دشمنان می خواستند سوری سازی کنند و جنگ داخلی راه بیندازند

وزیر کشور شنبه شب در برنامه زنده نگاه یک با اشاره به حوادث آبان ماه سال گذشته، خواستار ارائه گزارش های دستگاه های اطلاعاتی به مردم از طرح های دشمن و عوامل آشوبها آبان ماه گذشته شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در این برنامه، در باره عملکرد وزارت کشور در حوزه های مختلف از جمله انتخابات دوم اسفند ۹۸، روند مدیریت بیماری کرونا، اغتشاشات آبان ماه ۹۸و...سخن گفت. که درادامه گزیده ای از این گفتگو را می‌خوانید.
سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی را داریم. به نظر می آید که بیماری کرونا ادامه داشته باشد و انتخابات الکترونیکی می تواند خیلی راهگشا باشد. ایا آمادگی برای این امر وجود دارد؟
ما کاملا آماده هستیم و در سمت شورای نگهبان هم این آمادگی وجود دارد و امید به انجام انتخابات کاملا الکترونیکی داریم.
وزارت کشور به دلیل ساختار اداری نظیر استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری و دهیاری در کنار وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه با ویروس منحوس کرونا بودند. آخرین اقدامات را در این خصوص بفرمایید؟


کرونا اپیدمی عمومی در دنیاست. همه دنیا با آن درگیر هستند. به صورت کلی باید از مردم تشکر کنیم. مردم در این موضوع جانانه آمدند. گزارش وزارت بهداشت که امروز در ستاد ارائه شد، نشان داد که بیش از ۹۸ درصد مردم با اطلاع و آگاهی در کنترل روند بیماری مشارکت داشتتد که البته در این زمینه باید از صدا و سیما و رسانه ها هم تشکر کنیم.در کنار همراهی مردم، ستاد ملی با مدیریت رئیس جمهوری محترم تشکیل شد. در ایام تعطیلات نوروز، همه افراد مرتبط در حوزه مقابله با کرونا بودند، مرتب حاضر بودند و تعطیلات نرفتند. خود آقای رئیس جمهور که در بعضی هفته ها سه بار جلسه کمیته را تشکیل
می دادند.پیگیری های شخص ایشان از جمله تماس با استانداران و روسای دانشگاه‌ها ی علوم پزشکی و همچنین
تلاش های کادر پزشکی و بدنه وزارت بهداشت و همچنین حمایت موثر مقام معظم رهبری، باعث شد که امروز در جهان نمره قابل قبولی در حوزه مبارزه با کرونا بگیریم.
چه نمره‌ای به عملکرد وزارت کشور در این زمینه می دهید؟
هر تصمیمی که در کشور گرفته می شود، در مرحله اجرا، این وزارت کشور است که به عنوان نماینده عالی دولت در سطح ملی و استان ها، نقش هماهنگی و پیگیری ها و اجرای آن را بر عهده دارد. در حوزه مبارزه با کرونا هم در وزارت کشور با عضویت
۲۳ دستگاه، کمیته اجتماعی و انتظامی به عنوان کمیته ای تصمیم ساز شکل گرفت. از جمله اعضای موثر، وزارت بهداشت بود که معمولا در سطح دو الی سه معاون در جلسات کمیته اجتماعی شرکت دارند. تمام تصمیمات در این کمیته اتخاذ و تصمیم سازی لازم انجام می شود و در مرحله نهایی در خود ستاد اصلی با حضور رئیس جمهور تصمیم گیری می شود.
الان به جایی رسیده ایم که از لحاظ تجهیزات و ایمنی مجهز هستیم. پزشکان و پرستاران ما تجربه بسیار بالایی دارند و از سوی دیگر، مردم ما آگاهانه تر و دقیق تر عمل می کنند. خیلی متفاوت از روزهای اول اسفند است که دچار نگرانی بودیم و
علی رغم امکاناتی که در اختیار داشتیم، فکر می کردیم که به لحاظ تامین تخت و بیمارستان دچار مشکل می شویم.
نیروهای مسلح ما بیش از ۵ هزار تخت را در سراسر کشور آماده کردند. نقاهتگاهها و قرنطینه های زیادی ایجاد شد و الان شرایط مناسبی داریم. روند بیماری، کاهشی و باثبات است. هر چند در برخی از استان ها شرایط خوبی نداریم اما با این وجود، مانند شرایط ابتدایی در قم و گیلان نیست.همه این اقدامات را مدیون همکاری مردم، ستاد و وزارت بهداشت و در راس همه اینها مقام معظم رهبری
هستیم.
واقعا الگوی مدیریت کرونا الگویی موفق بوده و می تواند در سایر جاها که دچار مشکل هستیم؛ تعمیم یابد. البته سال قبل در مساله سیل که ۲۴ استان درگیر شده بود با تشکیل قرارگاه تجربه موفق مشابهی هم داشتیم. از این رو دو الگوی موفق یکی مسئله مدیریت سیل و دیگری کرونا، برای ما الگویی موفق بوده است.
تحریم حضرتعالی و فرماندهان ناجا مفهومش این است که تامین امنیت داخلی در فهرست تحریم‌های آمریکا است؛ دلایل و ریشه های این رفتار را چه می دانید؟
اولاً اینکه آمریکا دشمن ماست و مردم ما در این شکی ندارند ما چهل سال است با دشمنی به نام آمریکا روبرو هستیم و دخالت های آمریکا یکی و دوتا نیست.
دوم؛ ما از دشمن نباید توقع حمایت از خودمان نداشته باشیم اگر چشم به دشمن بدوزیم و دل به دشمن بدهیم حتما در امید سراب خواهیم بود.
در این حوادث اینها به دنبال طرح سوری سازی کشور بودند. اینها دنبال این بودند که اوضاع امنیت داخلی ما به هم بریزد، علایم آن این بود که در آبان تمام رسانه های آمریکایی، رسانه های مخالف ایران، معاندین، سلطنت طلبها، داعش و تکفیری ها همه یکپارچه در هجمه علیه افکار عمومی هرچه توانستند انجام می دادند، آموزشهای مسلحانه می دادند، علامت می دادند که که کجاها بروید و چه کارهایی انجام
دهید.
یکی از مواردی که می گویند این است که رحمانی فضلی به عنوان رئیس شورای امنیت اینترنت را در آن شبها قطع کرد، بله حتما قطع می کنم چرا قطع نکنم! وقتی از بستر اینترنت آموزش می دهند و فرماندهی میدان می کنند، هرکه مسئولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتما این کار را می کند. چرا که امنیت عمومی مردم مهم است.
اینها چرا ناراحت هستند؟ زیرا می خواستند جنگ داخلی راه بیندازند. اینها از چندماه قبل آموزشهای نظامی خود را آغاز کرده بودند، نیروهای مرتبط به خود در داخل را آموزش می دادند، افراد جدید را بسیج کرده بودند حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها افزایش یافته بود. همه اینها تحت رصد و کنترل بود اما خودشان در تحلیلها هم گفتند که واقعه بنزین فرصتی برای شعله ور شدن این ماجرا بود. من قبلا هم گفتم که بنزین را شب جمعه انجام دادیم تمام شد، این بعد از شب شنبه اتفاق افتاد و به صورت محدود بود در ابتدا، حتی روز شنبه هم مشکلی در خیلی از جاها نداشتیم. پس گره نزنیم مسائل را به هم دیگر. اگر آن موضوع دلیل می شد، بعد بستر وسیعی میداشت و باید بسیار عظیم تر این حادثه می شد. هرچند در این حادثه بیش از ۱۰۰ شهرستان درگیر بودند، اما در هیچ مصوبه ای اعم از شورای امنیت، شوراهای تامین استانها نداریم که تیراندازی بشود به طرف افراد.
علیرغم رفتار این روزهای رئیس جمهور آمریکا که می گوید اگر کسی نزدیک اینها شود با سگهای شرور و سلاح های کشنده ما روبرو می شود، در کشور ما هیچ چنین دستوری نیست. همه مصوبات شورای امنیت و شوراهای تامین موجود است که همیشه به خویشتنداری و مراعات و کنترل و روش‌های مسالمت آمیز دعوت کردیم اما وقتی به یک پادگان، پاسگاه یا مقر حیاتی حمله می کنند یا مسلحانه سنگربندی می کنند، چنین مشکلاتی اتفاق می افتد. گرچه آمار فوتی ها را از ۸ هزار و ۱۰ هزار نفر تا ۲ هزار نفر گفتند اما همین روزها اعلام خواهد شد که عددها اصلا این نیست. البته حتی یک نفر هم فوت کند، ناراحت کننده است. در این حادثه غمبار، حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر برابر بررسی ها، شهید اعلام شدند، اینها کاملاً بیگناه بودند و با سلاح ها و روشهایی کشته شدند که اصلا نیروهای نظامی و امنیتی ما ندارند. همه اینها در گزارشات پزشکی قانونی موجود هست و دلیل تاخیر در اعلام آمار هم این بود که دلایل، مکان و ساعت مرگ هر فرد دقیقاً معلوم شود.
اگر شب شما در خانه باشید و بدانید که افرادی سمت خانه شما می آیند و می خواهند خانه شما را آتش زنند، شما اولین توقعتان چیست؟ اینکه دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی از شما دفاع کنند.اینها می خواستند کشور به هم بریزد، ناامنی و شورش بشود، سوریه سازی کنند. اینها می خواستند که جنگ داخلی و اختلافات راه بیندازند که بحمدا... هیچکدام اتفاق نیفتاد و کشور توانست امنیت خود را حفظ کنند و اکنون هم در شرایط مطلوب هستیم.
برای شما روشن شده است که با چه سرویس های اطلاعاتی فعالیت داشتند؟
دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه یا نیروی انتظامی می توانند با مدارک و اسناد بگویند که چه اتفاقاتی افتاده است و گزارشهای کاملی از مسائل مطرح شده ارائه کنند. بازرسی های ستاد کل نیروهای مسلح، اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه بعد از این حوادث گزارشهای مفصلی تهیه کردند.به هرحال حفظ امنیت و اقتدار، برای همه ما مهم است و امنیت مبنا و بستر همه فعالیتهاست، مردم صاحبان امنیت هستند و نیروی انتظامی، سپاه و بسیج و ارتش و وزارت اطلاعات حافظان امنیت ما هستند و ما باید اینها را تقویت و حمایت کنیم چرا که دشمن ما قدار است. اگر دشمن مطمئن باشد که در داخل کشور می تواند تنش و اختلاف و جنگ افروزی ایجاد کند، از روش های دیگری استفاده نمی کند. ما هم سرباز و جزئی از این مردم هستیم و هرچه خیر و صلاح باشد انشاءا... محقق شود.
در رسانه های معاند تلاش کردند از واقعه ای که ادعا می شود در مرز ایران و افغانستان رخ داده است مستمسکی بسازند و بین دو ملت دوست ایجاد اختلاف و شبهه کنند. توضیحی دراین باره ارائه بفرمایید؟
در این حادثه اولاً ما از زبان رسانه های معاند خارجی شنیدیم، که ایران اینها را راه نداده یا در برگشت به مشکل خورده اند. من بلافاصله از استاندار خواستم که بررسی و گزارش بدهد. ستاد کل و مرزبانی، بازرسی های خود را به منطقه فرستادند، دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی کرد. اما در مجموع، نیروی انتظامی، استاندار و فرماندار ما مطلقا چنین چیزی را تایید نکردند. به هیچ وجه چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. چراکه باید هر روز چنین اتفاقاتی پیش می آمد. سال قبل ۷۰۰ هزار نفر را عودت دادیم، کدام یک شکنجه شدند؟ چرا باید شکنجه شوند.
۷۰۰ هزار نفر را عودت می دهیم، باز ۶۰۰ هزار نفر می آیند چرا این افراد مشکلی نداشتند. ما واقعاً گلایه مندیم، مدارک ادعاها باید ارائه شود.
اگر مستندات و مدارکی دارند، در گروه مشترک ارائه کنند. در جلسات مشترک هم هیچ مستنداتی ارائه نکردند. به هرحال گزارشهای ما تایید نکردند این قضیه را و ثانیاً مدارک و مستنداتی هم از طرف مقابل ارائه نشده است. باید توجه کنیم که همین الان همه افغانستانی هایی که در ایران هستند و به کرونا مبتلا شدند، مجانی درمان می شوند. غیرمجازها با دستور رهبری در مدارس ایران درس می خوانند. تکرار می کنم، پیرو بیانیه های مکتوب، این مسئله اثبات نشده است و ما آمادگی داریم در هر مرزی هر اتفاقی بیفتد بررسی
کنیم.