مشخصات بنزین ایرانی در ونزوئلا؛ با کیفیت و قیمت مناسب

سید حمید حسینی: توفیق در صادرات این محموله به ونزوئلا به دلایل مختلف دستاورد ارزشمندی است که حاصل
توانمندیهای کشتیرانی ایران و شرکت نفت در بازاریابی و همچنین اقدام جسورانه در دورزدن حلقه محاصره کشوری شود
که به بنزین با کیفیت و با قیمت مناسب احتیاج داشت
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: وقتی زمزمه‌های منتخبین مجلس جدید علیه وزارت نفت و شخص زنگنه شروع شد تا به زعم خود بستر را برای فشار به او و استیضاحش در دوره جدید فراهم کنند، روزنامه "آفتاب یزد" در گزارشی به دستاوردهای این وزارتخانه در دور زدن تحریم‌های شدید و بی‌سابقه ترامپ علیه نفت و گاز ایران پرداخت. توفیقی که نشان از دیپلماسی هوشمندانه زنگنه در کمک به کاهش فشارهایی داشت که اگر فراهم نمی‌گردید، شاید امروز بحران اقتصادی بسیار پرفشارتری گریبان همان کسانی را گرفته بود که شمشیر خود را علیه هر دستاورد داخلی و بین المللی وزارت نفت از غلاف بیرون می‌کشند!


جدیدترین مورد این هجمه‌ها فارغ از در نظرگفتن منافع ملی هم راستا شدن این جریانات سیاسی علیه دستاورد خیره‌کننده و جسورانه وزارت نفت در اعزام و ارسال چندین نفتکش به ونزوئلاست که مغرورانه ایران را تیتر نخست رسانه‌های مطرح و پرتیراژ بین‌المللی کرده است تا جایی که به گزارش خبرگزاریها و به نقل از منابع خبری، سومین نفتکش ایرانی نیز به زودی وارد آب‌های ونزوئلا
خواهد شد.
در واقع بر اساس آخرین خبری که در لحظات شامگاه دیشب هنگام تهیه گزارش روزنامه در خصوص دستاوردهای ایران در این خصوص در حال جمع بندی بود این خبر نیز مخابره شد که نفتکش «پتونیا» (Petunia) در جنوب باربادوس در میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی در حال حرکت است.
سومین نفتکش ایران در حالی در حال رسیدن به مقصد است که طی 2 روز گذشته نخستین و دومین نفتکش‌های ایرانی با وجود تهدیدات مکرر آمریکا موفق شده بودند در بنادر ونزوئلا پهلوگیری کنند. و این اتفاق زمانی جالب توجه می‌شود که ورود نفتکش‌های سوخت ایران به ونزوئلا در شرایطی است که پیشتر آمریکا مدعی جلوگیری از ورود نفتکش‌های ایرانی شده بود!
و هر چقدر که جریان متخاصم می‌کوشد دستاوردهای زنگنه و مدیرانش را زیر سوال ببرد اما ورود نفتکش‌های سوخت رسان ایران به ونزوئلا که تحت تحریم شدید آمریکا قرار دارد، با استقبال گسترده و قدردانی مقامات دولتی و مردم این کشور از ایران روبرو شده است.
کما اینکه «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا پس از ورود نخستین محموله سوخت ایران از حمایت‌های ایران قدردانی کرد و گفت: ایران و ونزوئلا هر 2 خواهان صلح هستند و از حق تجارت آزادانه در دریاهای آزاد برخورداریم.
«طارق العیسمی» وزیر نفت ونزوئلا در توییتی ورود نفتکش فورچون به منطقه ویژه اقتصادی این کشور آن را نشانی از «برادری و همبستگی قوی» 2 کشور خوانده و نماینده ونزوئلا در سازمان ملل هم ورود کشتی ایران با وجود مخالفت‌های آمریکا را «نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت ملی، استقلال و صلح» توصیف کرده است.
دوغو پرینچک، رهبر حزب وطن و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز حرکت نفتکش‌های ایرانی به سوی ونزوئلا در آب‌های بین‌المللی را کاملاً مطابق با قوانین جهانی می‌داند و می‌گوید: هیچ کشوری نمی‌تواند در آب‌های آزاد مانعی را برای کشتی‌های ایران ایجاد کند. و رفتار آمریکا غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه آمریکا شانسی در این مورد نخواهد داشت، به عنوان حزب وطن ترکیه از جدیت و قاطعیت ایران در این باره حمایت کرده و می‌افزاید: امروز دولت آمریکا فقط می‌تواند تهدید کند و شکست خورده است.
رهبر حزب وطن ترکیه با بیان اینکه این تصمیم قاطعانه ایران حمایت می‌کند، می‌‎گوید: ترکیه هم در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایستاده است. همچنین ترکیه در شرق مدیترانه و قبرس و مناطقی دیگر در غرب آسیا با مسئله‌ای به اسم مقابله با تهدیدات آمریکا روبه‌رو است. به همین دلیل این اقدام قاطعانه ایران، در ترکیه نیز مورد استقبال واقع شده است.
> هنرنمایی در تغییر آرایش بین المللی به نفع ایران
فورچون، دومین نفتکش حامل فرآورده‌های نفتی ایران به ونزوئلا رسید و این یعنی تغییر آرایش بین المللی به نفع ایران و ریشه آن را می‌توان در اقتدار ایران در آب‌های گرم خلیج فارس جستجو کرد.
چندی پیش خبرگزاری رویترز از حرکت ۵ نفتکش ایرانی به نام‌های پتیونیا، فارست، فاکسون، کلاون و فورچون از مبدا ایران به سوی دریای کارائیب و مقصد احتمالی ونزوئلا خبر داد. طولی نکشید که این خبر به تایید مقامات ونزوئلا و ایران رسید که مهره‌چینی آمریکایی‌ها در حیاط خلوت شان را بر هم زد.
حرکت ۵ نفتکش حامل فرآورده‌های نفتی ایران در دوره تحریم‌های نفتی ایران، آن هم با پرچم 3 رنگ الله نشان، زیر نفوذ و رصد ثانیه‌ای ماهواره‌ها، پهپادها، جنگنده‌ها و ناوهای آمریکا با رادارهای روشن و شناسه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دهن‌کجی به هر آنچه قدرت آمریکایی نام دارد. یعنی زوال تفکری که ۴۲ سال به خیال خود حصار دور ایران کشید، اما جمهوری اسلامی ایران، با در اختیار داشتن سومین ناوگان عظیم نفتکش دنیا، سینه‌کش دریای کارائیب را با اقتدار شکافت.
> ۱.۵ میلیون بشکه فرآورده نفتی در مسیر کاراکاس
صادرات محموله بنزین و گازوئیل به میزان یک میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه و همچنین محموله کاتالیستی و اعزام تیمی از مهندسین و متخصصین صنعت نفت ایران به کاراکاس 2 پیام مهم را مخابره کرد؛ نخست تغییر موقعیت ایران از واردکننده بنزین به صادرکننده این فرآورده استراتژیک و همچنین جولان دادن با پرچم رسمی ایران بیخ گوش آمریکایی‌ها در حالی که رسماً آمریکایی‌ها را تهدید کردیم که حتی نزدیک نفتکش‌های ایرانی شدن می‌تواند عواقب سریع و محکمی داشته باشد.
این تغییر موازنه را می‌توان متاثر از برخورد ایران در مواجهه با نفتکش انگلیسی گریس ۱ در خلیج فارس دانست. از سویی دیگر اقدام بی‌بدیل ایران در عین الاسد و همچنین قدرت موشکی کشور به این اقتدار ضریب بیشتری داد و ایران ثابت کرد با وجود تمام تحریم‌ها، قدرتمند است. هم به لحاظ فناوری و تکنولوژیکی و هم از جهت نظامی و بین المللی.
> پیام 2 منظوره توفیق ایران در صادرات فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا
هرچقدر جریانهای اصولگرای مخالف بیژن زنگنه کوشیدند و می‌کوشند تا این پیروزی و دستاوردها را به نام اقداماتی بزنند که در دوره احمدی‌نژاد انجام شد، اما کارشناسان مستقل نفتی و دیپلماسی بر چنین ادعایی باور ندارند و معتقدند تلاش جریانهای سیاسی در تخطئه دستاورد وزارت نفت و توفیق آن در تحقق برنامه‌های توسعه کمی و کیفی با وجود فشارهای شدید تحریم آب در هاون کوبیدن است و هیچ جریانی نخواهد توانست حلاوت و شیرینی ارتقای کیفی بنزین 2 پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اراک را که در هنگام تحویل گرفتن توسط مجموعه وزارت نفت در دوران دولت روحانی و وزارت زنگنه هنوز در مراحل ابتدایی و اولیه هم قرار نداشت را به تلخکامی برساند!
> دستاورد ستودنی
دکتر سیدحمید حسینی، کارشناس انرژی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه در شرایط کنونی که تولید بنزین ایران با افتتاح فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به حدود 110 میلیون لیتر در روز افزایش یافته و از طرفی به دلیل قرنطینه اجباری بر اثر شیوع کرونا، مصرف بنزین در ایران و سایر کشورها بشدت کاهش یافته، کشور دچار کمبود مخازن انبار بنزین شده است؛ توفیق در صادرات این محموله به ونزوئلا به دلایل مختلف دستاورد ارزشمندی است که حاصل توانمندیهای کشتیرانی ایران و شرکت نفت در بازاریابی و همچنین اقدام جسورانه در دورزدن حلقه محاصره کشوری شود که به بنزین با کیفیت و با قیمت مناسب احتیاج داشت.
عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی کشور گفت: اگرچه ایران می‌توانست در اقدامی محتاطانه از مسیر دریای عمان و با دور زدن آفریقا نیز به ونزوئلا برسد، اما تصمیم طی کوتاه‌ترین و البته پرتنش‌ترین مسیر و عبور نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز عبور که پیش از این مصری‌ها اقدام به متوقف کردن کشتی‌های ایرانی کرده بودند اقدام جسورانه‌ای بود. کما اینکه پیش از این هم این، این انگلیسی‌ها یک نفتکش ایرانی را در این محل توقیف کرده بودند.
وی دستاورد تیم اجرایی وزارت نفت و شرکت ملی نفت در راه اندازی فاز 4 پارس جنوبی را اقدام مهم و ستودنی برشمرد که طی 3 سال اخیر رقم خورده است تا جایی که بدون اضافه شدن هیچ فاز تازه‌ای و نصب امکانات جدید از ظرفیتهای موجود هوشمندانه و مدبرانه استفاده شد.
حسینی هرگونه شیطنت‌های رسانه‌ای در تخطئه این دستاورد و نسبت دادن آن به مجادلات سیاسی را اقدامی غیر ملی و نامنصفانه علیه یک پیروزی بزرگ ملی برشمرد و گفت: در واقع هنگامی که پروژه با 44 درصد پیشرفت تحویل گرفته شد و در حالی که پروژه یک کلاف سردرگم بود و با وجود عدم نیاز به احداث 800 هزار بشکه خط لوله و همچنین 300 مگاوات برق هزینه‌های هنگفتی تراشیده شده بود، تیم مدیریتی آقای زنگنه بدون کمک گرفتن از بودجه صندوق توسعه ملی و استفاده از یک تیم کارآزموده توانست در شرایط بسیار سخت تحریم ظرفیت تولید بنزین ایران را در کنار دستاورد کیفی با استاندارد یورو 4 و یورو 5 که در منطقه تاکنون نظیر نداشته است محقق سازد.