ادامه آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خائیز و دیل «زاگرس» همچنان می‌سوزد

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خائیز به پنجمین روز خود رسیده است. این آتش‌سوزی که اواخر هفته گذشته به دلیل عوامل انسانی آغاز شد، حالا به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات، تبدیل به یک فاجعه زیست‌محیطی شده است که هم پوشش گیاهی و هم جانوران منطقه را قربانی خود کرده است. هر چند که نیروهای محلی تا پای جان مشغول اطفای آتش سرکش‌ شده هستند اما شدت آتش از توان دست‌های خالی بیشتر است. اتفاقی که باعث شده، حتی دیروز هم برای اقدام دیر باشد، چه برسد به فردا!
از روزهای پایانی هفته گذشته تا به امروز بخشی از جنگل‌ها و مراتع کشور در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و خوزستان دچار حریق هستند. از بین تمام این‌ها آتش در منطقه خائیز استان کهگیلویه و بویراحمد و کوهستان‌ بوشکان بوشهر شدت بیشتری داشت و به تبع آن خسارت‌های بیشتری نیز دامن جنگل‌های این مناطق را گرفته است.
اگر تجهیزات داشتیم آتش روز اول یا دوم خاموش می‌شد
ایسنا در گزارشی نوشت: جنگل‌ها و مراتع کوه «بوشکان» در بوشهر به دلیل وقوع صاعقه غرق در آتش شده بودند و به دلیل اینکه این اتفاق در مناطق صعب‌العبور رخ داده بود عملیات اطفا دشوارتر از همیشه شده بود. هرچند که سازمان جنگل‌ها اعلام کرد که برای اطفای حریق در این منطقه به بالگرد نیاز است اما نبودِ بالگردها و تجهیزات هوایی اطفای حریق سبب شد که مردم محلی پا پیش گذارند و در کنار نیروهای اطفای حریق سعی در کنترل آتش با کمترین امکانات کنند. بر اساس اخبار منتشرشده روز جمعه یک بالگرد برای اطفای حریق به بوشهر اعزام شد که به دلیل نقص فنی از ادامه کار بازماند. محمد دهقان - که از نیروهای محلی اطفا در آتش‌سوزی‌های اخیر است - می‌گوید: اگر تجهیزات و تعداد افراد بیشتر بود آتش‌سوزی‌ها در روز اول یا دوم خاموش می‌شدند. در برخی مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز به بالگرد است و در برخی دیگر از مناطق نیاز به خودرو یا موتورسیکلت‌های مخصوص اما این امکانات فراهم نبود و مردم با هر چه در دسترس داشتند به میدان مقابله با آتش می‌آمدند.


هرچند که آتش کوهستان‌های بوشکان بوشهر پس از سه روز با تلاش بی‌وقفه محلی‌ها متوقف شد اما آتش در دل زاگرس پس از ۷۲ ساعت، سر خاموشی ندارد. کیومرث کلانتری - معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست - پیش‌بینی کرده بود که تا عصر روز شنبه آتش در منطقه حفاظت‌شده خائیز کنترل شود اما بامداد دیروز (۱۱ خرداد) مسئولان محیط‌زیست شهرستان کهگیلویه و بویر احمد از شعله‌ور شدن مجدد آتش در این منطقه حفاظت‌شده خبر دادند.
وقوع آتش در خائیز بر اثر اختلافات عشایری
همزمان که بوشهر در آتش می‌سوخت، خائیز - منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست در استان کهگیلویه و بویراحمد - نیز دردی مشترک را تجربه می‌کرد. بر اساس گفته مسئولان محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویر‌احمد داستان از این قرار بود که در جایی خارج از منطقه حفاظت شده و در مرز بین دو استان خوزستان و کهگیلویه اختلافات عشایری سبب وقوع آتش و وزش بادهای گرم و خشک بودن پوشش گیاهی منطقه سبب انتقال آن به منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیستی شد. مسئولان محلی استان کهگیلویه و بویر‌احمد از همان ابتدا هشدار داده بودند که باتوجه به حجم آتش، برای اطفای آن نیاز به بالگرد آبپاش دارند.
منطقه حفاظت‌شده خائیز که از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور به شمار می‌رود و گونه‌های دیگری همچون کاراکال و پلنگ را نیز در خود جای داده است. در روزهای گذشته، تصاویر اجساد سوخته حیوانات و نیز فرار و پنهان شدن حیوانات منطقه از ترس آتش، باعث نگرانی و اندوه بسیاری از دوستداران محیط‌زیست ایران شد. در این شرایط، حضور ناقص بالگردها برای اطفای حریق که در معدود موارد حضور، به بهانه‌هایی مثل کمبود سوخت، از ادامه عملیات سر باز زدند. با این حال جنگلبانان، محیط‌بانان و مردم محلی با دست‌های خالی به جنگ آتش در زاگرس می‌رفتند اما زور آتش از توان دست‌های خالی بیشتر بود.
دستور معاون اول رئیس‌جمهوری هم به‌سرعت عملی نشد
عصر روز جمعه درحالی که آتش در خائیز و بوشهر از کنترل خارج شده بود و بالگردها به داد جنگل‌ها نمی‌رسیدند که سرهنگ علی عباس‌نژاد - فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها - به ایسنا گفت: برای اطفای آتش در این نقاط به بالگرد احتیاج است اما پس از ساعت‌ها پیگیری هنوز هیچ کمکی به ما برای تامین تجهیزات هوایی اطفای حریق نشده است. ساعاتی بعد خبر آمد که اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهوری - پیگیر موضوع شده و از حسین کلانتری - استاندار کهگیلویه و بویراحمد - خواسته است که با هماهنگی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفای حریق از جمله بالگردهای آبپاش را به منطقه اعزام کنند. به دنبال آن استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که از صبح روز شنبه (۱۰ خرداد) چهار فروند بالگرد آبپاش بر فراز کوه خاییز برای اطفای حریق عملیات خود را آغاز خواهند کرد اما دستور معاون اول و قول استاندار نیز به‌سرعت عملی نشد و تا دیروز خبری از بالگردهای آبپاش نشد.
وضعیت آتش‌سوزی‌ها تا عصر یکشنبه
‌عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیروز در این باره به ایسنا گفت: آتش‌‌‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خائیز و منطقه دیل گچساران همچنان ادامه دارد. وی افزود: آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خائیز در حوزه کهگیلویه و بویراحمد مهار شده اما در حوزه شهرستان بهبهان استان خوزستان همچنان ادامه دارد. وی اظهار کرد: جهت اطفا آتش جنگل‌های منطقه دیل گچساران بیش از ۱۰۰ نیرو توسط بالگردها به منطقه هلی‌برد شده و در حال تلاش برای مهار آتش‌سوزی هستند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴۰ سورتی پرواز توسط ۶ فروند بالگرد برای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت‌شده خائیز کهگیلویه و دیل گچساران انجام شده است. فیلی تصریح کرد: همچنین در مجموع از آغاز عملیات اطفای حریق تاکنون ۷۰۰ نفر نیرو جهت کمک به مهار آتش‌سوزی‌های خائیز کهگیلویه و دیل گچساران با بالگردها انتقال داده شدند. وی با اشاره به شرایط سخت آب و هوایی منطقه و گرمای هوا ادامه داد: خشک بودن و متراکم بودن پوشش گیاهی، سخت‌گذر و کوهستانی بودن منطقه، وجود شیارهای تند امکان مانور دادن را از نیروها می‌گیرد و مهار آتش را با کُندی مواجه کرده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به وضعیت هر دو آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت‌شده پیش‌بینی می‌شود که این آتش‌سوزی‌ها تا ۴۸ ساعت آینده ادامه داشته باشند.
وقوع ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در کشور در عرض یک هفته
جنگل‌های زاگرس نه تنها زیستگاه حیات وحش هستند بلکه نقش زیادی در تامین و ذخیره آب کشور دارند همچنین ارزش اکولوژیک و خدماتی یک درخت بلوط در زاگرس حدود یک میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود این آتش زاگرس در منطقه خائیز به دلیل عوامل انسانی آغاز شد و در سایه بی‌توجهی و کمبود اعتبار و امکانات تداوم دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از سازمان جنگل‌ها در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ویژه استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته است و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی آتش به این زودی از جنگل‌های کشور رخت برنبندد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوی عصر روز شنبه طی تماسی تلفنی با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بر ضرورت بکارگیری تمام امکانات و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تاکید کرد.
به نظر می‌رسد با دستور رئیس‌جمهوری، تحرک بالگردها در منطقه بیشتر شده است. با این حال باید فکری برای جلوگیری از تکرار این شرایط و تامین امکانات لازم برای مقابله با آن کرد.
سایر اخبار این روزنامه
ادامه آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خائیز و دیل «زاگرس» همچنان می‌سوزد علیرضا صدقی مخاطرات تک‌صدایی در قدرت اعتراض و ناآرامی به دلیل کشته شدن یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا ادامه دارد حکومت نظامی در 25 شهر آمریکا آیا گرایش سیاسی رسانه در دروازه‌بانی خبر موثر است؟ زوایای «صفحه‌یک» «ابتکار» پیام پیش فروش متری مسکن در بورس برای اقتصاد را بررسی کرد سرمایه‌های سنتی در بازارهای مدرن «ابتکار» حواشی طرح‌های عجیب نونمایندگان مجلس را بررسی می‌کند نشستن پوپولیسم روی صندلی سبز وزارت بهداشت اگرچه از افزایش شمار بیماران خبر داده اما می‌گوید باید به زندگی عادی بازگشت وزیر کشور ادعا کرد که در اعتراضات سال گذشته مقابله مسلحانه‌ای با مردم انجام نشده است قالیباف، رئیس مجلس: مجلس یازدهم بنای تقابل و مچ‌گیری ندارد در جلسه بررسی نحوه تامین ارز واردات دارو و کالاهای اساسی صورت گرفت تاکید جهانگیری بر عرضه کالاهای اساسی به وفور و با قیمت مناسب رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: