محاکمه نتانیاهو برای یک مشت اتهام

گروه بین‌الملل - علی ودایع: حکومت اسرائیل درگیر یک جدال پنهان قضایی با نخست وزیر اسرائیل شده است. از مدت‌ها پیش، سیاستمداران تل آویو خود را به زمین و آسمان کوبیدند تا «بی بی» را حذف کنند اما تا اینجای کار به نتیجه نرسیده‌اند. 
«بنیامین نتانیاهو»  همانند همزاد خود در واشنگتن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به خوبی می داند چگونه از لیست بلند اتهامات فرار کند. او به رقم این که توانسته نخست وزیری را بعد از تفاهم با «بنی گانتس» به چنگ آورد اما حالا پای میز محاکمه کشیده شده است.
به گزارش دویچه وله، نخست وزیر ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی بعد از ظهر یکشنبه در دادگاه  بیت‌المقدس اشغالی به همراه محافظان خود به دادگاه رفت. او که ماسکی آبی بر صورت داشت همراه با وکیل مدافع خود در سالن دادگاه حاضر شد. در همین حال صدها نفر از موافقان و مخالفان او در مقابل ساختمان دادگاه دست به تظاهرات زدند. 
نتانیاهو رسما به «فریب، خیانت در امانت و رشوه‌خواری» متهم شده است. آغاز این محاکمه جنجالی پایان سال‌ها گمانه‌زنی در مورد عملکرد بنیامین نتانیاهو است که ابتدا از طریق رسانه‌ها اتهاماتی در زمینه «سوءاستفاده از ارتباطات شخصی» او و همسرش با افراد ثروتمند مطرح شد. پلیس صهیونیستی حدود دو سال از نتانیاهو بازجویی کرده و به دادستانی توصیه کرده بود که او را دادگاهی کند. پس از ارائه کیفرخواست نیز نتانیاهو و حامیانش تلاش کرده بودند که محاکمه را تا زمانی که او در پست نخست‌وزیری باشد، به تعویق بیندازند اما این تلاش هم ناکام ماند.


روند محاکمه و بازجویی
نتانیاهو هنگام ورود به دادگاه پلیس و دادستان را متهم کرد که کیفرخواست «ساختگی» است و دادرسی تلاشی است برای «ساقط کردن یک رئیس دولت قدرتمند و راستگرا» است. نتایاهو خواستار پخش زنده دادگاه شد. بسیاری از وزرای نتانیاهو حامی او هستند و دستگاه قضایی اسرائیل را بارها و به شدت هدف حمله قرار داده‌اند. 
3 قاضی مسئول رسیدگی به اتهامات این پرونده هستند و قرار است از بیش از ۳۰۰ شاهد پرس‌وجو شود. پرونده‌های اتهامی او با عناوین «یک هزار» به دریافت هدایا و وادار کردن ثروتمندان به اعطای هدایا به او و همسرش، «دو هزار» در ارتباط با «تبانی با صاحب امتیاز روزنامه یدیعوت آخرونوت برای انتشار مطالب رسانه‌ای به سود او» و «چهار هزار» حول واگذاری کمپانی ارتباطاتی «بزک» به شائول آلوویچ صاحب امتیاز رسانه «والانیوز» و نشر مطالب رسانه‌ای مثبت در خصوص زوج نتانیاهو است.
پلیس اسرائیل در ارتباط با پرونده «یک هزار» از شماری از ثروتمندان سرشناس جهانی مانند میلیاردر آمریکایی شلدون ادلسون و همسرش تحقیقات کرده بود. دامنه این تحقیقات از استرالیا تا اروپا و آمریکا را دربرگرفته بود.
هم‌زمان با محاکمه نتانیاهو، «آرنون موزس» صاحب امتیاز یدیعوت آخرونوت و «شائول آلوویچ» صاحب امتیاز «والانیوز» و همسرش «ایریس» که دوست نزدیک همسر بنیامین نتانیاهو است، نیز به پای میز محاکمه آورده شده‌اند.
نام «سارا نتانیاهو» به عنوان همسر نخست‌وزیر در اتهام دریافت هدایا از ثروتمندان در پرونده «یک هزار» مطرح است اما او رسماً متهم نشده هر چند که در طول سال‌ها در موارد دیگری محاکمه شده که در برخی از آنها محکوم و در برخی، تبرئه شده و حتی از اتهام‌زنندگان غرامت دریافت کرده است.
ژنرال ذخیره «موشه یعلون» که در یکی از دولت‌های نتانیاهو وزیر دفاع بوده، هنوز اصرار دارد که نتانیاهو باید در پرونده دیگری با نام «سه هزار» در ارتباط با فساد و رشوه‌خواری در معامله خرید زیردریایی‌ها و کشتی‌های جنگی از آلمان نیز به عنوان «متهم» بازجویی شود.
پلیس از نتانیاهو در پرونده «سه هزار» تنها به عنوان «مطلع» پرسش‌های محدودی کرده اما شمار زیادی از نزدیک‌ترین افراد و بستگان او در این پرونده، به عنوان متهم به دادگاه معرفی شده‌اند.
«آویخای مندلبلیت»  دادستان  و «یعکوو واینروت» حقوقدان ارشد، پیشتر به نتانیاهو توصیه کرده بودند که با ارائه درخواست بخشش از رئیس جمهوری، ارتکاب برخی عملکردهای نادرست را به صورت تلویحی بپذیرد تا این جنجال‌ها خاتمه یابد اما وی هر بار این توصیه‌ها را رد کرده بود.
طرح چندین اتهام در جلسه اول
در جلسه اول دادگاه ابتدا کیفرخواست علیه بنیامین نتانیاهو قرائت شد و او باید تایید می‌کرد که محتوای آنرا فهمیده است. ادامه دادگاه کمی پس از شروع به زمان دیگری موکول شد. نتانیاهو از جمله به «معاملات غیر قانونی با شرکت‌ها» متهم شده و مظنون به «اعمال نفوذ بر رسانه‌ها» است. او و خانواده‌اش همچنین به دریافت «هدیه‌های گران‌قیمت» از دوستان تاجر با نفوذ و دادن امتیازاتی به آنها متهم شده‌اند. این «هدایای گران‌بها» جواهرات، شامپاین و سیگار به مبلغ ۷۰۰ هزار شکل (۱۸۵ هزار یورو) اعلام شده‌اند.
یکی از اتهامات نتانیاهو دادن امتیازات حقوقی به شرکت مخابرات بیزک (Bezeq) بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی اسرائیل برای سودبردن از نفوذ رسانه‌ای این شرکت است. بر اساس این اتهام، نتانیاهو برای شرکت Evolutisch، سهامدار اصلی بیزک، معامله‌ای به حجم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون شکل اسرائیل (حدود ۴۶۸ میلیون یورو) را ممکن ساخته و در مقابل این شرکت نیز از رسانه متعلق به خود«Walla» برای تبلیغ به نفع نتانیاهو بهره برده است. 
نتانیاهو و افراد خانواده‌اش همچنین به گرفتن هدایایی به مبلغ ۴۷۸ هزار شکل از «آرنون میلکان»، تهیه‌کننده‌هالیوود متهم شده‌اند. نتانیاهو به او در مقابل کمک کرده از پرداخت مالیاتی میلیونی معاف شود.
مجازات یا فرار
بنیامین نتانیاهو که پیشتر «اطمینان» داشت کار تحقیقات و بازجویی به مرحله ارائه کیفرخواست نخواهد رسید، همه اتهامات در سه پرونده جنجالی را رد می‌کند و به سربلند بیرون آمدن خود از محاکمه «اطمینان» دارد. کارشناسان قضایی می‌گویند «اطمینان» قاطع نتانیاهو به تبرئه‌اش از این واقعیت ناشی می‌شود که این دادگاه است که باید ثابت کند که او مرتکب جرم شده نه این‌که او بی‌گناهی خود را ثابت کند.
در طول تمامی سال‌هایی که گمانه‌زنی رسانه‌ای و سپس «اتهامات» علیه نتانیاهو مطرح بوده، او برنده چند انتخابات پارلمانی بوده و هر بار با شکست رقیبان، دولت تشکیل داده است؛ حزب لیکود این امر را نشانه «حمایت قطعی مردم از نتانیاهو»، حتی با وجود اتهامات، می‌داند.
آغاز محاکمه نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری، جایگاه قوه قضائیه را در رژیم صهیونیستی به کانون انتقادهای حامیان نخست‌وزیر در برابر مدافعان این نهاد مبدل کرده است.
حال اگر اتهام رشوه‌خواری بنیامین نتانیاهو ثابت شود، تا ده سال زندان ممکن است در انتظار او باشد. مجازات خیانت در امانت و فریب حداکثر سه سال است. نتانیاهو طولانی‌ترین دوران نخست وزیری (از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و از سال ۲۰۰۹ تا کنون و) را در سرزمین اشغالی داشته است او یکشنبه گذشته، یعنی تنها یک هفته پیش از آغاز دادرسی برای پنجمین بار سوگند خورد. این دور البته به دلیل پرونده فساد او بسیار بحث برانگیز است. نتانیاهو تنها در صورتی باید از نخست وزیری کناره‌گیری کند که اتهامات او به اثبات برسند.  این اولین باری که یک نخست وزیر در مسند محاکمه می‌شود. او هفته گذشته و پس از سه دور انتخابات پارلمانی در توافقی با بنی گانتس، رقیب خود، یک دولت ائتلافی «وحدت ملی» تشکیل داد.
لیست بلند مفسدین 
گفتنی است که در زمان نخست‌وزیری «آرئیل شارون» پرونده فساد علیه او در پلیس بسته شد و به کیفرخواست و محاکمه نرسید. 
«اهود اولمرت» نخست وزیرِ بعد از آرئیل شارون، زمانی که تازه با اتهام فساد در سطح گمانه‌زنی رسانه‌ای در خصوص عملکردش در زمان شهرداری بیت‌المقدس اشغالی روبرو شد، در حالی که هنوز تحقیقات پلیس آغاز نشده بود، از مقام خود کناره‌گیری کرد. او سال‌ها بعد در محاکمه‌ای طولانی به ۱۹ ماه حبس محکوم و زندانی شد.
«موشه کاتساو» رئیس جمهوری اسبق، نیز پس از روبه‌رو شدن با اتهام تجاوز جنسی از مقامش کناره‌گیری کرد و در نتیجه محاکمه، پنج سال را در پشت میله‌های زندان گذراند.