رونمایی از اقد‌‌امات تروریستی سعود‌‌ی‌ها علیه ایران

آرمان ملي: عربستان سعودي در ماه‌هاي اخير در ظاهر کوشيده است که به افزايش تنش‌ها با ايران دامن نزند اما پشت پرده اتفاقات ديگري در جريان است. روز چهارشنبه بود که وزارت خارجه دانمارک سفير عربستان سعودي را به‌دليل حمايت اين کشور از برخي از گروه‌هاي جدايي‌طلب و تروريست در جنوب ايران احضار و مراتب اعتراض خود را از اين قضيه به مقام سعودي ابلاغ کرد. به نوشته خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه دانمارک چهارشنبه اعلام کرد که سفير عربستان سعودي در کپنهاگ را به‌دليل نقش سرکرده‌‌هاي گروه تروريستي الاهوازيه در تحريک به انجام عمليات تروريستي در ايران و حمايت مالي رياض از اين سرکرده‌ها احضار کرده است. در همين ارتباط، پليس دانمارک نيز طي بيانيه‌اي از وجود پرونده پيگيري قضايي سه تن از افرادي خبر داد که متهم به تحريک به انجام حملات تروريستي در ايران و حمايت مالي از تروريسم در اين کشور بوده و با سرويس اطلاعات عربستان سعودي همکاري کرده‌اند. در بيانيه وزارت خارجه دانمارک آمده است: «به سفير عربستان سعودي به وضوح ابلاغ شد که ما هرگز تحت هيچ‌شرايطي چنين فعاليت‌هايي را قبول نمي‌کنيم. همچنين سفير ما در عربستان سعودي نيز فورا اين پيام را به مقامات سعودي منتقل کرده است». بر اساس اين گزارش، سه فرد مذکور که از اعضاي گروهک الاهوازيه و مقيم دانمارک هستند، ماه فوريه گذشته به نفع سرويس اطلاعاتي سعودي جاسوسي کرده‌‌اند. بر اساس گفته دستگاه امنيت و اطلاعات دانمارک، سه متهم مذکور بين سال‌هاي 2012 تا 2018 براي سعودي‌ها جاسوسي کرده‌اند. برک اندرسن، رئيس نهاد دانمارکي گفته به هيچ‌وجه قابل قبول نيست که کشورهاي خارجي و سرويس‌هاي اطلاعاتي آنها، از دانمارک به‌عنوان کانون حمايت مالي از تروريسم استفاده کرده و اقدام به حمايت و پشتيباني از تروريسم کنند.
اتهام تروريست‌ها رسمي شد
دادستاني کل دانمارک سه تن از عناصر گروهک تروريستي «الاهوازيه» را به تلاش براي انجام عمليات تروريستي در داخل ايران متهم کرد. به گزارش شبکه الجزيره قطر، دادستاني کل دانمارک پنجشنبه‌شب اعلام کرد که اين عناصر وابسته به عربستان سعودي، از مقامات سعودي سه‌ميليون دلار پول گرفته بودند تا در ايران دست به عمليات تروريستي بزنند.
نه اولين و نه آخرين بار


اين اتفاق و متهم شدن سعودي‌ها به عمليات تروريستي عليه ايران نه اولين بار بود و نه مطمئنا آخرين بار خواهد بود. اسفندماه 1398 از بازداشت يک فرد ايراني‌الأصل به ظن تلاش براي انجام حمله تروريستي در ايران خبر داد. به نوشته پايگاه هلندي «ان‌.او‌.اس»، نيروهاي امنيتي هلند معتقدند که اين فرد با همکاري چند نفر ديگر در حال برنامه‌ريزي بوده‌اند تا در ايران يک حمله تروريستي انجام دهند. اين فرد که حدودا 40‌ساله است و نامش اعلام نشده، از «اعضاي فعال» گروهک تروريستي «الأهوازيه» که مورد حمايت عربستان سعودي است توصيف شده است. اين گروهک در حال حاضر عمدتا در دانمارک و هلند مستقر است و همزمان در داخل ايران حملات و خرابکاري‌هايي انجام داده است. بنا بر اين گزارش، پليس در خانه اين فرد تجهيزات ارتباطي کشف کرده و آنها را توقيف کرده است. علاوه بر اين، دفتر شبکه ماهواره‌اي گروهک الاهوازيه نيز مورد تفتيش قرار گرفته است. اين برنامه ريزي براي اقدام تروريستي عليه ايران در حالي صورت مي‌گيرد که پيشتر جمهوري اسلامي ايران از آمادگي براي مذاکره مستقيم با عربستان در راستاي کاهش تنش خبر داده بود. اوايل ژانويه 2020 محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران که جهت شرکت در کنفرانس امنيتي مونيخ به آلمان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با تلويزيون بي‌بي‌سي در مورد تحولات منطقه اظهار داشت: «آماده مذاکره با عربستان سعودي هستيم و اگر کشورهاي همسايه بخواهند تنش‌ها را کاهش دهند راه‌هاي زيادي وجود دارد». او گفت که پس از ترور سردار قاسم سليماني از عربستان سعودي پيامي آمده که طرفدار مذاکره با ايران هستند. ظريف افزود: «عراق، قطر، کويت و عمان به برنامه صلح هرمز رئيس‌جمهور حسن روحاني پاسخ مثبت دادند اما عربستان سعودي، امارات متحده عربي و بحرين پاسخي ندادند. عربستان سعودي و امارات خواهان تنش در منطقه هستند». او ادامه داد: «تهران آماده مذاکره با عربستان سعودي و ساير همسايگان است. ايران امنيت همسايگان خود را امنيت خود مي‌داند. اگر همسايگان ما بخواهند تنش‌ها را کاهش دهند، راه‌هاي بسياري براي انجام اين کار وجود دارد. مهم اين است که آنها بخواهند و اراده کنند».