اقدامات جدی شورای شهرتهران در مقابله با کرونا

آرمان ملي: کرونا مهمان ناخوانده‌اي بود که در زمستان مهمان کشورها مختلف از جمله ايران شد؛ بيماري مرموزي که تا مدت‌ها علت پيدايش و رفع آن مشخص نشد و هنوز هم مشخص نيست. اين بيماري ناخوانده نهادهاي مختلف کشور را به تکاپو وادار کرد تا جلوي گسترش ويروس کرونا گرفته شود که شوراي شهر تهران دراين امر پيش‌قدم شد. به عبارتي از ابتداي شيوع ويروس کرونا در کشور، شهرداري و شوراي شهر تهران يکي از سازمان‌هاي پيشرو در اجراي پروتکل بهداشتي براي پيشگيري از گسترش اين ويروس بودند، پس از قطعي شدن شيوع کرونا در کشور بسياري از سازمان‌ها و نهادها تصميم به تعطيلي يا کاهش ساعات فعاليت خود گرفتند و برخي ديگر دورکاري را براي پيشگيري از ابتلاي کارمندان و کارکنان انتخاب کردند؛ اما شوراي شهر تهران تنها نهادي بود که با قوت و انرژي بيشتر در جلسات اين شورا حضور يافتند تا تصميماتي در راستاي کاهش انتقال ويروس کرونا به شهروندان اتخاذ کنند.
تحسين چندباره عملکردها از دکتر زالي
اين تلاش‌ها از چشم متوليان مقابله با کرونا پنهان نماند؛ چنانکه دکتر زالي فرمانده مقابله با کروناي استان تهران بارها تلاش‌هاي مديريت شهري را در کنترل کرونا و مقابله با آن ستود. زالي اقدامات شهرداري را در مقابله با کرونا در تهران بي نظير عنوان کرد و با اشاره به اجراي طرح غربالگري کرونا با کمک شهرداري در تهران اظهار داشت: «ما در شرايطي قرار داريم که همچنان نيازمند کمک شهرداري تهران هستيم و اميدواريم اين کمک‌ها ادامه داشته باشد.» او بار ديگر درباره همکاري مثبت شهرداري توضيح داد: «براساس توافقات صورت گرفته با شهرداري تهران و شيوه‌نامه‌هاي جديد بهداشتي مه‌پاشي فقط در نقاط خاصي انجام مي‌شود که بيشترين ميزان تردد يا چگالي و تراکم جمعيتي را دارند.» بدون‌شک شهرداري نقش مهمي در کنترل کرونا دارد که رئيس فرمانده مقابله با کرونا مکررا به اين نقش اشاره دارد: «با توجه به بالا رفتن مناطق آلوده با همراهي و کمک شهرداري و رديابي تلفن همراه مبتلايان و افراد فوتي و طراحي برخي از نرم‌افزارها که بر اساس تراکنش‌هاي بانکي است، مناطقي که بيشتر در معرض خطر هستند شناسايي شده تا در اين مناطق فعاليت‌هاي بهينه‌تري انجام شود.»
نامه‌هاي رئيس شورا براي رفع دغدغه شهروندان


«روزهاي پاياني سال را در شرايط دشوار اپيدمي کرونا براي حدود نيمي از جهان، به‌ويژه هموطنان ايراني سپري مي‌کنيم. هر جامعه‌اي براي پويايي و حرکت، نياز به انگيزه، اميد، نشاط و اعتماد دارد و اولويت نخست ما، تزريق اميد، روحيه، همدلي و يکپارچگي به جامعه است تا بتوانيم از اين همه سختي عبور کنيم.» اين جملات رئيس شوراي شهر تهران است که در روزهاي نخست آغاز ابتلاي برخي افراد به کرونا بيان شد؛ جملاتي اميدبخش که پيام آن را داشت که مديريت شهري براي رفع دغدغه جامعه از هيچ کوششي فروگذار نيست. از جمله اقدامات شوراي شهر نگارش نامه به رئيس‌جمهور بود. اين نامه با امضاي پيروز حناچي شهردار تهران و محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران به دفتر دکتر روحاني ارسال و طي آن براي اجراي تصميمات نهاد شهري در راستاي کاهش ابتلاي پايتخت‌نشينان به کرونا درخواست کمک شده بود که محسن هاشمي درباره سرنوشت اين نامه چنين گفت: «تا آنجايي که خبر داريم، روحاني نيز با نظر مثبت اين نامه را به نوبخت ارجاع داده تا بررسي‌هاي لازم در خصوص کمک به شهرداري از محل بودجه کرونا و صندوق ذخيره انجام شود». رئيس شوراي شهر به اين نامه بسنده نکرد و کمي بعد نامه‌اي را به مقصد پارلمان کلانشهرها تنظيم کرد و جهت ارسال آن به جواد ظريف نامه‌اي نوشت: «بيماري ناشي از انتشار ويروس کرونا به چالشي بزرگ براي بشريت تبديل شده و بسياري از کشورها را با مشکلات جدي مواجه کرده است که متاسفانه ميزان ابتلا به اين ويروس در ايران نيز بسيار گسترده است. در شرايط دشوار کنوني کشورها بدون همکاري جهاني، توانايي مقابله کامل با اين ويروس را ندارند و از طرفي ديگر تحريم‌هاي دولت ايالات متحده آمريکا، ملت ايران را از امکان همکاري مناسب با جامعه جهاني درمقابله با اين ويروس محروم ساخته است. شوراي اسلامي شهر تهران در جهت رفع تحريم‌هاي اقتصادي عليه مردم ايران و دفاع از منابع مشترک جهاني نامه‌اي را خطاب به روساي پارلمان کلانشهرهاي جهان تنظيم کرده است که به پيوست جهت احضار ايفاد مي‌شود». 17 فروردين هم رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از ستاد ملي مبارزه با کرونا درخواست کرد در حوزه شهري تعامل بيشتري با مديريت شهري داشته باشد.
هر عضو يک پيشنهاد
اعضاي ديگر شوراي شهر هر يک در انديشه کاهش ابتلاي شهروندان به کرونا بوده وهستند، مانند مجيد فراهاني که گفته است: «تاکنون 5 ميليارد تومان هزينه ضدعفوني کردن معابر پايتخت شده است و در کنار اين هزينه، بخش‌هاي مرکزي مناطق شهرداري، سازمان‌ها و شرکت‌ها نيز هزينه‌هايي در اين خصوص کرده‌اند.» وي در ادامه گفت: «براي اثربخشي بيشتر ضدعفوني کردن معابر پايتخت بايد از تجربيات موفق بين‌المللي استفاده کرد». فراهاني که رئيس کميته بودجه و نظارت مالي شوراي شهر است بار ديگر چنين توضيح داد: «شهرداري 50 ميليارد تومان در حوزه پيشگيري از کرونا هزينه کرده که پيش‌بيني مي‌شود هزينه‌هاي شهرداري تا300 ميليارد تومان افزايش پيدا کند.» اين عضو شوراي شهر براي تحقق اهداف مديريت شهري به منظور جلوگيري از گسترش کرونا در ميان شهروندان تهراني نامه‌اي هم به شهردار تهران نوشت و در آن ذکر کرد که ارائه خدمات و پاسخگويي الکترونيکي و تلفني بدون نياز به مراجعه شهروندان با استفاده از ظرفيت‌هاي پورتال شهرداري و اپليکيشن تهران من، تأمين ماسک، دستکش و مواد شوينده و ضد‌عفوني‌کننده سطوح و دست با اولويت توزيع در ميان کارگران، لغو تمامي جلسات غير‌ضروري بيش از 5 نفر، سمينارها و همايش‌ها، آماده‌سازي پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران و درمانگاه‌هاي شهر سالم در سطح مناطق شهرداري و استفاده از ظرفيت مسئوليت اجتماعي سازمان‌هاي مردم‌نهاد، مؤسسات خيريه و بنگاه‌هاي اقتصادي براي تأمين دستکش، ماسک و مواد ضد‌عفوني‌کننده مدنظر قرار گيرد. حجت نظري ديگر عضو شوراي شهر هم پيشنهاد داد فضاي ورود و خروج در ايستگاه‌هاي مترو و به‌ويژه ايستگاه‌هاي پر‌رفت و آمد، جداسازي و با استفاده از المان‌هاي گرافيکي آشکارسازي شود. او به تراکم جمعيت در ميادين ميوه و تره بار اشاره کرد و خطاب به شهردار تهران نوشت: «لازم است با خط‌کشي کف و نوارکشي، فاصله مناسب را ميان مراجعه‌کنندگان ايجاد کنيم.» يکي ديگر از پيشنهادات اعضاي شوراي شهر تهران خطاب به شهردار چنين بود که که تا زمان عادي شدن شرايط و پايان همه‌گيري کرونا، اجراي طرح ترافيک معلق شود يا در صورت نگراني پليس از ايجاد ترافيک در هسته مرکزي شهر، حداقل امکان يک‌بار ورود و خروج رايگان و بدون جريمه براي تمامي پلاک‌ها در طول زمان اجراي طرح فراهم شود تا کارمندان و شهروندان کمتر از مترو و اتوبوس استفاده کنند. ناهيد خداکرمي رئيس کميته سلامت شوراي اسلامي شهر تهران هم درباره آماده‌سازي پارک‌ها مي‌گويد: تمام سرويس‌هاي بهداشتي پارک‌ها و وسايل بازي کودکان 2 بار در روز ضدعفوني مي‌شود.
توجه به سلامت کارگران
شهرداري تهران با هماهنگي شوراي شهر سلامت نيروهاي شهري در مقابله با کرونا را هم مدنظر داشته است چنانکه افشين حبيب‌زاده از اعضاي شوراي شهر تهران مي‌گويد: «از همان روزهاي اول شيوع ويروس کرونا در گفت‌وگو با مديران شهري بر لزوم توجه به سلامت کارگران شهرداري در بخش‌هاي مختلف تاکيد و خواستار تأمين تجهيزات مورد نياز آنها براي انجام وظايف محوله بوديم که خوشبختانه در برخي از مناطق شهرداري لباس‌هاي مخصوص نيز در اختيار کارکنان قرار گرفته است. همچنين 60 هزار ماسک و دستکش بين پاکبان‌ها توزيع شده است».
ضربه کرونا به بودجه شهر
نمي‌توان به راحتي از اين موضوع عبور کرد که مبارزه با ويروس کرونا نيازمند بودجه هنگفتي است که درزمان برنامه‌ريزي بودجه بدان توجه نشده بود اما با اين حال مديريت شهري سعي کرده اين بحران را به نحوي مديريت کند که آسيبي به شهروندان وارد نشود. سيدابراهيم اميني نايب رئيس شوراي شهر درباره اقدامات اين شورا براي جلوگيري از شيوع ويروس کرونا مي‌گويد: «‌به‌موقع شورا شرايط را براي اقدامات فوري و متناسب مديريت شهري در جهت مقابله با ويروس کرونا فراهم کرد. اما طبيعتا کاهش محسوس درآمدهاي مديريت شهري در اين دو ماه که به‌نظر مي‌رسد در ادامه فصل بهار نيز ادامه داشته باشد و دست‌کم به فصل تابستان نيز سرايت کند، ماه‌هاي طلايي کسب درآمد مديريت شهري را با چالش‌هاي جدي روبه‌رو کرده است. با اين تفاسير تداوم فعاليت مديريت شهري و خدمت‌رساني مناسب به شهروندان نيازمند کمک دولت و تخصيص بخشي از منابع مربوط به مقابله با کرونا به مديريت شهري است زيرا هزينه‌هاي چندده هزار ميلياردي شهرداري در شرايط فعلي قابل تحقق نيست و بديهي است که اخلال در مديريت شهري پايتخت مي‌تواند براي تمامي کشور تبعاتي را به همراه داشته باشد». محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي شهر تهران مي‌گويد: «اگر بحران کرونا تا شهريور ادامه يابد، درآمدهاي شهرداري 12 هزار ميليارد کاهش خواهد يافت.» به همين دليل است که در‌خواست اين عضو شوراي شهر تهران از دولت و نهادهاي حاکميتي اين است که سهم خود را در مديريت شهري بپردازند و آسيب ناشي از کرونا را جبران کنند. وي توضيح داد: پيش‌بيني ما اين است که اگر بحران تا خرداد ادامه يابد، حداقل حدود 6 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي شهرداري محقق نخواهد شد، اما اگر اين بحران تا شهريور ادامه يابد اين رقم تا 12 هزار ميليارد تومان افزايش خواهد يافت و در واقع حتي يک‌سوم بودجه کلان شهرداري تأمين نمي‌شود و مديريت شهري را با وضعيت سخت و مشکل جدي رو‌به‌رو خواهد کرد. سيدمحمود ميرلوحي ديگر عضو شوراي شهر هم تاکيد دارد: «همه‌ قطارها و اتوبوس‌ها به خاطر فاصله‌گذاري اجتماعي بايد فعال باشند و سرويس بدهند ولي تعداد مسافران مترو که 5/2 ميليون نفر بوده به کمتر از 400 هزار نفر رسيده است ولي هزينه‌هاي آن افزايش پيدا کرده چراکه بايد به طور مرتب ضدعفوني شود و هزينه‌هاي مختلفي بپردازند. به هرحال هنوز راه‌حل خاصي که به شهرداري درآمد خاصي داده شود، ارائه نشده است. البته آقاي حناچي درخواست‌شان را به آقاي رئيس‌جمهور ارسال کرده‌اند و گزارشي از مقايسه‌ بين فعاليت‌هاي شهرداري، قبل و بعد از آمدن کرونا و همين‌طور منابع مالي شهرداري داده‌اند و ما منتظريم ولي هنوز اتفاق مهمي نيفتاده است.