بالاخره وام و بیمه بیکاری کرونایی رسید

با گذشت حدود سه ماه و نیم از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی دیگر از تسهیلات و حمایت‌های در نظرگرفته شده برای حمایت از کارگران و بنگاه ها، وارد مرحله اجرایی و پرداخت می شود. رئیس سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری از این هفته خبر داد و جزئیات بیشتری از تسهیلات 12 درصدی اعطایی به بنگاه های آسیب دیده هم منتشر شد.
در خصوص بیمه بیکاری، سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این که حقِ بیمه بیکاری اسفند سال گذشته ناشی از شیوع ویروس کرونا، اوایل این هفته به حساب افراد واریز می‌شود، ادامه داد: با دستور رئیس جمهوری ۵۰ هزار میلیارد ریال برای تامین اعتبار بیمه بیکاری دوران کرونا در نظر گرفته شده است. به گزارش ایرنا، سالاری اظهار کرد: از مجموع افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری اسفند سال گذشته، پس از پالایش وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی فهرست ۲۴۰ هزار نفری به همراه شماره حساب افراد برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.وی با اشاره به تداوم استخراج و ارسال شماره شبای متقاضیان تصریح کرد: تا آخر هفته، کل بیمه بیکاری اسفند به حساب متقاضیان واریز می‌شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: این پرداخت مربوط به ماه اسفند سال گذشته است و فهرست متقاضیان دریافت بیمه بیکاری فروردین  امسال نیز بر اساس شرایط تفاهم اعلام شده با دولت ظرف چند روز آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه خواهد شد.
میزان تسهیلات رسته های آسیب دیده از کرونا مشخص شد
همزمان شیوه نامه پرداخت تسهیلات ویژه بنگاه های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۳ رسته شغلی منتشر شد که بر اساس آن بیشترین تسهیلات برای مراکز تفریحی و باشگاه ها در نظر گرفته شده است.گفتنی است این تسهیلات با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 2 ساله به بنگاه ها پرداخت می شود و میزان آن 12 میلیون تومان به ازای هر نیروی کار است و یکی از شروط مهم آن  اخراج نکردن نیروی کار طی دوره بحران کروناست. به گزارش فارس براساس شیوه نامه پرداخت تسهیلات ویژه بنگاه های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا این  تسهیلات به ۱۳ رسته شغلی از جمله تولید و توزیع پوشاک، مرکز تولید و توزیع صنایع دستی، آموزشگاه های رانندگی، آرایشگاه ها و سالن زیبایی و گرمابه ، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی، آب میوه و ... تعلق خواهد گرفت.بر این اساس، مراکز باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی با ۹۶۶۹ میلیارد تومان، مراکز و مجتمع های فرهنگی ، آموزش هنری و رسانه ای با ۹۱۵۴ میلیارد تومان و حمل و نقل عمومی درون شهری با 6227 میلیارد تومان بیشترین سهم را از این تسهیلات دارند. گروه تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران، بوفه، طباخی، تالار پذیرایی، قهوه خانه، ساندویچی و موارد مشابه هم با ۳۷۶۶ میلیارد تومان سهم مناسبی از این تسهیلات دارند.