پیگیری تولیت آستان قدس برای بازگشایی24 ساعته صحن های حرم رضوی

تولیت آستان قدس از پیگیری و تلاش برای دریافت مجوز باز بودن 24 ساعته حرم مطهر رضوی و افزایش زمان حضور زائران در صحن های این آستان خبر داد. صفحه اینستاگرامی حجت الاسلام و المسلمین «مروی» روز پنج شنبه فیلمی از گفت وگوی تولیت آستان قدس با زائران حاضر در حرم مطهر رضوی را منتشر کرد. در بخشی از این فیلم حجت الاسلام و المسلمین مروی در پاسخ به مطالبه یکی از زائران درباره رفع محدودیت زمانی باز بودن صحن های حرم مطهر اظهار کرد : «در حال تلاش هستیم که صحن های حرم 24 ساعته باز باشد، تماس گرفته ایم، نامه نوشته ایم، آقای استاندار هم برای صحبت در این باره به تهران رفته است و امیدواریم طی روزهای آینده این کار محقق شود». حجت الاسلام و المسلمین مروی همچنین در پاسخ به مطالبه یکی دیگر از زائران، مبنی بر امکان استفاده حداکثری از زمان فعلی باز بودن صحن های حرم مطهر دستور داد هیچ یک از خروجی ها تا پایان زمان نهایی روزانه بسته نشود. سرپرست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در گفت وگو با خراسان رضوی درباره پیگیری ها برای افزایش ساعات حضور زائران در حرم مطهر، اظهار کرد : آستان قدس از طریق ستاد استانی و ستاد ملی کرونا پیگیر است که با اتخاذ تدابیر لازم، شرایط به گونه ای فراهم شود که امکان حضور مردم در طول شبانه روز در صحن های حرم مطهر فراهم شود. «مهدی رضوی کیا» افزود: آستان قدس آمادگی دارد در صورت تصمیم باز بودن شبانه روزی صحن های حرم مطهر، شرایط بهداشتی و رفاهی را برای زائران فراهم کند.
 
آیت‌ا... علم‌الهدی در سیزدهمین هفته برگزار نشدن نمازجمعه در مشهد، نکاتی را در قالب «خطبه مجازی» در باره افتتاح مجلس یازدهم و همچنین تصمیمات کرونایی برای مشهد و زیارت ایراد کرد. به گزارش Alamolhoda.com، اهم مباحث این خطبه به شرح زیر است :
* در هفته‌ای که گذشت یازدهمین مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، با توجه به این‌که این مجلس یک مجلس ولایی است و اکثریت افراد ولایتمدار هستند، توجه داشته باشیم پیامی که رهبری در مراسم افتتاح مجلس یازدهم صادر فرمودند، از نظر جامعیت تبیین وظایف نمایندگی در مجلس، در حقیقت یک مانیفست در مجلس یازدهم است. اگر عزیزان در مجلس یازدهم اولین اقدامی که می‌کنند این باشد که این پیام و رهنمودهای حکیمانه رهبری را در تمام ابعاد به‌صورت مواد برنامه‌ای در بیاورند و به‌عنوان یک دستورالعمل قطعی، مسیر حرکت خودشان را در مجلس شورای اسلامی اجرای این مواد قرار بدهند و ارزیابی عملکرد مجلس را در هر زمان و سالی بر اساس اجرای این مواد قرار بدهند، این مجلس ان‌شاءا... مجلس موفقی خواهد بود اگر به این کیفیت عمل بشود....
* ما از عزیزان مسئولمان‌ خواهشمندیم و انتظار داریم که مجموعه رهنمودها و فرمایش های رهبری را در همه ابعاد مدیریت شان در نظر بگیرند، به‌خصوص در مدیریت این بیماری [کرونا] و عوارض سوء و منفی آن‌که از نظر فرهنگی و اقتصادی آسیب‌هایی به وجود آورده است، این آسیب‌ها را طوری مدیریت کنند که دقیقاً فرمایش ها و دستورات رهبری اجرا شود.
* مقام معظم رهبری دو دستور دادند، یک دستور به مردم و یک دستور به مسئولان؛ دستور رهبری این بود که فرمودند برنامه‌ها و دستوراتی که از ناحیه ستاد ملی مقابله با کرونا صادر می‌شود، لازم‌الاجراست و مردم نیز به این دستور عمل کردند... . یک دستور نیز اخیراً درباره باز کردن درهای حرم‌های اعتاب مقدسه و برنامه عبادی مردم به مسئولان دادند، فرمودند «پیشنهاد خاصی ندارم اما هر محدودیتی که می‌خواهید در این زمینه اجرا کنید، افراد متخصص و کارشناس نظر بدهند و شما چیزی را تصویب کنید که نیاز دینی مردم، انس دینی و عواطف مذهبی و دینی مردم را هم به مقام ولایت و زیارت و هم در خط عبادت در نظر بگیرند» ولی متأسفانه این انجام نشد.


* می‌بینیم الان ممنوعیتی که در عتبات مقدسه و حرم‌های مطهر به وجود آوردند، با در نظر گرفتن نیاز عاطفی، دینی، فطری و عشق ولایی مردم به‌هیچ‌وجه مناسبت ندارد، ضرورت هم ندارد؛ امروز در یک زیارت، عبادت و مسجد، ارتباطات به‌اندازه ارتباطات مردمی در یک بازار، اتوبوس و مترو نیست، آن جا مردم با هم مرتبط هستند، حرف می‌زنند و معامله می‌کنند اما در یک حرم که وارد می‌شوند، همه در حال زیارت هستند، حداکثر ارتباطاتشان این است که کنار هم ایستاده‌اند.
* با توجه به این‌که تولیت محترم آستان قدس و خدام با اخلاص این تشکیلات، پذیرای زوار در همه شرایط هستند و همه امکانات بهداشتی لازم را نیز آماده کردند و آماده‌اند مراقبت بهداشتی لازم را اعمال کنند، این محدودیتی که حرم شب بسته باشد، روز باز باشد، به چه مناسبت؟ با کدام توجیه پزشکی و علمی این محدودیت را قائل شدید؟ کجا عشق و علاقه مردم را در نظر گرفتید؟
* رهبری فرمودند کارشناسانی نظر بدهند که عشق مردم و عاطفه دینی مردم را لحاظ بکنند، چه کسی لحاظ کرد؟ شما اصرار دارید که مردم مشهد زیارت نروند و از اطراف‌واکناف به این شهر نیایند به خاطر این‌که باعث توسعه بیماری کرونا می‌شود، آیا توسعه بیماری کرونا با کنترل رفت‌وآمدهای مسافران و مردم به شهر قابل‌کنترل نیست؟ طرحی برای کنترلش نیست؟ طرحش همین است که در حرم بسته باشد؟ آیا درست است جلوگیر رفت‌وآمد و ایاب و ذهاب زوار به مشهد شویم؟ این کار صحیحی است؟
* برنامه‌های اقتصادی کشور برای شما در اولویت فوق‌العاده قرار دارد، شما برای این‌که اقتصاد را از کار نیندازید، با کمال خطرهایی که احساس می‌کردید، مراجع و مجامع اقتصادی، بازارها و پاساژها را دایر کردید، کسبه و هتل‌ها در مشهد میلیاردها تومان خسارت دیده‌اند، بقیه شهر نیز خسارت دیده، برای این‌که کسی به مشهد نیاید، این رفت‌وآمد را قطع کردند، در حرم را ببندیم و جلوی زیارت را بگیریم، با کدام توجیه اقتصادی و پزشکی این مسئله قابل توجیه است؟
* متأسفانه از این‌جهت هم مصالح اقتصادی استانی که بزرگ‌ترین استان کشور هست، مصالح اقتصادی مرکز این استان را در نظر نگرفتند، عواطف و عشق ولایی مردم را نسبت به امام هشتم (ع) را نادیده بگیرند، صرفاً به خاطر این‌که شیوع ویروس کرونا را محدود کنیم، آیا راه دیگری برای کنترل این مسئله نداریم؟ آیا نمی‌شود غربالگری در ورودی‌های این شهر، در ترمینال‌های قطار و فرودگاه‌ها ایجاد کنیم که راه‌ها و طرح‌های بزرگی است؟
* عزیزان ما در استان نیز هم آمادگی و هم ابتکار اجرای آن را دارند، برای پیشگیری از توسعه و شیوعی که در اثر رفت‌وآمد از جاهای دیگر به شهر هست، طرح دیگری اجرا کنید که هم اقتصاد این شهر از این مصیبت و فلاکتی که دچار شده که زندگی مردم دیگر دارد فلج می‌شود، هم از این‌جهت اقتصاد شهر و استان نجات پیدا کند و هم عشق مردم نسبت به امام هشتم (ع) با یک برخورد نامساعد روبه رو نشود، مردم نیایند شب در خیابان‌ها بنشینند مثل شب‌های پشت بقیع مدینه که مردم روی خاک‌ها می‌نشینند و زیارت می‌کنند، مردم این‌طور در خیابان روی خاک‌ها بنشینند و این‌طور امام رضا (ع) را زیارت کنند.