حاشيه‌هاي بررسي اعتبارنامه تاجگردون

نماينده اصلاح‌طلب: کيفم را برمي‌دارم و از اين مجلس مي‌روم
حاشيه‌هاي بررسي اعتبارنامه تاجگردون
قاليباف: به رأي مجلس احترام بگذاريد
آرمان ملي: هنوز هم مجلس درگير تصويب اعتبارنامه‌هاست؛ به‌ويژه اعتبار‌نامه غلامرضا تاجگردون! در جريان جلسه علني بعد از قرائت تاييد اعتبارنامه دلخوش و محمد صالحي نوبت به اعتبارنامه تاجگردون رسيد و مانند آن دو نماينده ديگر سخنگوي شعبه 12 تاييد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در شعبه را ابراز کرد؛ اما همين که قاليباف اعلام کرد آيا کسي اعتراضي دارد، عليرضا زاکاني نماينده قم با اخطار قانون اساسي به اين موضوع اعتراض کرد و گفت: سمت نمايندگي قائل به شخص است و نمي‌توان آن را به شعبه واگذار کرد. عليرضا زاکاني با اخطار اصول 93، 85، 73 و 72 خواستار رفع ابهام در اين باره و ارجاع اين موضوع به کميسيون تحقيق شد. قاليباف اخطار را وارد دانست و آن را به راي گذاشت که با 159 راي موافق، 70 راي مخالف و 12 راي ممتنع از مجموع 254 نماينده حاضر به کميسيون تحقيق ارجاع شد.


زاکاني اعتراض کرد
زاکاني درباره اصل 85 قانون اساسي گفت: بنابر ‌‌اين اصل سمت نمايندگي مگر در موارد خاص قائم به شخص نيست، لذا نمايندگان نمي‌توانند وظايف خود را به شعب واگذار کنند. بنابر اصل 72 مجلس شوراي اسلامي نمي‌تواند قوانيني وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمي کشور يا قانون اساسي مغايرت داشته باشد. در سال 97 پس از اصلاح آيين‌نامه، شوراي نگهبان مرجع رسيدگي به اين موضوعات شد. نماينده قم با اشاره به نامه آيت‌ا... جنتي دبير شوراي نگهبان ادامه داد: در بند يک اين نامه آمده است، ماده 7 موضوع اصلاح ماده 31 فراز دوم دو بخش دارد که اشکال بخش اول آن درباره تاييد اعتبارنامه از اين جهت که اعتبارنامه به تصويب مجلس نمي‌رسد، به قوت خود باقي است. وي افزود: پيش از اين مطرح شده بود که اعتبارنامه تنها در صحن علني مجلس قرائت شود که آيت‌ا... جنتي نسبت به آن ايراد گرفته و مطرح کرد که اعتبارنامه بايد به تصويب نمايندگان برسد. بخش دوم نامه مذکور، با توجه به فراز اول مبني بر عدم تصويب اعتبارنامه‌ها در مجلس موثر باشد، مغاير اصل 93 قانون اساسي است. بنابر بند دوم، در صدر ماده 10 موضوع اصلاح ماده 35 علي‌رغم اصلاح به عمل آمده با عنايت به اينکه ظاهر عبارت آن است که رئيس مجلس بدون راي‌گيري اعلام نظر مي‌نمايد، ايراد سابق اين شورا کماکان به قوت خود باقي است. زاکاني گفت: از آنجا که کميسيون آيين‌نامه قرائت به تصميم‌گيري تغيير داد، اين امر باعث شد شوراي نگهبان اين اعتبارنامه را بپذيرد، در حالي که مجلس بايد درباره اعتبارنامه آقاي تاجگردون تصميم‌گيري کند و موضوع استماع نيست. اگر اين رويه اصلاح نشود پايه غلطي گذاشته مي‌شود که در مجالس آينده هر فردي مي‌تواند با تامين نظر 10 نفر اعتبارنامه خود را تصويب کند که در اين شرايط مجلس مصلوب‌ اليد مي‌شود. اين نماينده ادامه داد: در صورت بروز شرايط فوق وصيت‌نامه حضرت امام خميني مبني بر اينکه مجلس با متخلفاني که از مجاري قانوني عبور کرده‌اند و در مجلس قرار گرفته‌اند، بايد برخورد کند، اجرايي نمي‌شود، نمايندگان نمي‌توانند سمت نمايندگي خود را به شعبه واگذار کنند.
حمايت قاليباف از تذکر زاکاني
پس از اخطار زاکاني درباره اعتبار‌نامه تاجگردون، محمدباقر قاليباف گفت: سمت نمايندگي قابل‌واگذاري نيست، اخطار اصل 85 شما را وارد دانسته و آن را به راي مي‌گذارم. وي افزود: بنابر ماده 194 آيين‌نامه داخلي مجلس پس از راي‌گيري از نمايندگان، مسير تصويب اعتبارنامه آقاي تاجگردون مشخص مي‌شود. بنابر گزارش شعبه دوازدهم اعتبارنامه نماينده منتخب گچساران مورد اعتراض عليرضا زاکاني، علي‌اکبر کريمي، روح‌ا... نجابت، علي خضريان، سيدنظام‌الدين موسوي، مجتبي رضاخواه، اقبال شاکري، احمد نادري و مالک شريعتي قرار گرفته بود که در جلسه مورخ 20 خرداد 99 مورد رسيدگي قرار گرفت و با اکثريت آرا تاييد شد. در نهايت با راي موافق نمايندگان به اخطار زاکاني، اعتبار‌نامه تاجگردون براي بررسي به کميسيون تحقيق ارجاع داده شد.
واکنش تاجگردون چه بود؟
تاجگردون که در اين روزها سکوت اختيار کرده بود در اعتراض به اين رويه در تذکر اصل 75 خطاب به قاليباف گفت: جناب آقاي‌رئيس، من در انصاف و عدالت حضرتعالي و هيأت رئيسه با همه تذکرات شکي ندارم اما خواهش مي‌کنم توجه فرماييد انتظار داشتم قبل از رأي‌گيري عنايتي داشته باشيد اما اراده حضرتعالي و جمع حاضر بر اين بود که اين اخطار وارد تشخيص داده شود و به رأي گذاشته شود، برخلاف آنچه هيأت رئيسه اعلام کرد در خصوص رويه اعمال رأي شعبه در صحن علني تا به امروز چيزي نگفته و توکل بر خدا کردم. وي افزود: دوستان عزيز فرآيندي را طي و مجموعه‌اي از اطلاعات را به شوراي نگهبان دادند و پاسخ‌هايي دريافت کردند. آقاي رئيس برخلاف تمام قوانين، آيين‌نامه‌ها، شعبه و نايب رئيس حضرتعالي پس از گذشت زمان اعتراضات به شوراي محترم نگهبان نامه نوشتند، من وظيفه دارم از شوراي نگهبان تشکر کنم چرا که بالاخره دوره اولم نيست که منتخب مي‌شوم. در شعبه به رغم اينکه قانون و آيين‌نامه اجازه نمي‌داد موضوعات بررسي و اعمال شد. همچنين خدمت شما رسيدم و سخنگوي‌تان مصوبه‌تان را اعلام کردند. تاجگردون خطاب به قاليباف گفت: من نمي‌دانم امروز بر اساس چه چيزي بر حضرتعالي اينطور محرز شده که اين کار را انجام دهيد. آيا اگر اشخاص ديگري بود در شعبه به آنها تذکر داده مي‌شد يا به عبارت ديگري به آنها اعتراض مي‌شد و امروز يک نفر ديگر مي‌گفت من بر اعتراضم باقي هستم، اگر آن يکي غلامرضا تاجگردون نبود که مظلومانه مي‌خواهيد در اين مجلس با او برخورد کنيد، آقاي دکتر اين رويه خوبي نيست. در نهايت غلامرضا تاجگردون تذکر خود را اينطور به پايان رساند: من نه داعيه ماندن دارم و نه تمايل به ماندن. يک کيف است که دستم مي‌گيرم و از مجلس بيرون مي‌روم، اين شما هستيد که بايد در درگاه خداوند متعال روز قيامت و شب آخرت پاسخگوي اعمال‌تان باشيد. دنيا گوشه کوچکي از نشان آخرت است، من در هر مقام و منصبي که باشم بايد پاسخگوي هر احدالناسي از جامعه باشم، حتما هم در شعبه تحقيق حضور پيدا خواهم کرد اما خواهش مي‌کنم به اين بسنده نکنيد، شما وظيفه داريد که شرع و قانون را رعايت کنيد.
پاسخ قاليباف به تاجگردون
محمدباقر قاليباف که رياست مجلس را به عهده داشت در پاسخ به تاجگردون گفت: من و هيأت رئيسه قسم ياد کرده‌ايم، ضمن اينکه از شما هم مي‌خواهم آيين‌نامه و قانون اساسي را رعايت کنيد. او گفت: وقتي اخطار قانون اساسي وجود دارد ما اين اخطار را به رأي نمايندگان گذاشتيم که اين موضوع دقيقا مُرّ آيين‌نامه است. شوراي نگهبان شما را تأييد کرده است، ضمن اينکه در شعبه هم بحث اعتبارنامه شما مطرح شده است. در آيين‌نامه هم عنوان شده که بايد در مجلس اتفاق نظر باشد که اين موضوع را هم به رأي مجلس گذاشته‌ايم، لذا شما بايد به رأي مجلس احترام بگذاريد. تاجگردون گفت: بعد از اينکه اخطار قانون اساسي رأي آورد پرونده شما به کميسيون تحقيق مي‌رود و 15 روز وقت است و شما مي‌توانيد نظرات خود را به آنها بگوييد؛ کميسيون تحقيق يا اعتبارنامه شما را تاييد مي‌کند يا رد اما اگر اين اعتبارنامه رد شد. موضوع مجددا به صحن مي‌آيد و شما در صحن وقت داريد، اظهارنظر کنيد سخنگوي شعبه هم مي‌تواند اظهار نظر کند.