استراتژی بزن در رو

آفتاب یزد- گروه سیاسی: مدت‌هاست که یک‌عالمه گلایه دارد از صدا و سیما؛ چیزی نزدیک به چهار سال. چه در دوره ریاست علی عسگری بر این سازمان و چه در زمان محمد سرافراز، دلش با رسانه ملی صاف نشد که نشد.
حسن روحانی در این چهار سال بارها از عملکرد سیمای ایران شاکی بود. قبل از 92 و در مبارزات انتخاباتی آن سال، تبعیض و نگاه ویژه صدا و سیما به یکی از کاندیداهای اصولگرا، باعث ایجاد این کدورت شده بود. تا اینکه حسن روحانی در یکی از معروف‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی‌اش در قالب گفتگوی تلویزیونی (یعنی همان زمان که کلیدش را بر دست گرفت و آن را بالا برد تا آن کلید تبدیل به نماد انتخاباتی‌اش شود؛) موقع سوالات جهت‌دار مجری، به کنایه گفت:"این جمله را به شما و آن‌کسانی که در گوش شما این سوال را می‌گویند تا بپرسی می‌گویم.... همه مشکلات با کلید تدبیر و امید حل می‌شود؛ "جمله‌ای که نشان‌دهنده اوج بدبینی روحانی به رسانه ملی بود.
نخستین گفتگوی تلویزیونی حسن روحانی با مردم پس از ریاست جمهوری هم کدورت‌ها را دوچندان کرد. شاید به خاطر بیاورید که به دلیل این اختلافات، زمان پخش این گفتگو هم تغییر پیدا کرد.
سیاست‌های این رسانه در ایام برجام و حتی پسابرجام هم که اظهر من‌الشمس بود، صدا و سیما برای سد کردن این مسیر (رسیدن به توافق) و تحقیر تیم دیپلماسی ایران سنگ تمام گذاشت و در آن ایام با برنامه‌های متنوع و کوباندن توافق هسته‌ای می‌خواست به مردم نشان دهد که توافق هسته‌ای شدنی نیست. وقتی هم که برجام به ثمر نشست تمام ذکر و خیر رسانه ملی این بود که به مردم تلقین کند تیم مذاکره کننده دولت یازدهم فقط به بیگانگان امتیاز واگذار کرده است و بس و قرار نیست در پسابرجام چیزی تغییر کند.


هجمه‌های مکرر صدا و سیما به سایر عملکردهای دولت یازدهم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز جای خود دارد.
فراموش هم نکنیم که این رسانه در طی این چهار سال، بارها پخش‌های زنده سخنرانی رئیس جمهور را به اشکال خاصی قطع کرد و یا با در کنار هم قرار دادن بخش‌های مقطعی از سخنان روحانی،"حرف‌های جدید و ناصحیح از قول حسن روحانی ساخت! آنقدر که رئیس دولت تدبیر و امید یک بار در نشست‌های خبری‌اش در اعتراض به این عمل گفت: "صدا و سیما چون می‌خواهد وقت بیننده‌ها تلف نشود، دائما صحبت‌های من را خلاصه می‌کند. "و یا " صدا و سیما واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید."
*****
روحانی و انتخابات 96 با سیما
روحانی در مستند تبلیغاتی‌اش درسال 96 هم در وصف صدا و سیما، با خنده و ناتمام کردن حرفش درباره این سازمان، شکوه‌هایش از این رسانه را به گوش مردم رساند.
مستند تبلیغاتی‌ای که به لطف و یمن همان صدا و سیما با بیش از پنج دقیقه سانسور و همین‌طور قطع شعارهای جوانان و دانشجویان در این فیلم همراه بود(!) نکته‌ای که بی‌طرفی این رسانه در تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری 96 را نیز زیرسوال برد.
روحانی دو روز قبل در جدیدترین اظهاراتش این بار به جای گلایه‌های قبلی از صدا و سیما، رو به مردم گفت: تک تک شما صدا و سیما هستید، تک‌تک گوشی‌های همراهی که دارید می‌توانند رسانه باشند.
و این یعنی آنکه حسن روحانی دیگر کاری به کار رسانه ملی ندارد و دلخوشی‌اش همان مردمی است که باید منش اعتدال و امید را با یکدیگر از طریق ابزارهای مختلف و انگیزه‌های قلبی تکرار کنند.
ولی این سوال پیش می‌آید که چرا حسن روحانی در این چند روز تبلیغات انتخاباتی که تصویر و صدای او بیش از همیشه در تلویزیون دیده می‌شود، باز هم از این رسانه نقد کرده است؟
***
نامه‌های بی جواب
سازمان صدا و سیما که لا اقل در ظاهر باید نشان دهد در ایام انتخابات، موضع بی‌طرفانه‌ای دارد و برای هر شش کاندیدا حق یکسانی قائل است، در عمل چنین نکرده است، نمونه آن همان مستند سانسور شده روحانی است! اما در کنار این سانسورها، اتفاقات دیگری هم در روزهای منتهی به انتخابات از سوی این سازمان صورت گرفته است.
مثلا در آخرین گفتگوی ویژه خبری، قالیباف فرصتی پیدا کرد تا ماجرای شکستش در مناظره‌ها (به ویژه مناظره سوم) را پوشش دهد. او که فرصت و توان دفاع در مناظره را از خودش نداشت، در این گفتگوی ویژه خبری، برادران رئیس جمهور و معاون اول را مسئول انتساب مدیران بانک‌های دولتی و البته حقوق‌های نجومی دانست، اتهاماتی که باعث شد حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری (برادر روحانی) در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اتهامات مطرح شده از سوی محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خواستار اختصاص زمانی برای پاسخگویی به این اتهامات شود؛ نامه‌ای که تاکنون هیچ پاسخی از سوی مسئولین امر نداشته است. چند ساعت بعد، نامه مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری و درخواست او نیز برای توضیح درباره اتهامات قالیباف منتشر شد که اتفاقا آن هم واکنشی از سوی این سازمان نداشته است.
اما اینها تنها نامه‌های بی‌جواب صدا و سیما نیست. زمانی که محمدباقر قالیباف در مناظره دوم، اتهاماتی را علیه دختر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر قاچاق کالا وارد کرد، فردای آن روز، دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش نیز از صدا و سیما جهت پاسخگویی فرصت خواست و در نامه‌ای نوشت:" نظر به اصل 22 قانون اساسی و ماده 64 اصلاحی مورخه 26دی 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده30 الحاقی مورخه 23 خرداد 88 به قانون اساسنامه سازمان صدا و سیما، لازم است جهت پاسخگویی، وقت قانونی به فوریت تخصیص و به اینجانب اعلام گردد." نامه دانش آشتیانی اما از همان روز تا به امروز به بایگانی این سازمان سپرده شده است و هیچ فرصتی برای پاسخگویی به این اتهامات در رسانه ملی فراهم نشد.
البته جز مهدی جهانگیری، حسین فریدون و دانش آشتیانی کسان دیگری هم هستند که از حق دفاع و پاسخگویی به اتهاماتی که به آنها زده شده، تا به امروز محروم مانده‌اند.
مثلا محمدعلی نجفی مشاور روحانی هم با انتشار نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما زمانی را برای پاسخگویی به ادعاهای قالیباف درخواست کرده بود، چرا که قالیباف مدعی است نجفی برای سرپوش نهاندن به حقوق‌های نجومی و سیاسی‌کاری، بحث املاک نجومی را به راه انداخته است.
نامه‌های بی‌جواب مسئولین دولتی که خواستار پاسخگویی و دفاع از خود در تلویزیون شده‌اند، درحالی است که همه خوب به یاد دارند، در سال 88، تلویزیون به بهانه آنکه در میان مناظره‌ها اتهاماتی به محمود احمدی‌نژاد وارد آمده است، یک برنامه مجزا پس از پایان مناظره‌ها به طور ویژه و با وقت مکفی! به او (احمدی نژاد) داد تا به بهانه پاسخگویی به برخی اتهامات، یکه‌تاز اتهام زنی به سایر نامزدها باشد و اینگونه از تبعیض رسانه ملی به سود خود بهره جوید. ولی حالا که عده‌ای خارج از دایره نامزدهای انتخاباتی خواستار حضور در تلویزیون و پاسخگویی به اتهامات و دفاع از خود هستند، این حق از آنها گرفته شده است.
***
مانع تراشی بر سر راه جهانگیری
سنگ‌اندازی صدا و سیما را شاید در جلوگیری از پخش دومین مستند فیلم جهانگیری از تلویزیون هم بتوان جستجو کرد. دیروز اسحاق جهانگیری در اینستاگرام خود نوشت: «دوستان خبر دادند صدا و سیما از تحویل گرفتن فیلم مستند دوم اینجانب به بهانه تاخیر در ارسال خودداری کرده، حال آنکه تا زمان پخش برنامه، فرصت کافی برای بازبینی وجود دارد. انتظار این است که صدا و سیما در تصمیم خود تجدیدنظر کند."هرچند با رسانه‌ای و بغرنج شدن موضوع عدم پخش این مستند، سرانجام تلویزیون راضی به نمایش این فیلم شد. .. اما سانسور مستند روحانی کم بود! حالا مانع‌تراشی برای پخش مستند جهانگیری نیز به آن اضافه شد.
****
ترفندی برای تخریب دولت
علاوه بر همه این تبعیض‌ها و تفاوت‌ها، صدا و سیما کارهای دیگری نیز در این چند روز انتخابات کرده است، کارهایی که نشان از یک بام و دو هوا بودن رفتار این رسانه دارد. صدا و سیما در حالی نمایش بی‌طرفی خود را به روی صحنه برده است که از سویی دیگر با ترفندی خاص، جانبداری خود را از کاندیداهای اصولگرا به منصه ظهور می‌گذارد. تنها کافی است به بخش‌هایی از سخنانی که به‌عنوان گزارش یا گفته‌های شش نامزد انتخابات در مناظره‌ها و یا سخنرانی‌ها در رادیو و تلویزیون انعکاس داده می‌شود توجه کنید. حتما تا به امروز شما نیز به این نکته پی برده‌اید که معمولا قسمت‌‌هایی از
صحبت‌های کاندیداهای اصولگرا در این بخش‌های خبری یا اطلاع‌رسانی پخش می‌شود که صحبت‌های تند و تیز و آتشین علیه دولت و یا حتی تکرار اتهامات علیه روحانی و جهانگیری است، اما از آن سو،خنثی‌ترین بخش‌ها و معمولی‌ترین گفتارهای رئیس دولت و معاونش از این رسانه پخش می‌شود. صداوسیما از طریق این ترفند مشمئز کننده، سعی می‌کند حرف‌های نامزدهای اصولگرا و تخریب‌های آنها بیشتر شنیده شود و سخنان دولتی‌ها در این دوره از رقابت‌های ریاست جمهوری در حصر بماند.
***
توئیت‌های معنادار
نارضایتی از این شرایط باعث آن شده تا نزدیکان روحانی چون ابوطالبی و حسام الدین آَشنا بارها در توئیت‌هایشان علیه این روند اعتراض کنند، جملاتی مثل: "علیرغم مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات، پخش زنده مناظره میان نمایندگان داوطلبان انجام نشده است. من رسما اعتراض کردم." و یا: "آیا حمایت صدا و سیما از حسن روحانی واقعیت دارد؟ خیر، چهار سال است که تخریب ادامه دارد. الان وقت درو کردن کاشته‌های دوستان است."
از حسام‌الدین آشنا، دال بر این ناراحتی است.
***
اخبار 20:30 و 21
اما از قرار معلوم حتی زمان اختصاص یافته به نامزدها و صحبت‌های آنها نیز در بخش‌های مختلف خبری از جمله 20:30 و خبر 21 به یک اندازه نیست و حق‌کشی‌هایی در این بخش هم صورت گرفته است، آنچنانکه حسام الدین آشنا با کنایه به صدا و سیما در انتقاد از رفتارهای تبعیض آمیز این رسانه در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرده که این رفتارها نتیجه معکوس می‌دهد، همان طور که در سال 92 نیز چنین شد.
آشنا در توئیترش نوشت: «این شب‌ها دیدن اخبار 20.30 و 21 برای مردم بسیار آموزنده است. عاشقانه از یک داوطلب در برنامه خبری تبلیغ می‌کنند و دیگری را سانسور می‌کنند. سال 92 هم همین راه را رفتند و پاسخ مناسب را از مردم گرفتند.»صدا و سیما چه در شکست حسن روحانی موفق بشود چه نه! اما باید بداند که بازی‌ای که با عنوان بی‌طرفی در انتخابات 96 به راه انداخته، برای مردم باورپذیر نیست، همانطور که این بازی و نقش بی‌طرفی این سازمان و ضد دولتی نبودنش در این چهار سال باورپذیر نبود. از قرار معلوم حسن روحانی پس از پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری باید خودش را برای یک چهار ساله پر چالش دیگر در جهت ایستادگی درمقابل رقیبی به نام رسانه ملی آماده کند.
*****
مجید انصاری:
صدا و سیما رقیب روحانی شده است
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با انتقاد از رویه صدا و سیما در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: صدا و سیما به رقیب روحانی تبدیل شده است. به گزارش ایسنا، مجید انصاری در نشست خبری خود با اشاره به اینکه بر اساس قانون، صدا و سیما موظف است با حفظ بی طرفی کامل تبلیغات انتخابات را برگزار کند، اظهار کرد: وظیفه صدا و سیما تشویق مردم به حضور در انتخابات، ایجاد نشاط و آگاهی سیاسی و ارائه برنامه‌ها‌ی نامزدهای انتخابات است. وی افزود: باکمال تاسف شاهدیم صدا و سیما با بی توجهی به اصل بی طرفی، به بهانه‌های مختلف، با ایجاد برنامه‌ها‌ی خود علیه دولت مستقر و شخص رئیس‌جمهور اقدام تخریبی انجام می‌دهد. عدالت اطلاع رسانی در برنامه‌ها‌ی صدا و سیما به ویژه در برنامه ۲۰:۳۰ رعایت نمی‌شود. برنامه‌ها‌ی سایر نامزدها از جمله آقای رئیسی به صورت مکرر و متعدد پخش می‌شود در حالیکه اجتماع چند ده هزار نفری مردم در استادیوم آزادی شاید فقط چند ثانیه پخش شد در حالیکه در نمایش تعداد جمعیت و شعارهای مردم، یک جانبه عمل شد. انصاری ادامه داد: شورای نظارت بر تبلیغات صدا و سیما یا نظارت کافی اعمال نمی‌کند یا صدا و سیما به تذکر آن‌ها وقعی نمی‌نهد. شاهدیم با خبرسازی‌ها‌ی نادرست و سیاه نمایی‌ها‌ی کاذب، صدا و سیما سعی می‌کند که القا کند دولت کارآمد نیست و به وعده‌ها‌یش عمل نکرده است. همین امروز (یکشنبه) در بخش خبری ساعت ۱۴ به بهانه مسائل انتخاباتی، کارگاه‌ها‌یی که تعطیل شده اند به نمایش درآمد و مصاحبه‌ها‌ی جهت دار گرفته شد با این هدف که القا کنند هر روز واحدهای تولیدی تعطیل شده و اشتغال در حال کاهش است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هفت، هشت دقیقه برنامه علیه دولت پخش کردند، خاطر نشان کرد: اگر انصاف و عدالت داشتند از فعال شدن ۲۲ هزار واحد نیمه تعطیل و تعطیل که دولت آن‌ها را با پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان فعال کرده یا ایجاد یک میلیون و ۳۰۰هزار فرصت شغلی خالص در سال ۹۴ و ۹۵ گزارش تهیه می‌کردند. من به مردم عرض می‌کنم روحانی با رقیب دیگری به نام صدا و سیما مواجه است که البته در سه سال و نیم گذشته همواره در جهت تخریب دولت به ویژه در قضیه برجام مشغول بوده است و این روزها بی عدالتی خود را به شدت تعقیب می‌کند. ما از این رویه به شدت گله مند هستیم.