ترامپ و پمپئو درگیر پرونده جنجالی اخراج بازرس کل وزارت خارجه پای سعودی‌ها در میان است

گروه ایران و جهان - دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته استیو لینیک بازرس کل وزارت خارجه را اخراج کرد. هرچند این اقدام، چهارمین اقدامی بود که ترامپ در شش هفته گذشته در مورد بازرس‌های دولتی به اجرا گذاشته است، اما این بار موضوع استیو لینیک به یک مسئله جنجالی میان دموکرات‌ها و کاخ سفید تبدیل شده است.
در همین راستا در اوایل اخراج لینیک، الیوت انگل نماینده دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای در این زمینه گفت که وی مطلع شده است که لینیک تحقیق درباره مایک پمپئو را آغاز کرده بود. دموکرات‌ها معتقدند طبق قانون، دولت موظف است در صورتی که قصد اخراج یا پایان رسمی فعالیت یک بازرس کل را دارد ۳۰ روز قبل به کنگره اطلاع دهد، اما در این مورد حتی بازرس کل جایگزین نیز بدون طی شدن مهلت قانونی انتخاب شده است.
این مسئله در حالی به یک مشاجره سیاسی در آمریکا تبدیل شده که خبرگزاری یورونیوز به نقل از روزنامه واشنگتن پست خبر داد: بر اساس اعلام یک مقام آگاه، اگرچه هنوز علت دقیق اخراج لینیک از مقامش در جمعه گذشته روشن نیست، اما این اتهام علیه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مطرح است که او یکی از کارکنان وزارت خارجه آمریکا را به انجام کارهای شخصی خود و امور مربوط به خانه‌اش گمارده است؛ اموری مانند بردن لباس‌ها به خشکشویی، به گردش بردن سگ خانواده یا انجام کارهایی مثل رزرو رستوران.
استیو لینیک که بازرسی نسبتا مستقل به شمار می‌آمده، در حال تحقیق درباره این اتهامات بوده است. لینیک وظیفه بررسی تخلفات درون‌سازمانی را برعهده داشته و بر این اساس فعالیت‌های وزارت خارجه آمریکا را زیر ذره‌بین داشته است. اقدامات نظارتی او پیش از این نیز بارها خشم دولت ترامپ را برانگیخته بود.


این مقام آگاه در کنگره آمریکا به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن پست گفته است که دست‌کم یکی از کمیته‌های کنگره در زمانی که استیو لینیک اخراج شده، در جریان اتهاماتی که علیه مایک پمپو مطرح هستند، قرار گرفته است. بر این اساس دموکرات‌های کنگره در حال تحقیق در این باره هستند که آیا اخراج او تلاشی برای متوقف کردن این تحقیقات بوده است یا خیر.
پیش از واشنگتن پست، خبرگزاری ان‌بی‌سی نیز گزارش‌هایی را درباره سوءاستفاده پمپئو از پرسنل وزارت خارجه برای کارهای شخصی و تحقیق استیو لینیک در این باره منتشر کرده بود.
کاخ سفید می‌گوید دستور ترامپ برای اخراج استیو لینیک به توصیه مایک پمپئو صادر شده است؛ تصمیمی که انتقاد دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا را در پی داشت و تهدیدی برای انجام فعالیت‌های کنترل و دیده‌بانی در این کشور تعبیر شد.
دونالد ترامپ استفان جی.آکارد که از متحدان قابل اعتماد مایک پنس است را جایگزین استیو لینیک کرده و روز جمعه در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشته است: «بسیار مهم است که من به افرادی که برای خدمت به عنوان بازرس کل منصوب می‌شوند، اطمینان کامل داشته باشم.»
تحقیق در مورد فروش 7 میلیارد دلاری سلاح به عربستان
با این حال، در حالی که ابعاد اخراج بازرس کل وزارت خارجه هر روز در داخل آمریکا برجسته‌تر می‌شود، روز دوشنبه شماری از نمایندگان دموکرات اعلام کردند استیو لینیک، مشغول بررسی این مسئله بوده که چطور وزارت خارجهٔ ایالات متحده با وجود مخالفت کنگرهٔ این کشور، سبب شد توافق فروش ۷ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی به نتیجه برسد.
بنا بر گزارش یورونیوز، الیوت اِنگل، رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد از اینکه لینیک پیش از پایان ماموریتش از کار برکنار شده نگران است. وی یادآوری کرد که لینیک مشغول بررسی پرونده‌ای بود که در آن مایک پمپئو از یک تبصرهٔ خاص و کمتربه‌کاررفته استفاده کرد تا برای فروش سلاح به عربستان، کنگره را دور بزند.
اِنگل افزود: «دفتر او (لینیک) به درخواست من در حال بررسیِ اعلامیّه ساختگی ترامپ دربارهٔ وضعیت اضطراری بود که او (ترامپ) به‌وسیلهٔ آن توانست به عربستان سعودی سلاح بفرستد.»
از سوی دیگر، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نیز اعلام کرد که اخراج یک بازرس کل به‌ دلیل بررسی پروندهٔ فروش سلاح به ‌عربستان «نگران‌کننده» است و خواستار آن شد که دولت پیش از پایان مهلت ۳۰ روزهٔ بازبینی «توضیحی دقیق و اساسی» برای این اخراج ارائه دهد.
این در حالی است که مایک پمپئو پیشتر اعلام کرده بود که از رئیس‌جمهوری خواسته لینیک را اخراج کند؛ زیرا او رسالت وزارت خارجه را تضعیف می‌کرده است. وی افزود: امکان ندارد این تصمیم رئیس‌جمهوری یا بهتر بگویم این درخواست من برای انتقام‌گیری از بررسی‌هایی باشد که جریان داشته یا دارد.
دونالد ترامپ، در همین رابطه، با پشتیبانی از وزیر خارجه‌اش گفت: «من به‌عنوان رئیس‌جمهوری حق مسلّم دارم کار افراد را تمام کنم. پرسیدم ایشان (لینیک) را چه کسی منصوب کرده، گفتند رئیس‌جمهور اوباما، من هم گفتم کارش را تمام خواهم کرد.»
گفتنی است، اخرج لینیک در کنار اخراج شماری از بازرسان همپایهٔ او در دیگر نهادهای دولتی آمریکا، به نگرانی سیاستمداران این کشور از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دامن زده است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا با وجود برخوردهای چندباره، همچنان معضل کتاب‌های قاچاق باقی است؟ دور باطل برخورد با بساطی‌های کتاب محمدرضا ستاری معمای تشکیل دولت در عراق «ابتکار» اظهارات حسن روحانی درباره حرکت فضای سیاسی کشور به حضور پررنگ‌تر احزاب بررسی می‌کند بحران شیوع کووید19 لزوم تغییر در سیاست‌های اقتصادی کشور را یادآور شد تلنگر کرونا بر اقتصاد دولتی کشور تا سال 1420 با 20 درصد سالمند روبه‌رو خواهد شد خداحافظی ایران با «پنجره جمعیتی» ترامپ و پمپئو درگیر پرونده جنجالی اخراج بازرس کل وزارت خارجه پای سعودی‌ها در میان است استقلال - فولاد اولین بازی بعد از کرونا 29 خرداد، فوتبال در ایران رسما آغاز می‌شود سخنگوی قوه قضائیه از صدور احکام چند پرونده فساد اقتصادی خبر داد سلطان و ملکه خودرو در مسیر سلطان سکه! رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: کالاهای اساسی، ‌دارو و مواد اولیه، اولویت اختصاص ارز قرار گیرد ضرب‌الاجل ۳۰ روزه ترامپ به سازمان جهانی بهداشت از چین استقلال دارید یا نه؟