گزارش میدانی خراسان از مناطق زلزله زده بجنورد

آگاهی- زلزله 5.7 ریشتری شنبه شب بجنورد 2 کشته و بیش از 400 زخمی برجای گذاشت و علاوه بر منازل شهری بجنورد به 19 روستا در بجنورد و بخش مانه شهرستان مانه و سملقان خسارت های جدی وارد کرد. به گزارش خبرنگار ما این زمین لرزه در 22 کیلومتری شهر بجنورد رخ داد و با حدود 30 پس لرزه تا عصر روز گذشته همراه شد. هر چند مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تا عصر روز گذشته گزارشی از میزان خسارت های مادی به شهر بجنورد و 19 روستای خسارت دیده ارائه نداد اما مشاهدات خبرنگار ما در گفت و گو با زلزله زدگان روستاهایی که در کانون این زمین لرزه قرار داشتند حکایت از تخریب جدی ده ها منزل مسکونی و همچنین تخریب کامل آغل دام ها و تلف شدن صدها دام سبک و سنگین دارد. اهالی روستاهای مذکور در گفت و گو با خبرنگار ما از کندی در امدادرسانی به ویژه در زمینه  اسکان اضطراری، آذوقه و آب سالم گلایه مند بودند که البته روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی علت این موضوع را اولویت نیروهای امدادی برای نجات جان افراد و مصدومان و عملیات خاک برداری اعلام کرد. بر اساس اعلام این دستگاه، تا عصر روز گذشته هزار و 100 چادر میان اهالی روستاهای حادثه دیده توزیع شد. زلزله ویران گر شنبه شب بجنورد همچنین در ساعات اولیه باعث قطعی برق و خطوط تلفن همراه شهر بجنورد  و قطعی برق، آب  و گاز 11 روستا شد. با توجه به وسعت حادثه ظهر روز گذشته  وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از طرف رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق زلزله زده بازدید کرد. مشاهدات خبرنگار ما از روستای «قصر قجر» که در کانون اصلی زلزله قرار دارد حاکی است درصد بسیار زیادی از واحدهای مسکونی این روستا غیر قابل سکونت شده اند . روستاهای فخرالدین، بور بور و لنگر نیز که در فاصله نزدیکی از قصر قجر قرار دارند وضعیت مشابهی داشتند و بسیاری از منازل این روستاها که هر یک بیش از 200 خانوار دارند غیر قابل سکونت شده است.  در این روستاها فقط منازلی که طی سال های گذشته با وام هایی برای مقاوم شدن در مقابل زلزله بازسازی شده بودند قابل سکونت بودند که در هر روستا حدود 50 منزل چنین شرایطی داشتند.
همچنین در گفت و گو با اهالی 4 روستایی که  بیشتر از دیگر روستاها تخریب شده است آن ها از تأخیر در توزیع چادر و پتو و اقلام خوراکی گلایه مند بودند. یکی از اهالی روستای قصر قجر گفت: 16 ساعت چیزی برای خوردن نداشتیم و زمانی که از یکی از مسئولان تهیه نان برای مردم را تقاضا کردیم به ما گفت با بودجه دهیاری خودشان نان تهیه کنند. مشاهدات خبرنگار ما نیز حاکی از خرید نان توسط برخی از اهالی و توزیع آن میان مردم روستا بود. اهالی این روستاها می گفتند بیشتر اهالی شنبه شب را در هوای سرد و بدون سرپناه سر کرده و مصدومان را نیز خودشان به بیمارستان ها منتقل کرده بودند. بر اساس اظهارات اهالی این روستاها در هر روستا تا پیش از بامداد یکشنبه حدود 10 تخته چادر توزیع شد. مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در این باره گفت: به دلیل وسعت حادثه از ساعات اولیه وقوع زمین لرزه تیم های امدادی از گلستان، سمنان و خراسان رضوی به منطقه اعزام شدند.
وی خاطرنشان کرد: از ساعت 3 بامداد یکشنبه انبارهای این جمعیت برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان باز شد و از صبح روز گذشته نیز تیم های ارزیابی برای شمارش خانواده های آسیب دیده اعزام شدند و در مجموع تا عصر روز گذشته، هزار و 100 تخته چادر و هزار و 100 تخته پتو توزیع شد و همچنین اقلام خوراکی خشک و بهداشتی برای مصرف 24 تا 48 ساعت خانوارها نیز تا ظهر روز گذشته بسته بندی و توزیع آن ها آغاز شد. مدیرکل  مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز عصر روز گذشته در رابطه با خسارت های جانی و مالی این زمین لرزه گفت: این زمین لرزه 2 کشته و بیش از 400 مصدوم داشت اما هنوز خسارت های آن در 19 روستای آسیب دیده و منازل فرسوده حاشیه بجنورد احصا نشده است. «عظیمی» افزود: خوشبختانه تمام منازل اهالی خراسان شمالی در مقابل حوادث بیمه شده اند و اهالی می توانند خسارت وارده به منازل و لوازم منزلشان را دریافت کنند. به گفته وی این بیمه شامل دام ها نمی شود و اگر آغل دام آن ها در جوار منازلشان قرار داشته باشد، به آن بیمه تعلق می گیرد. گزارش خبرنگار ما حاکی است از صبح روز گذشته ده ها نفر از اهالی روستاهای آسیب دیده برای اعلام خسارت وارده به منازلشان و ارائه مستندات به فرمانداری بجنورد مراجعه کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران با ابراز تأسف از کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان در حادثه زلزله استان خراسان شمالی، استاندار و کلیه دستگاه ‌های اجرایی را موظف کرد تا نسبت به رسیدگی فوری به روستاها و مناطق آسیب دیده در این استان اقدام نمایند.


بازدید نماینده ولی فقیه
آیت ا... «یعقوبی» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز عصر دیروز با حضور در جمع زلزله زدگان بجنورد از نزدیک در جریان امدادرسانی به آن ها قرار گرفت و با زلزله زدگان ابراز همدردی کرد.  مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی  هم عنوان کرد: پس از بررسی وضعیت منازل خسارت دیده مددجویان این نهاد، توسط کارشناسان کمیته امداد استان تسهیلات بلاعوض به آن ها پرداخت می شود. «اهرابی» گفت:  به دستور  فتاح رئیس کمیته امداد کشور، تمامی نیازهای  مددجویان آسیب دیده همچون کمک های کالایی برای مددجویان زلزله زده استان پرداخت می شود. وی  افزود: بلافاصله پس از پایان یافتن مراحل خاک برداری مناطق زلزله زده عملیات ساخت مسکن مددجویان تحت حمایت آغاز می شود.
مردم شب را بیرون از منازل سپری کردند
گزارش خبرنگاران خراسان شمالی حاکی است :بسیاری از اهالی بجنورد و روستاهای اطراف به دلیل ترس از پس لرزه های زلزله ، شب را در پارک ها،خیابان هاو مناطق امن به سر بردند.
اعطای وام بلاعوض 20 میلیون تومانی به زلزله زدگان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعطای ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض به هر خانوار زلزله‌زده در خراسان شمالی خبر داد. به گزارش مهر، علی ربیعی بعد از ظهر یک‌شنبه در بازدید از روستای زلزله‌زده قصر قجر خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین علاوه بر وام بلاعوض، ۱۵ میلیون تومان بیمه خسارت توسط استانداری خراسان شمالی و  به هر خانوار روستایی مبلغ ۵ میلیون تومان و به هر خانوار شهری مبلغ ۶ میلیون تومان وام کم بهره اعطا می‌شود. ربیعی افزود: بازپرداخت این میزان وام، ۱۵ ساله و با بهره ۴ درصد برای زلزله‌زدگان خراسان شمالی است. وی تصریح کرد: تعداد خانوارها و همچنین بازرسی کامل از تمام مناطق زلزله‌زده باید انجام و تا ۲۴ ساعت آینده گزارش‌ها ارائه شود. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دلجویی از مردم روستای لنگر به این روستا سفر کرد و سپس برای عیادت از مصدومان زلزله شامگاه گذشته به بیمارستان امام علی (ع) رفت.