آفتاب یزد عدم حضورر نمایندگان سوال‌کننده در جلسه سوال از وزیر را بررسی کرد برخی، نمایندگان سوال‌کننده را مقصر می‌دانند برخی کمیسیون امنیت ملی را

اتحاد در بی‌مسئولیتی
آفتاب یزد- گروه سیاسی : یک اتفاق نادر در مجلس. اتفاق نادری که نخستین بار علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید و البته کمیسیون امنیت ملی خبر از آن داد. قرار بود که مجلس شورای اسلامی این هفته جلسه‌ای با حضور ظریف برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان داشته باشد، خبری که چندین بار پیش ازوقوع در رسانه‌ها عنوان شد. حالا واقعیات حکایت از آن دارد که ظریف به کمیسیون امنیت ملی رفته اما خبری از نمایندگان سوال‌کننده نبوده است.
رحیمی دراینباره در توئیتی می‌نویسد: دکتر ‎ظریف در اوج
مسئولیت شناسی برای پاسخگویی به ده ‎سئوال ‎نمایندگان؛ در جلسه ‎کمیسیون امنیت ملی حاضر شد، ولی در کمال تعجب هیچکدام از سئوال کنندگان حضور نیافتند. کمیسیون وظیفه تشکیل جلسه داشت و وزیر هم مکلف به حضور، اما سئوال کنندگان گویا مستغنی از دریافت پاسخ بودند.


او در صحن مجلس نیز در تذکری اظهارداشت : دیروز چند نفر از نمایندگان برای سوال از وزیر امور خارجه درخواست داده بودند و وزیر خارجه و معاونان ایشان نیز در جلسه کمیسیون حاضر شدند، اما متاسفانه حتی یک نفر از سوال کنندگان در جلسه حاضر نبودند و این در شان مجلس و نهاد نظارت نیست.
اما با نگاهی به برخی از اسامی غایب در روز سوال از ظریف به اسامی برمی خوریم که چه بسا آن‌ها به عنوان منتخبین مجلس آتی برای پارلمان یازدهم خواب و خیال‌هایی دارند.
چهره‌هایی مانند محمد مهدی زاهدی، نماینده تمام راستی مجلس دهم، همان وزیر اصولگرای دولت نهم، او هم اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات است اما گفته می‌شود برای مجلس آینده سودای ریاست مجلس را هم دارد، اگر چه شاید نام او در میان اسامی مثل محمد باقر قالیباف، شمس الدین حسینی، حاجی بابایی و علی نیکزاد و حتی مصطفی میرسلیم به عنوان نامزدهای ریاست آتی مجلس، کمتر به چشم می‌آید اما کاملا مشخص است که اگر برای ریاست مجلس یازدهم شانسی نداشته باشد برای هیئت رئیسه آتی امیدهای بسیار خواهد داشت. جدای ازاین که نام او به عنوان رئیس کمیسیون آموزش در مجلس یازدهم و در پوسترهای انتخاباتی اصولگرایان پیش ازاین مورد توجه بود و این نشان میداد که به هرحال سهم او را از قبل کنار گذاشته اند اما ریاست کمیسیون کوچکترین نقشی است که وی در مجلس آینده برعهده خواهد داشت. نماینده‌ای که کاملا خلق و خویش مطابق با همان چیزی است که از نگاه برخی باید باشد (!)حال از قرار معلوم و بنا به شنیده‌ها در واپسین روزهای مجلس دهم، فارغ از مسئولیتی که برگردن اوست، با اینکه خواهان سوال از وزیر خارجه بوده و ظریف را به کمیسیون امنیت ملی کشانده، در روز سوال بنا به هردلیل یا حضور نیافته و یا اینکه شرایط طوری شده که به قول رحیمی در جلسه حضور نداشته باشد.
محمدرضا پورابراهیمی نیز یکی دیگر از چهره‌هایی است که به عنوان غایب میدان سوال از ظریف مطرح می‌شود. او همشهری زاهدی است با همان سبک و سیاق اصولگرا. اتفاقا هردوی شان روزی روزگاری در دانشگاه باهنر کرمان تدریس می‌کردند اما حالا سال‌های سال است که بر کرسی مجلس اند و صاحب جایگاه و مقام. پورابراهیمی هم از آن‌هایی است که خیال خود را در مجلس آینده یازدهم برای تصاحب ریاست کمیسیون اقتصادی راحت میداند و تلاش دارد تا همگام با اصولگرایان نقش خود در پارلمان بعدی را هم حفظ کند اما ظاهرا آن طور که گفته می‌شود او نیز یا یادش رفته که به جلسه سوال از وزیر برود و یا اینکه مثل ادعای نادر قاضی پور یکی دیگر از چهره‌های اصولگرای غایب جلسه سوال از ظریف به او ساعت سوال از وزیر را اشتباه گفته اند، آخر قاضی پور درباره غیبتش دراین جلسه گفته :« به من ساعت 2وقت دادند که در این ساعت وزیر در کمیسیون حاضر خواهد بود من هم قبل از ساعت ۲ از دفترم بیرون زدم، اما دبیر کمیسیون با من تماس گرفت و گفت، چون سوال کنندگان نیامدند وزیر هم رفت.»عبدالرضا مصری، عنوان یکی دیگر از غایبین جلسه سوال از وزیر است، ظاهرا او هم یکی از اسامی بوده که کمیسیون امنیت ملی به خاطر او جلسه با ظریف را برقرار کرده است، حال آنکه وی نیز دراین جلسه اثری از خود به جای نگذاشته است. مصری هم یکی از منتخبین نام و نشان دار مجلس یازدهم است و البته عضو هیئت رئیسه همین مجلس دهم. او را نیز باید به عنوان یکی دیگر از مدعیان هیئت رئیسه مجلس آینده بدانیم. برای همین هم اگر مثل مجلس دهم در کمیسیون برنامه و بودجه قرار نگیرد چه بسا ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس بعدی برای او باشد. تلاش ما برای گفتگو با او البته به نتیجه‌ای نرسید.
>شهریاری : از اول که نمی‌روند در جلسه وقت را تلف کنند
از اسامی نامی دیگر و صد البته اصولگرای مجلس یازدهم(!) و البته مجلس فعلی که به عنوان یکی از سوال کنندگان غایب جلسه ظریف عنوان می‌شود کسی نیست جز حسینعلی شهریاری. کسی که در پوسترهای تبلیغاتی اصولگرایان در اسفند 98، عنوان رئیس کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم را برای وی گذاشته بودند.شهریاری هم از مخالفین سر سخت دولت است که قرار است در مجلس یازدهم به عنوان منتخب زاهدان و احتمالا یکی از منصبان ریاست در کمیسیون‌های مجلس آینده نقش داشته باشد. اما با این حال او هم اگرچه درخواست سوال از ظریف را داشت اما وقتی ظریف به کمیسیون آمد او نیامد. شهریاری اما در گفتگوی خود با آفتاب یزد اظهار نظری مشابه با قاضی پور دراین باره می‌کند و می‌گوید : «کمیسیون امنیت ملی به من نامه داده بود که وقت شما برای سوال در ساعت دو ونیم است، من اتفاقا ساعت یک به مجلس آمدم، سپس از کمیسیون بهداشت و درمان به من زنگ زدند که ساعت 2 بیا کمیسیون و گفتند چون آقای وزیر آمده و چون نماینده‌های سوال‌کننده نیامده اند وزیر هم رفته است. یعنی در نامه کتبی به من گفته بودند که سوال شما از وزیر خارجه ساعت دوونیم است. آقای مهیاری که از پرسنل کمیسیون بهداشت است به من زنگ زد که شما به جای ساعت دوونیم ساعت دو بیایید و از وزیر سوال کنید، من راس ساعت پنج دقیقه به دو کمیسیون رفتم گفتند چون بعضی از نماینده‌ها نیامدند آقای وزیر رفته است، به آقای ذوالنور رئیس کمیسون هم گفتم این چه وضعی است. ایشان از من عذرخواهی کرد اما این عذر خواهی دیگر مشکل من را حل نمی‌کند. »
وی درباره اینکه چرا همه نمایندگان سوال‌کننده در موقع حضور وزیر در کمیسیون حاضر نمی‌شوید که چنین مشکلی پیش نیاید می‌گوید :« ده تا نماینده وقتی سوال دارند که نمایندگان نمی‌نشینند تا وقتشان تلف شود، به نمایندگان وقت می‌دهند تا سوالشان را سر زمان خودشان بپرسند.»از قرار معلوم از دید شهریاری نشستن پای سخنان وزیر تا وقتی نوبت سوال خود او نشده وقت تلف کردن است. اما شهریاری این اتهام را به ظریف هم وارد می‌کند که ظاهرا وزیر هم چندان مسئولیت پذیر نبوده و منتظر همه سوال کنندگان نشده است.
>قرار نبود سوالم در کمیسیون مطرح باشد
حمیده زر آبادی نماینده قزوین هم از اسامی دیگری است که به عنوان غایبین دراین میان آمده است. او درباره آنچه که اتفاق افتاده به آفتاب یزد می‌گوید : «من قبلا در مورد این موضوع با کمیسیون صحبت کرده بودم اصلا سوال من را نباید می‌گذاشتند، سوال را ما صحبت کرده بودیم و حل شده بود. »وی در مورد اینکه سایر نمایندگان غایب چگونه غایب بودند و زمان برای سوال کردن نمایندگان چگونه طبقه بندی می‌شود، گفت :« معمولا در حد
نیم ساعت تفاوت زمان سوالات برای نمایندگان است.»
او در پاسخ به اینکه برخی از نمایندگان در پاسخ به سوال آفتاب یزد گفتند که زمانی جدا از زمانی که ظریف به کمیسیون آمده به آن‌ها اعلام شده است گفت: «من راجع به بقیه نمیدانم ولی نمی‌خواستم سوال را مطرح کنم. معمولا در کمیسیون که یک زمان دوساعته است، یک ساعت برای سوالات پاسخ داده می‌شود و زمان بین یک ربع یک ربع میان افراد سوال‌کننده تقسیم می‌شود.»
زرآبادی در پاسخ به این سوال که مگر به صورت کتبی به شما اعلام نشده که درفلان ساعت برای سوال بیایید آیا شما نمی‌توانستید اعلام کنید که از سوال منصرف شدید و یا برای طرح سوال در زمان معین اعلام حضور کنید، گفت : «من قبلا صحبت کرده بودم که سوال و موضوع را مطرح نمی‌کنم. اما خیلی دیر به من نامه‌ای داده اند که در کمیسیون سوال شما مطرح شده است. در هر صورت من نمی‌خواستم سوالم را مطرح کنم. سوال من جدید هم نبوده است. صبح همان روزی که قرار بود وزیر بیاید به من گفتند سوالتان در کمیسیون است. »
>بی مسئولیتی کدام است ؟
اکنون پرسش اینجاست که آیا نمایندگان سوال‌کننده با عدم حضور در جلسات سوال وزیر وقتی خود قرار است پرسش‌کننده باشند بی‌مسئولیتی‌شان را نشان دادندو یا اینکه کمیسیون امنیت ملی با ناهماهنگی در اعلام ساعت باعث این اتفاق شده است. شایدهم این وزیر خارجه است که برخلاف تصور پس از اندکی ماندن در کمیسیون وقتی نماینده‌ای نیامد کمیسیون را رها کرده تا ازاین طریق خود را از بار مسئولیت پاسخگویی رها کند. با این حال اما این اقدام نمایندگان سوال‌کننده به نظر قابل توجیه نیست در زمانی که وزیر به کمیسیون می‌اید و آن‌ها نیز جزو نماینده‌های سوال‌کننده هستند از همان زمان ورود وزیر به کمیسیون در جلسه حضور نمی‌یابند به این بهانه که وقتشان تلف خواهد شد (!) مگر قرار است در این روزهای باقیمانده چه اتفاقی را رقم بزنند؟
>مسبوق به سابقه است
البته جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس دراینباره به آفتاب یزد می‌گوید : « اینکه عده‌ای از وزیر خارجه سوال داشته باشند اما هنگام حضور وزیر در مجلس از او سوال را نپرسند، مسبوق به سابقه است البته این با عدم حضور در جلسه متفاوت ست. اما پیشتر هم سابقه داشته، مثلا 85 نماینده از آقای خرازی وزیر خارجه وقت قرار بود تا درمورد دریای خزر سوال کنند، اما وقتی آقای خرازی به مجلس آمد
یک نفر هم از نمایندگان سوال را نخواند. وقتی رئیس مجلس وقت به نمایندگان سوال‌کننده اصرار کرد تا سوال را مطرح کنند، فقط یکی از نمایندگان از وزیر در مورد شمال عراق سوال کرد. به طوری که رئیس مجلس گفت صحبت شما ارتباطی با سوال ندارد. به نظر می‌رسد که عده‌ای آن موقع تنها می‌خواستند نامشان ثبت شود. اما سوال علمی، حقوقی و ارزشمندی نداشتند. » وی ادامه می‌دهد :
« اقدام اخیر این نمایندگان در خصوص وزیر خارجه می‌تواند چند دلیل داشته باشد، یکی از آن‌ها این است که شاید دبیر کمیسیون واقعا زمان جلسه را به آن‌ها اشتباه گفته باشد، دوم شاید این که آن‌ها این سوال کردن را بیهوده دانستند، بعضی مواقع هم شاید سوال‌کننده خود به این نتیجه برسد که وزیر خارجه کاره‌ای نیست و سوال از او دراین باره تنها وقت او و مجلس را می‌گیرد، ممکن است
سوال کنندگان به این نتیجه رسیده اند که اگر سوالشان را مطرح نکنند به نفعشان باشد. به هر حال در هرصورت دراینگونه مواقع رسالت نمایندگی از بین می‌ر ود. »
>یک فرضیه دیگر
شاید دلیل عدم حضور برخی در کمیسیون امنیت ملی و جلسه سوال از ظریف را بتوان به شکل دیگری هم بیان کرد. این نمایندگان اکنون سخت نشست‌ها و جلسات اصولگرایان برای مجلس آتی و تعیین تکلیف اعضای هیئت رئیسه آن را دنبال می‌کنند و برای همین هم وقت ندارند تا در نشست‌های مجلس دهم که با حضور وزیر خارجه است شرکت داشته باشند. چرا که برای آن‌ها نقش و جایگاه‌های مجلس آینده خیلی مهمتر از این روزهای پایانی مجلس دهم است. آن‌ها می‌دانند که با یک ترکیب مقبول در مجلس آینده به اندازه کافی وقت این را دارند تا نه تنها از ظریف سوال بپرسند بلکه حتی او را به استیضاح بکشانند و یا دولت را با پرچالش ترین روزهای عمرش روبه رو کنند.
به فرض سوال هم مطرح می‌شد آیا فرصت طرح در صحن داشت؟
داریوش قنبری- در شرایطی که قرار بود تا در این هفته وزیرامور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور بیابد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، یک اتفاق به زعم برخی عجیب رخ داد، اینکه ظریف آمد اما نماینده‌های سوال‌کننده هیچ یک حضور نیافتند. برخی می‌گویند مشکل از کمیسیون است که زمان را درست اعلام نکرده، برخی از این می‌گویند ایراد از وزیر است که منتظر نمانده و اکثریت هم نمایندگان سوال‌کننده را مقصر می‌دانند. اما در عمل باید گفت در این روزهای پایانی مجلس، اساسا کمیسیون‌ها فعالیت ندارندوضعیت به گونه‌ای نیست که کمیسیون امنیت ملی، در دستور کار خودش سوال از ظریف را قراردهد نهایتا فرض را بر این بگیریم که نماینده سوال‌کننده حضور بیابد اما از پاسخ وزیر قانع نشود درچنین شرایطی باید سوال در صحن علنی مطرح شود، آیا اصلا فرصت این است که صحن علنی در مجلس جلسه‌ای را برای پاسخ به سوال قراردهد، هم اکنون مجلس پر است از تراکم کارهایی که
روی زمین مانده اند. جدا ازهمه مسائل من فکر می‌کنم در حال حاضر وقت سوال از وزیر نبود اینکه چرا در حال حاضر در چنین زمانی سوال از وزیر خارجه در دستورکار قرارگرفته سوال برانگیز است، البته نمایندگان تا زمانی که در کارهستند، می‌توانند به همه وظایفشان عمل کنند اما عرف این نیست که در روزهای پایانی اینگونه دستورهایی مطرح شود به نظر می‌آید برخورد کمیسیون امنیت ملی دراینباره با وزیر خارجه برخورد سیاسی است و باید مسائل مهمتری مطرح می‌شد. درمورد زمان حضورنمایندگان سوال‌کننده هم آنچه که برنامه کمیسیون اعلام میکند کاملا مشخص است، می‌گویند وزیر سر ساعت باید حضور داشته باشد اگر وزیر حضور پیدا کرده نماینده هم باید بیاید. البته این احتمال هم وجود دارد که یک نماینده شاید سوال را در زمانی طرح کرده که اصلا دیگر موضوعیتی ندارد و بحث دوباره آن را بی‌دلیل دانسته‌ در حالی که کمیسیون بنابه مقاصدی آن را در دستور کار قرار داده است.
سایر اخبار این روزنامه
قلدر‌هایی که نه از پلیس می‌ترسند، نه از شهرداری تاکید رئیس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت آزادسازی واردات ظرف 2 ماه اعتماد عمومی به رسانه ها در حال ترمیم است؟ چین استرالیا را به دلیل درخواست تحقیقات بین المللی نسبت به شیوع کرونا در ووهان تهدید به تحریم کردهو حالا کنگره ایالات متحده هم طرح تحریم چین را روی میز قرار داده و گفته چین باید تن به تحقیقات بین المللی بدهد چین استرالیا را به دلیل درخواست تحقیقات بین المللی نسبت به شیوع کرونا در ووهان تهدید به تحریم کردهو حالا کنگره ایالات متحده هم طرح تحریم چین را روی میز قرار داده و گفته چین باید تن به تحقیقات بین المللی بدهد دور زدن تحریم‌ها بدون تولید بابک زنجانی آفتاب یزد عدم حضورر نمایندگان سوال‌کننده در جلسه سوال از وزیر را بررسی کرد برخی، نمایندگان سوال‌کننده را مقصر می‌دانند برخی کمیسیون امنیت ملی را اخلاق به محاق نرود وزیر کجا رفت؟ جهان، کرونا پس از کرونا جای خالی معلمان در کلاس‌های درس راه حل خطرناک ریاض برای گذر از بحران