چشم‫انداز روابط بلند‫مدت ایران و افغانستان

موضوع جانباختن ۲۳ شهروند افغانستانی در رودخانه هریرود در نوار مرزی افغانستان و ایران‫ موجب نگرانی و تاسف شدید مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران شد. وجود ابهامات و زوایای پیدا و پنهان آن، این گمانه را قوت بخشیده که عناصر پلید وابسته به بیگانه با قربانی کردن مردم افغانستان درصدد بر هم زدن فضای برادرانه در روابط دو همسایه هستند. ایران در سخت‫ترین شرایط میزبان بیش از سه میلیون نفر از برادران مسلمان پناهنده از افغانستان بوده و هست و از زمان شیوع کرونا نیز ثابت کرده است که در رسیدگی و درمان بیماران، هیچ فرقی میان شهروندان خود و میهمانان افغانستانی نمی‫گذارد.
البته در‫مورد انتشار اخبار منفی درباره مسائل ایران و افغانستان شاهد پرونده قطوری هستیم. پرونده‫ای که نشان می‫دهد دشمنان دو کشور با قصد بر‫هم زدن روابط صمیمانه فی‫مابین از هیچ کوششی در سال‫های گذشته دریغ نکرده‫اند. جریان‫سازی‫های رسانه‫های معاند و بنگاه‫های سناریو‫ساز و خبر پراکنی وابسته به صهیونیسم در‫مورد اخیر نیز سطح تردید و شبهه نسبت به واقعیت‫های مرتبط به این حادثه را تشدید کرده است چرا که‫
۱- اساسا در ماه‫های گذشته تردد میان ایران و افغانستان به دلیل شیوع بیماری کرونا قطع و مرزهای ایران و افغانستان بسته است و حوزه مرزبانی ایران در پاسگاه جنت هم از این امر مستثنی نیست.
۲- رودخانه هریرود اصولا رودخانه پر آبی است و جریان شدید آب به سمت ایران است، بنا‫ بر ‫این واقعیت‫ امکان عبور از سوی افغانستان از چنین رودخانه‫ای به ایران و بالعکس وجود ندارد. از سوی دیگر چنانچه فردی در این رودخانه غرق شود، با توجه به جریان آب پیکر او به سمت سواحل ایران حرکت می‫کند، در حالی که اجساد مورد نظر در خاک افغانستان پیدا شده‫اند. به کلامی دیگر اگر این افراد در بخش‫های ایرانی هریرود غرق شده باشند، هرگز خلاف جریان آب به سمت خاک افغانستان نمی‫روند.


۳- در گزارش‫های تهیه شده به ادعاهای مبهمی اشاره می‫شود. افراد مدعی اظهار کرده‫اند که از نزدیک شاهد رویداد بوده و در کنار دیگر همسفران‫شان در قالب یک گروه ۵۷ نفری راهی ایران بودند که پس از دو ساعت راهپیمایی در خاک ایران، به دست مرزبانان ایرانی افتادند و با تحمل یک شب سخت، فردای آن روز‫ برای بازگشت به افغانستان از سوی مرزبانان مجبور شدند خود را به آب‫های هریرود بیندازند و در‫نتیجه‫ شماری از آنان کشته یا ناپاپدید شدند و گروهی نیز نجات پیدا کردند. سوال این است که این افراد از کدام مسیر وارد ایران شدند که از هریرود بی‫خطر گذشتند و یا در هریرود غرق شدند. مرزبانان افغانستان چرا از ورود غیرقانونی آنها به خاک ایران جلوگیری نکرده‫اند و ...
پس از وقوع این حادثه دردآور، مقامات ایران بارها بر اساس قرارداد کمیساریای سرحدی مورخ 1335 میان دو کشور درخواست بررسی فوری موضوع را داشته‫اند. متعاقبا مقامات سیاسی ذی‫صلاح از سوی ایران و دولت افغانستان نیز از همان ابتدا موضوع بررسی حادثه مذکور طبق توافق مرزی سال 1335 را مطرح کردند. امید است با برگزاری نخستین جلسه هیئت‌های مرزبانی ایران و افغانستان که پنجشنبه گذشته برگزار شد و تداوم همکاری‫ها، ابعاد مختلف حادثه مذکور آشکار شده و اهداف پلید موجود در پشت فضا‫سازی‫های رسانه‫ای خنثی شود.
شایسته این است که به جای تاثیرپذیری از جو‫سازی تبلیغاتی رسانه‫های معاند و برای جلوگیری از چنین فاجعه‫هایی، ریشه‫های اصلی و علل واقعی مهاجرت مستمر و انبوه ملت افغانستان را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ ملتی که از جنگ و بیکاری و فقر به تنگ آمده‫اند؛ ملتی که سال‫هاست طعم تلخ تروریسم کور و لجام گسیخته مورد حمایت آمریکا را چشیده‫اند. به درستی ملت ستم‫دیده افغانستان به دلیل تجاوز بیگانگان خصوصا اشغالگری نیروهای آمریکا سالیان طولانی است که در رنج و سختی به سر برده و جانشان را از دست داده‫اند. این مصیبت‫ها زمانی به پایان خواهد رسید که اشغالگری اشغالگران پایان یافته، حمایت از گروه‫های تروریستی متوقف شده و صلح و امنیت به این کشور باز‫گردد.
در این دوران سخت و طاقت‫فرسا ملت و دولت افغانستان در سالیان گذشته دوستان و دشمنان خود را به خوبی شناخته‫اند و به خوبی می‌دانند نقطه قابل اتکا آن سوی مرز و دوست واقعی آنها، ایرانیان بوده‌اند و در همه ادوار گذشته نیز ایران را در کنار خود یافته‌اند. بر این اساس آنها تحت تاثیر فضا‫سازی‫های مغرضانه قرار نخواهند گرفت. در‫مورد اخیر نیز همانند گذشته نیت و اهداف پشت پرده سناریو‫سازان را کشف و خنثی خواهند کرد.
امید آنکه از طریق تحقیقات شفاف و همه‫جانبه و تداوم همکاری‫های مرزبانان دو کشور، اهداف دشمنان روابط ایران و افغانستان برملا شود. برای رسیدن به چنین فضایی همه توجهات باید به چشم‫انداز روابط بلند‫مدت، عمق راهبردی و روابط صمیمانه میان دو دولت و ملت ایران و افغانستان به عنوان دو برادر همسایه معطوف باشد. در چنین بستری به طور حتم اهداف توطئه‫گران با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد‫.
سعید محمدی، کارشناس روابط بین‫الملل
سایر اخبار این روزنامه
چه خیابان‌هایی با نام حکیم بزرگ ایرانی نام‌گذاری شده‌اند؟ جست‌وجوی خیام در خیابان‌های شهر کورش الماسی رویای اصلاحات یا اصلاح رویاها «ابتکار» از پیچ‌وخم‌ها و حواشی تفکیک دوباره وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش می‌دهد ژانر «خانه مجردی» از توانایی و نگرانی‌های جوانان برای تشکیل زندگی مستقل می‌گوید استقلال جوانان در گرو چند متر آپارتمان «ابتکار» از گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر سیاست‌ شورای همکاری خلیج فارس در برابر ایران گزارش می‌دهد بالاخره حق مسکن ۲۰۰ هزار تومان می‌شود؟ افزایش حق مسکن کارگران در غبار ابهام آتش‌سوزی در دو مکان مقدس دینی در جنوب و غرب کشور چه عواملی باعث شده است رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره بازگشت به قدرت امیدوار شود؟ رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مطرح کرد برگزاری راهپیمایی نمادین روز قدس با خودرو نماینده ایران در اوپک دارفانی را وداع گفت چشم‫انداز روابط بلند‫مدت ایران و افغانستان