در قبال ایران در آستانه انتخابات 2020