شوک ‌نمایندگان تازه‌کار

قصه تاجگردون و شکاف درون اصولگرايي شوک ‌نمایندگان تازه‌کار گروه سیاست: ماجراي مواجهه مجلس انقلابي اصولگرا با اعتبارنامه تاجگردون، جمعي از اصولگرايان جوان و فعالان رسانه‌اي‌شان را شوکه کرده است؛ جواناني که هيچ شناختي از مناسبات قدرت فراتر از دوقطبي اصلاح‌طلبي- اصولگرايي ندارند و نگاهشان به سياست بسيط و ساده، برمبناي آن چيزي است که در پروپاگانداي رسانه‌اي‌شان دميده مي‌شود؛ پروپاگاندايي که يک سمت سياست را خير و سمت ديگر را شر معرفي مي‌کند. گويي بساط مجلس شر برچيده شده و جمعي خيرانديش که هدفي جز منافع مردم ندارند گرد هم آمده‌اند. اصولگرايان جوان که مشتاقانه پيگير فعاليت مجلس يازدهم‌اند هيچ درکي از واقعيت سياست و آنچه در دالان‌های قدرت مي‌گذرد، ندارند. آنها که گوش فلک را با «هشتگ شفافيت» در مجلس دهم کر کرده و مدعي بودند آن مجلس با شفافيت آرا مشکل دارد، الان دچار اين دوگانگي، سرگشتگي و ابهام شده‌اند که در ماجراي بررسي اعتبارنامه تاجگردون با همه اعتراضات، حملات و افشاگري‌ها کدام اصولگرايان رأي موافق داده‌اند.
... با چه استدلالي و چرا شفاف نمي‌شود. به نظر مي‌رسد تصوري که از يک مجلس اصولگراي انقلابي داشتند در همين ابتداي کار ترک‌هايي عميق برداشته است. چراکه شعبه 12 مجلس تماما اصولگرا اعتبارنامه تاجگردون متصف به اصلاح‌طلبي را که اين روزها عليه‌اش بسيار افشاگري شده، تأييد کرده است. شايد يکي از دلايلي که حالا اعلام شده بررسي اين اعتبارنامه به کميسيون تحقيق ارجاع داده شده است، علاوه بر اصرار مخالفان تأييد اين اعتبارنامه در شعبه 12 مجلس، همين واکنش‌هايي است که در فضاي مجازي ايجاد شده است.
يکي از کاربران ارزشي در توييتي نوشته است: «از برادر بزرگوار آقاي موسوي‌لارگاني، رئيس محترم شعبه ۱۲ و منتخب فراکسيون نيروهاي انقلاب در هئيت‌رئيسه مجلس خواهشمندم رأي خود به اعتبارنامه تاجگردون را شفاف کنند». سيدعلي موسوي، از فعالان رسانه‌اي اصولگرا نوشته است: «حالا که اعتبارنامه تاجگردون تأييد شد. کاش شفافيت آرا بود تا بدانيم آن ۹ نفر موافق و هفت نفر مخالف چه کساني هستند؟ برخي نااميد شده‌اند که با اين وصف بايد فاتحه مجلس انقلابي را خواند اما برخي ديگر به آن برخي دلداري مي‌دهند که با تأييد اعتبار نامه تاجگردون نه نياز است فاتحه مجلس را خواند و نه بايد از مجلس انقلابي نااميد شد اينجا نقش شوراي محترم نگهبان خيلي تعيين‌کننده است شوراي نگهبان، هم نگهبان قبل از انتخابات است و هم نگهبان بعد از انتخابات پاشنه آشيل انقلاب همین‌جاست آقايان، بسم‌الله». ماجرا باعث شده خود نمايندگان اصولگرا هم عليه هم شوند. تا جايي که زهره الهيان، نماينده تهران نوشته است: «نمايندگاني که در شعبه، موافق تاجگردون رأي دادند در مقابل ملت و خون شهدا و فرداي قيامت بايد پاسخ‌گو باشند. فردا روز امتحان بزرگ براي مجلس است». نماينده کاشمر هم در باب تصميمي که در شعبه 12 مجلس گرفته شده بود، در توييتر نوشته است: «مردم از اعضای شعبه ۱۲ مطالبه شفافيت آرا کنند! -غايبان: ۲، موافقان: ۹ و مخالفان: ۷- تا عهدشکنان شناخته شوند...» يک کاربر ارزشي با عکس پروفايل سردار قاسم سليماني هم درباب غيبت قاليباف در جلسه رأي‌گيري شعبه 12 نوشته است: «يکي مي‌رفت وسط داعش تا ريشه فساد رو نابود کنه يکي ديگه در جلسه بررسي اعتبار يه فاسد غيبت مي‌کنه بعد هم ميگن ما آمديم تا راه حاج قاسم رو ادامه بديم و خاطره‌بازي مي‌کنند هي روزگار، چقدر داد زديم». يک روحاني اصولگرا با اشاره به اينکه اگر اعتبارنامه آقاي تاجگردون در صحن علني مجلس رأي بياورد، يعني مثل توييتر که خيلي‌ها ادعاي انقلابي‌بودن دارند اما درواقع انقلابي‌نما هستند، نوشته است: «اين مجلس هم اکثرا انقلابي‌نما هستند جز عده‌اي اندک. به‌زودي مشخص خواهد شد اين مجلس را چه بناميم!» بعد هم در واکنش به انقلابي‌بودن يا نبودن مجلس فعلي نوشته است: «بنده همان موقع نسبت به ليست واکنش داشتم و عرض کردم ليست را انقلابي نمي‌دانم. افراد بدي نيستند اما انقلابي هم نيستند، عملکردشان در گذشته يا گفتار دوپهلويشان ثابت مي‌کرد. اين هم حال فعلي!»
جريان اصولگرايي اين روزها از يک تناقص ذاتي رنج مي‌برد. بخشي از نسل جوانشان به‌شدت آرمان‌گرا و ضدعملگرايي و اقتصاد ليبرالي هستند، درحالي‌که زعماي‌شان در حوزه سياست به‌شدت عملگرا و حامي اقتصاد بازار هستند. از تقدير از تتلو توسط رائفي‌پور‌ ‌ و حميد رسايي تا رفتار اقتصادي شهردار سابق در رشد و توسعه مراکز تجاري و ساختمان‌هاي لوکس عظيم در تهران با حواشي زیاد.‌ اصولگرايان اگر نتوانند اين تناقض را درون خود حل کنند که بعيد است بتوانند، به‌زودي با يک شکاف عظيم گفتماني درون خودشان روبه‌رو مي‌شوند.