نفتکش های ایرانی یکی پس از دیگری به ونزوئلا می‌رسند

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: در حالی که آمریکایی ها در تلاش بودند و همچنان نیز هستند تا به اکتبر نرسیده، چاره ای برای پایان زمان تحریم های تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بیاندیشند؛ نفتکش های ایرانی با
1.5 میلیون بشکه معادل 60 میلیون گالن بنزین، یکی پس از دیگری به ونزوئلا می‌رسند و آمریکا در چنان بن بستی گرفتار آمده که دست به دامان«دکترین مونرو» شده است!
آن گونه که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» می‌نویسد؛« نزدیکی روزافزون روابط ایران و ونزوئلا و مراوده تجاری میان دو کشور را که هدف شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا بوده‌اند، موجب نگرانی دشمن مشترک آنها یعنی آمریکا توصیف کرد.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: ۵ نفتکش حامل بنزین ایران که بنابر تخمین تحلیل‌گران


۶۰ میلیون گالن بنزین را با گذشتن از اقیانوس اطلس به دست دولت مادورو خواهند رساند، نشانی از عمیق‌تر شدن روابط این دو کشور است. ادعا می‌شود که ونزوئلا در ازای آن‌ها، طلا به تهران پرداخت کرده است؛ ادعایی که مقامات ایران رد کرده‌اند. بنابر این گزارش، بحران انرژی در ونزوئلا به حدی است که بیماران نمی‌توانند خود را به بیمارستان برسانند و محصولات کشاورزی این کشور در حال نابود شدن است.
«الیوت آبرامز»، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا در این خصوص گفت دو کشور دریافته‌اند که می‌توانند چیزهایی را که در اختیار دارند در ازای چیزهایی که نیاز دارند مبادله کنند. به نوشته واشنگتن پست، تحریم‌های آمریکا علیه ایران هر کسی را که فرآورده‌های نفتی ایران را می‌خرد یا خرید آن را تسهیل می‌کند، هدف قرار می‌دهد. اما شرکت نفت ونزوئلا هم تحت تحریم‌های مشابهی قرار دارد. دولت ترامپ می‌کوشد با استفاده از دکترین مونرو، سیاست مربوط به قرن نوزدهم که مداخله خارجی
در نیم کره غربی را رد می‌کند، مانع تجارت نهادهای
خارجی با دولت مادورو شود. ایران به آمریکا درباره هر گونه تلاشی برای ایجاد مزاحمت یا مسدود کردن مسیر راه این نفتکش‌ها هشدار داده است. ونزوئلا هم قول داده با کشتی‌های جنگی نفتکش‌های ایرانی را در آب‌های خود همراهی کند.واشنگتن مخالفت خود را با این مسئله ابراز کرده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند بر ارسال محموله‌های ایران نظارت دارند اما از ادعاهای خود مبنی بر مداخله مستقیم در این مسئله کاسته‌اند.
> دومین نفتکش ایرانی
وارد آب‌های ونزوئلا شد
ساعاتی بعد از رسیدن اولین نفتکش ایرانی به مقصد خود در بندر «ال پالیتو» در شمال ونزوئلا، دومین نفتکش حامل بنزین ایران هم با نام «فارست» وارد آب‌های این کشور شد. خبرنگار شبکه «تله سور» گزارش کرد دومین نفتکش ایرانی با نام Foresوارد آب‌های ونزوئلا شده است و همانند نفتکش Fortune توسط نیروی دریایی ونزوئلا تا رسیدن به مقصد اسکورت می‌شود. پیش از این شبکه روسی «راشا تودی» از رسیدن نفتکش «فورچون» به مقصد نهایی آن در بندر «ال پالیتو» در شمال ونزوئلا خبر داده بود. قرار است این دو نفتکش و سه نفتکش دیگر، در مجموع بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین را از ایران به این کشور که علیرغم داشتن ذخایر نفتی، به دلیل تحریم‌های آمریکا با بحران انرژی روبروست، حمل کنند.
براساس گزارش پایگاه خبری Globvision، «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا پیش از این در حساب توئیتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین، نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی Fortune را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی‌ایران و ونزوئلا. در جایی که کشورهای امپریالیستی میخواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.» وی همچنین از ملت ایران به خاطر همبستگی با مردم ونزوئلا، پشتیبانی از کاراکاس و شجاعت در تصمیم گیری قدردانی کرد.
تصمیم ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا که به خاطر تحریم های آمریکا با کمبود سوخت مواجه است با عصبانیت مقامات واشنگتن همراه شده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است.
>رای الیوم: ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا، بینی ترامپ و دولت آمریکا را به خاک مالید
یک روزنامه الکترونیکی با تمجید از اقدام شجاعانه ایران در ارسال فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا، این اقدام را بزرگترین شکست برای استکبار آمریکا قلمداد کرد.
روزنامه الکترونیکی «رای الیوم»، این اقدام ایران را ستود و گزارش داد: «نمی‌دانیم احساس دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیگیر رسیدن نخستین نفتکش ایرانی به یکی از بندرگاه‌های ونزوئلاست، چیست؟ اقدامی‌که چالش قوی برای تهدیدهای وی و شکست محاصره ظالمانه‌ای است که به ونزوئلا تحمیل کرده، ولی خوب می‌دانیم که احساس فرد شکست خورده
خوار شده را دارد.» رای الیوم با اشاره به اینکه اقدام تهران، حمایت از ونزوئلا و ملت و رئیس جمهور این کشور و شکست محاصره آمریکا است، تاکید کرد، تفاوت اساسی بین ایران و آمریکا این است که تهران فرآورده ‌نفتی به یک ملت محاصره شده فرستاده که سران آن، «نه» بزرگی به تلاش‌های آمریکا برای به زانو درآوردن کشور خود گفته‌اند، ولی آمریکا نیروهای مزدور خود را برای سرنگونی «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور منتخب ونزوئلا فرستاده تا یکی از مزدوران خود را در راس هرم قدرت این کشور قرار دهد.
به گزارش این روزنامه، رئیس جمهور متکبر و زورگوی آمریکا به خوبی پی برده است که ایران هر تهدیدی کرده، آن را عملی کرده است و می‌داند زمانی که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی‌ایران، به دولت آمریکا نسبت به هر گونه مزاحمت برای نفتکشهای ایرانی، هشدار داد،
پاسخ ویرانگری به هر گونه اقدام آمریکا خواهد داد؛
نه در دریای کارائیب، بلکه در خلیج فارس که صدها کشتی آمریکایی در آن حضور دارند.بنا بر این گزارش، یک سال پیش، زمانی که نیروی دریایی انگلیس نفتکش ایرانی را که عازم سوریه بود، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد، قایقهای ایرانی، یک نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس، توقیف و آن را در برابر دیدگان کشتیهای جنگی آمریکایی تفتیش کردند. کشتی های آمریکایی حتی برای جلوگیری از توقیف نفتکش انگلیسی، جرات نکردند وارد عمل شوند و ترامپ نیز اعلام کرد که ناوگان آمریکا، فقط از کشتی های آمریکایی حمایت می‌کند. این اظهار نظر ترامپ، سیلی محکمی‌برای همپیمانان انگلیسی وی بود که به دستور دولت آمریکا، نفتکش ایران را ربوده بودند.
رای الیوم در ادامه می‌نویسد، سیاست تحریم آمریکا، در ونزوئلا، ایران و سوریه شکست خورده و به زودی این سیاست علیه چین و روسیه هم شکست خواهد خورد؛ زیرا این سیاست، نشانگر قلدری استکبار غرب است، ولی دیگر کارآیی خود را از دست داده و باعث شده که همه جهان علیه این سیاست متحد شوند؛ مسئله‌ای که ضربات مهلکی بر هژمونی آمریکا وارد کرده و بر تنفر سایر ملت ها از آمریکا افزوده است.
به گزارش این روزنامه، این همبستگی «شجاعانه ایران با دوست و همپیمان ونزوئلایی نشان می‌دهد که کشورهایی وجود دارند که از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند و برای دفاع از دوستان و همپیمانان خود و کرامت آنان آماده مقابله نظامی‌هستند.» بنا بر این گزارش، ورود نفتکش ایران به بندرگاههای ونزوئلا، بزرگترین شکست برای استکبار آمریکاست و اگر آمریکا جرات کند و دست به تحریک ایران بزند، قطعا مقدمه‌ای برای شکستهای مشابه به ویژه در آبهای خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود. نباید از یاد برد که چگونه پهپاد غول پیکر آمریکایی به نام «گلوبال هاوک» با یک موشک ایرانی ساقط شد و اگر آمریکا دست به تنش بزند، بار دیگر، شاهد چنین صحنه‌هایی خواهیم بود.
در پایان این گزارش تاکید شد، این یک لحظه تاریخی است که «بینی ترامپ و دولتش را به خاک مالید و به ملتهایی که در محاصره آمریکا قرار دارند، نشان می‌دهد که کشوری وجود دارد که به تحریمها نه بگوید و با شجاعت و مردانگی در برابر آن ایستادگی کند...ونزوئلا و کشورهای مقاومت با سایر کشورهایی که به دیکته‌های تحقیرآمیز ترامپ تن می‌دهند و صدها میلیارد دلار با خواری به وی می‌دهند، تفاوت دارد».
آمریکا و بن بستی به نام برجام و قطعنامه 2231
مسئله ساده است، پیچیده نیست، یک معامله اقتصادی در میان است، تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شده و مصوبه آن نیز وجود دارد، هیچ کشوری حق آن را ندارد تا مانع معاملات اقتصادی ایران با دیگر کشورها شود، مگر آن که بخواهد قلدری کند!
آمریکا در حال ایجاد تنش های تازه علیه ایران است، پس از خروج آمریکا از برجام که دو سال از روی آن می‌گذرد، فشار برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده، از سوی آمریکا پیگیری می‌شود.
تاکنون در مقابل این سیاست، روسیه و چین مخالفت شدید خود را با خواسته آمرییکا اعلام کرده اند، پس ایالات متحده در این زمینه نمی‌تواند موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد چرا که مسکو و پکن آن را وتو خواهند کرد.
اگرچه همچنان منتقدان و حتی مخالفانِ برجام، این پیمان نامه ی مهم بین المللی را در کمال بی انصافی، «خسارت محض» می‌نامند اما؛ آمریکایی ها ذیل همین برجام و قطعنامه ی 2231 در چنان مهلکه و مخمصه ای
گرفتار آمده اند که اگر دلایل مخالفت منتقدانِ ایرانی برجام را بشنوند قطعا به کما
خواهند رفت!