جهان، کرونا پس از کرونا

بابک خطی ‪-‬ چندی است که کرونا انسان‌ها را به چالشی مرگبار فراخوانده و آن قدر بر روابط اجتماعی-اقتصادی انسانها موثر بوده، که دنیا را به پیش و پس از کرونا تقسیم کرده ، بر معادلات جهانی موثر بوده است.
قسمت‌های عمده اقتصاد جهانی امروز به میدانی برای تقسیم سودهای کلان بین افرادی کم شمار بدل شده و در حال تبدیل تمام عرصه‌های زندگی به کالا، کالاسازی و مالی سازی است.
این اقتصاد بر پایه‌ی خصوصی سازی بی حد و مرز! ، حذف حداکثری قوانین برای متعادل کردن بازار و ایجاد شکاف طبقاتی بسیار عمیق ، کاهش هرچه بیشتر خدمات عمومی‌، موقتی کردن و مطیع‌ سازی نیروی کار و... استوار است؛ روشی که شاید بتوان آن را در این جمله خلاصه کرد؛
یا ثروتمند شو یا بمیر!!!


سیاستی که جلوه اقتصادی بی‌عاطفگی است و ارزان سازی تولید را با پوشش فریبنده احیای تولید! انجام می‌دهد.
این سیاست با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و بعضی احزاب شوونیستی در اروپا به اشاعه بیش از پیش نژادپرستی و بیگانه هراسی انجامیده است.
اقتصادی که دولتها را نیز در حد اجرا و مراقبت از سیاست‌های خود می‌بیند و حتی اخیرا کارگزاران این نوع اقتصاد راسا وارد دولت‌ها شده‌اند.
ترامپ نقطه اوج نئولیبرالیسم است.رکس تیلرسون که اوائل دولت ترامپ از شرکت آکسون موبیل روی صندلی وزیر امور خارجه! فرود آمد نمونه دیگری ‌است و نیومی‌کلاین به طعنه کابینه ترامپ را جزیی از شرکت گلدمن ساکس معرفی می‌کند؛ فاجعه‌ای تمام عیار.
بحران برای نئولیبرالیسم نعمت است؛چه سریلانکای بعد سونامی‌باشد، چه عراق پس از حمله بوش، چه کرونا و...
بحران اتفاق می‌افتد و به بهانه آن شرایط ویژه اعلام می‌شود،تغییرات مورد نظر در فضایی که مردم پریشان از بحران هستند اعمال می‌شود و پس از بحران تغییرات ایجاد شده با کلیدواژ‌ه‌ی بازسازی ، ماندگار می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به طوفان کاترینا اشاره کرد که در شرایط ویژه آن، اقامتگاه‌های عمومی‌نابود، قوانین محیط زیستی لغو!!، اجرای پولی کردن مدارس و... در آن انجام و ماندگار شد و سپس صحنه به نئولیبرال‌ها
تقدیم شد.
در مدت اخیر افراد زیادی به کرونا مبتلا شده و متاسفانه عده‌ی قابل توجهی از آنان علیرغم درمان درگذشته‌اند.‌
غم سنگین درگذشتگان ،سایه نگرانی کرونا بر جامعه و تلاش دانشمندان وپزشکان جستجوی راهی برای درمان یا کنترل این ویروس وضع این روزهای دنیا است.
سیستم نئولیبرال سعی خواهد کرد در آشفتگی بحران کرونا در مورد مسائلی چون بیمه و موارد مربوط به درمان و... خواسته‌های خود را اعمال و در مورد مسائل قدیمی‌چون تغییرات اقلیمی، گرم‌شدن زمین و...نیز اذهان را منحرف کند.
اما سکه بحران روی دیگری هم دارد که می‌تواند الهام بخش تغییرات مثبت باشد.
مردم جهان خصوصا فعالان اجتماعی، در زمینه‌های مختلف مثل فعالان ضد تبعیض نژادی، مهاجرت، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و... باید با هم مرتبط شده و از حالت جزیره‌ای خارج شوند و در برابر تغییرات مورد نظر نئولیبرال‌ها در شرایط بحران دستپاچه نشده و چون سدی محکم مانع اجرای این سیاست‌های زیانبار گردند. لازم به تاکید است که این مساله با حضور یک قهرمان خوش قلب -حداقل ظاهرا-مثلا برنی سندرز که البته از کارزار انتخابات کناره گرفت یا امثال بیل گیتس‌ها حل نمی‌شود و تنها روی دوشهای جامعه شدنی خواهد بود.
چقدر موثر و ارزشمنداست اگر ما مردم دنیا در شرایط فعلی تا حد ممکن خود واقعی خویش را شناخته و اگر تغییراتی لازم است اعمال کنیم تا در این بحران در برابر موج‌های بحران آماده بوده، پریشان و مبهوت نشویم .
نئولیبرالیسم نه تنها ایده‌ای بی‌نقص و قدسی نیست(چنانکه طرفداران ارتودوکس آن می‌پندارند)که با فقیرتر کردن روز افزون مردم و ایجاد شکاف اقتصادی ژرف، امتحان خود را به صورتی واضح پس داده و معادل مهر « مردود خرداد» در کارنامه‌های قدیم دانش آموزان است.
فرمول‌های اقتصادی متفاوت علمی‌می‌توانند و توانسته‌اند اشکال انسانی‌تری از تئوری‌های اقتصادی ارائه دهندکه ذات علم برای بهتر زیستن است.‌
الگو و تجربه‌ی‌ کشورهای اسکاندیناوی تنها یک مثال در این مورد است و البته در مقام عمل طبعا هر کشور براساس زیست بوم و شرایط خود عمل خواهد کرد.
بحران کرونا درس‌های زیادی به ما داده‌است: همدلی هرچه بیشتر،استفاده کردن بهینه از وقت،زندگی را زندگی کردن، ارزشمند تر شدن آغوش‌ها ، لبخندها،اشک‌ها و بوسه‌ها، کشف نقاط ناشناخته فضای مجازی، شناخت توانایی‌های جدید و... از انسان‌ها موجوداتی متفاوت و تواناتر از قبل به بار آورده که می‌توانند در این بحران ابتکار عمل را به دست بگیرند و از آن به شایستگی به سوی اقتصادی عادلانه ‌و انسانی‌تر گام بردارند.تا جایی که همه مردم گزینه‌های بیشتری برای انتخاب در زندگی داشته باشند.
این خواسته‌ شاید رویایی به نظر برسد اما شدنی بوده و تعبیر و عملی شدنش در دستان یکایک ما مردم جهان است.
سایر اخبار این روزنامه
قلدر‌هایی که نه از پلیس می‌ترسند، نه از شهرداری تاکید رئیس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت آزادسازی واردات ظرف 2 ماه اعتماد عمومی به رسانه ها در حال ترمیم است؟ چین استرالیا را به دلیل درخواست تحقیقات بین المللی نسبت به شیوع کرونا در ووهان تهدید به تحریم کردهو حالا کنگره ایالات متحده هم طرح تحریم چین را روی میز قرار داده و گفته چین باید تن به تحقیقات بین المللی بدهد چین استرالیا را به دلیل درخواست تحقیقات بین المللی نسبت به شیوع کرونا در ووهان تهدید به تحریم کردهو حالا کنگره ایالات متحده هم طرح تحریم چین را روی میز قرار داده و گفته چین باید تن به تحقیقات بین المللی بدهد دور زدن تحریم‌ها بدون تولید بابک زنجانی آفتاب یزد عدم حضورر نمایندگان سوال‌کننده در جلسه سوال از وزیر را بررسی کرد برخی، نمایندگان سوال‌کننده را مقصر می‌دانند برخی کمیسیون امنیت ملی را اخلاق به محاق نرود وزیر کجا رفت؟ جهان، کرونا پس از کرونا جای خالی معلمان در کلاس‌های درس راه حل خطرناک ریاض برای گذر از بحران